به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، عبدالقدیر اوزکان، مشاور ارشد نخست وزیر ترکیه در کتاب اخیرش با نام "حسن صباح معاصر: فتح الله گولن" که به تازگی منتشر شده است به بررسی عقاید و زندگی گولن و طرفداران وی می‌پردازد.

اوزکان در این کتاب اعلام کرده که گولن در دوران کودکی دچار آسیب روحی شده بود که این اتفاق تا پایان زندگی‌اش با وی بوده و بر رفتار و مواضع او تاثیر گذاشته است و معرفی گولن به "یاشار توناگور"، رئیس پیشین مرکز امور مذهبی ترکیه زندگی وی را تغییر داد و وی توانست به یک روحانی تبدیل شود و همچنین فرقه خود را به راحتی تاسیس کند.

به نوشته این کتاب در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی گولن روابط نزدیکی را با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی و ترکیه ایجاد کرد. آسیب روحی گولن در طول این سال‌ها باعث شده بود که وی دچار دوگانگی شخصیتی شود. به گونه‌ای که گولن در برخی موارد اصلاحات افراطی و تند بیان کرد و برخی مواقع دیگر تلاش می‌کرد که خود را همانند یک چهره سکولار میانه‌رو نشان دهد.

در این کتاب آمده است، اگرچه گولن به طور آشکار از کودتاهای نظامی ۱۹۷۱، ۱۹۸۰ و ۱۹۹۷ حمایت کرده اما تلاش کرد که خود را به دور از کودتای نظامی سال گذشته نشان دهد.

اوزکان در این کتاب آورد:" فتح‌الله گولن بر این باور است که بازسازی دموکراسی از طریق کودتاهای نظامی امکان‌پذیر است. اتهامات وی علیه دولت و حزب عدالت و توسعه برای توجیه کودتاهای نظامی است. تنها زمانی که این کودتای اخیر شکست خورد، آن را محکوم کرد."

به گفته اوزکان در کتاب اخیرش بزرگترین تهدیدی که از سوی سازمان فتو وابسته به گولن متوجه ترکیه بوده این است که این سازمان موفقیت خوبی در بسیج رسانه‌های خارجی، دانشگاهیان و سیاستمداران علیه ترکیه داشته است. آنها تلاش می‌کنند ترکیه را دچار انزوای بین‌المللی کنند و درمقابل خود را به عنوان قربانی ترسیم کنند. بسیاری از جوامع مسلمان در خارج از کشور هیچگونه اطلاعی درباره فرقه وی ندارند.

به نوشته این کتاب بر همین اساس دولت ترکیه باید یک برنامه بلندمدت علیه فتح الله گولن و طرفدارن وی اعمال کنند. در درجه اول نیاز است که مشخص شود ترکیه علیه سازمان فتو تنها از طریق ابزار قانونی مبارزه می‌کنند. همچنین شفافیت درباره حذف اعضای سازمان فتو یکی از اصول اولیه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.