به گزارش فارس، «رابرت منارد» بنیان‌گذار سازمان خبرنگاران بدون مرز دیروز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک طی اظهاراتی اعلام کرد: «فرانسه به کسانی همچون دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا نیاز دارد که همانگونه که وی از منافع کشورش دفاع می‌کند، از منافع فرانسه حمایت و دفاع کنند.»

وی طی مراسمی که به مناسبت تحلیف و آغاز به کار رسمی دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در پاریس برگزار شده بود، افزود: «پیروزی نامزدی مشابه دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی فرانسه امکان دفاع بهتر فرانسویان از منافع خود در صحنه بین‌المللی را فراهم خواهد آورد.»

آقای منارد در ادامه خاطرنشان کرد: «من خوشحال خواهم شد اگر فردا در فرانسه نیز کسی شبیه دونالد ترامپ به پیروزی برسد. آنچه تمام کشورهای اروپایی به آن نیاز دارند مردمی هستند که از منافع کشورشان دفاع کند و در فرانسه نیز ما به کسی نیاز داریم که از منافع کشور دفاع کند.»

وی افزود: «روابط میان فرانسه و آمریکا در آینده آسان نخواهد بود چرا که دونالد ترامپ پیش از هر چیز در خدمت آمریکا و مردم آن است. این برای کشورها پیچیده خواهد بود اما همان چیزیست که من آرزو دارم روزی در فرانسه نیز اتفاق بیفتد.»

اظهارات بنیان‌گذار و رئیس سازمان خبرنگاران بدون مرز در حالیست که «مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور نیز چندی پیش طی اظهاراتی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا را خبر خوبی برای فرانسه دانسته و اعلام کرده بود که تحقق وعده‌های دونالد ترامپ اعم از مخالفت با پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (تفتا) و برقراری صلح در روابط بین‌المللی به ویژه با روسیه، برای فرانسه سودمند خواهد بود.

وی همچنین گفته بود: «ترامپ آنچه را که پیشتر غیرممکن به نظر می‌رسید، امکان‌پذیر کرد و این واقعا پیروزی مردم بر نخبگان بود و اگر بخواهیم وجه تشابهی در این خصوص میان فرانسه و آمریکا قائل شویم باید بگویم که امیدوارم در فرانسه نیز مردم ورق را که در آن نخبگان برای مردم تصمیم‌ می‌گیرند، برگردانند.»

رهبر جبهه ملی فرانسه همواره طی رقابت‌های انتخاباتی آمریکا شعار «هرکس به جز کلینتون» را سر می‌داد و حمایت خود از دونالد ترامپ را نیز اعلام کرده بود.

این در حالیست که «فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه در جریان رقابت‌های انتخاب ریاست جمهوری آمریکا همواره از «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌های آمریکا حمایت کرده بود و پس از اعلام نتایج انتخابات نیز بار دیگر اعلام کرد که همچنان به خانم کلینتون فکر می‌کند و از گشایش دوره عدم اطمینان در فرانسه با پیروزی ترامپ خبر داد.

دور نخست دور نخست انتخابات مقدماتی جناح چپ فرانسه امروز یکشنبه ۲۲ ژانویه برای تعیین نامزد چپ‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ این کشور آغاز شد.

پس از برگزاری انتخابات مقدماتی جناح راست میانه فرانسه در ماه نوامبر گذشته و پیروزی «فرانسوا فیون» در آن به عنوان نامزد این جناح در انتخابات ریاست جمهوری آینده فرانسه، هم‌اکنون نوبت چپ‌گراهای فرانسه است تا نماینده خود در انتخابات ریاست جمهوری آتی را تعیین و معرفی کنند.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه طی ماه‌های آوریل و مه ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد و مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی نیز دیگر نامزد مدعی این انتخابات است.

نظرسنجی‌های صورت گرفته در فرانسه حاکی از آن است که هیچیک از نامزدهای حزب سوسیالیست شانس زیادی برای پیروزی در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ ندارند و فرانسوا فیون نامزد جناح راست میانه و مارین لوپن رهبر حزب جبهه ملی احتمالا به دور دوم انتخابات راه خواهند یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.