به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از لزاکو، شرکت های بیمه خارجی برای ورود به بازار ایران لحظه‌شماری می‌کنند. تهران احتمالا با بیش از ۱۴۰ شرکت بیمه مذاکره کرده است. امروز ایران در فهرست کشورهای مناسب و سودآور برای شرکت های بیمه، جایگاه خوبی دارد. در هر حال، این شرکت‌ها بعد از لغو بخش اعظم مجازات های بین‌المللی علیه ایران که یک سال قبل لغو شد، نگاه خود را به این بازار دوخته اند.

همان طور که «فایننشال تریبون»، روزنامه اقتصادی ایرانی، روز پنجشنبه در پایگاه اینترنتی خود گزارش داد، بیمه مرکزی ایران، تنظیم کننده محلی بخش بیمه ایران، قبلا با بیش از ۱۴۰ شرکت بیمه خارجی مذاکره کرده است. فایننشال تریبون به نقل از گزارشی که بیمه مرکزی ایران این هفته منتشر کرده است، اعلام کرد در میان این شرکت های بیمه، شرکت های بیمه فرانسوی، آلمانی، انگلیسی، ژاپنی و سوئیسی در میان علاقه مندترین شرکت ها برای ورود به این بازار قرار دارند.

این گزارش با اشاره به نام های توکیو مارین (Tokio Marine) ، سومپو و میتسویی (Sompo et Mitsui) اعلام کرده است: «شرکت های بیمه ژاپنی در حال بررسی مقررات ایران هستند و این در حالی است که آنها قصد دارند شرکت های مشترک ایجاد کنند یا در خرید سهام شرکت های محلی مشارکت کنند». بیمه مرکزی ایران نیز به نوبه خود در نوامبر گذشته به دیدار رؤسای شرکت های بیمه آلمانی مونیخ ره (Munich Ré)، رقیب شرکت فرانسوی اسکور (SCOR) و همچنین لویدز لندن (Lloyd's) رفته بود.

ایران با حدود ۸۰ میلیون جمعیت، از جذابیت های آشکاری برای شرکت های بیمه خارجی برخوردار است. بعد از رشد بیش از ۲۳ درصدی بازار بیمه ایران در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، بازار بیمه ایران در سال ۲۰۱۵ نیز همچنان رشد بسیار بالای ۹.۵ درصدی را داشت که حجم کلی پرداخت حق بیمه به بیش از هفت میلیارد دلار بالغ می شد. به ویژه این که، این بازار چشم‌اندازهای غیر قابل انکاری را عرضه می کند؛ زیرا، نرخ پوشش بیمه بسیار ضعیف است و به زحمت به دو درصد تولید ناخالص داخلی می رسد.

در ادامه گزارش آمده است: صرف نظر از این که دسترسی به بازار ایران دشوار است، یکی از کسانی که ایران را خوب می شناسد خاطر نشان کرد «در ارتباط با شبکه بانکی، بازار بیمه ایران از پیچیدگی واقعی برخوردار است. لازم است بانک هایی وجود داشته باشند که قادر به انتقال (مالی) به طرف ایران و برعکس باشند». دشواری دیگر برای شرکت های بیمه این است که همه مجازات های آمریکا علیه ایران لغو نشده است؛ بنابراین آن‌ها مجبور هستند در قراردادهای خود به سطح بسیار بالایی از جزئیات وارد شوند. سرانجام این که، شرایط ژئوپولیتیکی (پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری ماه مه آینده در ایران) به منزله عنصری تزلزل آفرین در این میان افزوده شده است.

نگارنده مطلب در ادامه می‌افزاید: همان طور که خبرگزاری رویترز روز سه شنبه اعلام کرد، با وجود این، شرکت‌های بزرگ بیمه که در «گروه بین‌المللی باشگاه های پی اند آی» گرد آمده‌اند، آماده می‌شوند دوباره صادرت نفت ایران را بدون درخواست کمک از بیمه کننده های مستقر در آمریکا، به طور کامل بیمه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.