به گزارش ایرنا، آیین گشایش نشست یک روزه فوق العاده وزرای سازمان همکاری های اسلامی برای بررسی وضعیت مسلمانان روهینگیا و آخرین تحولات در موضوع فلسطین با حضور نمایندگان ۵۷ کشور عضو و 'عباس عراقچی' معاون وزیر امور خارجه کشورمان در مرکز همایش های شهر کوالالامپور پایتخت مالزی برگزار شد.

دکتر 'محمدجواد ظریف' رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان پس از شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس عازم کوالالامپور شده و قرار است در نشست عصر امروز سازمان همکاری های اسلامی شرکت و با 'عنیفه امان' همتای مالزیایی خود دیدار و گفت وکو کند.
نخست وزیر مالزی در این آیین با اشاره به کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار، گفت: جان انسان ها در اسلام ارزش زیادی دارد و مرگ انسان ها را نمی توان نادیده گرفت. نجات یک انسان در اسلام برابر نجات همه است.
وی با اشاره به اینکه انسان های زیادی در میانمار کشته شده اند و بسیاری خانه و کاشانه خود را از دست داده اند، گفت: این شرایط ظرفیت آن را دارد که به مساله امنیتی در منطقه تبدیل شود و صلح و ثبات را به خطر بیاندازد.
'نجیب تون رزاق' اعلام کرد که 56 هزار روهینگیایی در مالزی بسر می برند.
وی گفت که گروه تروریستی داعش می تواند از شرایط میانمار و فشار به مسلمانان روهینگیا سوء استفاده کند، موضوعی که تاکنون کارشناسان زیادی به آن اذعان کرده اند.
نخست وزیر مالزی تاکید کرد تجاوز به حقوق انسان ها در میانمار باید متوقف شده و خشونت و نقض حقوق بشر در این کشور علیه مسلمانان روهینگیا پایان یابد.
وی اظهار امیدواری کرد: این اجلاس فوق العاده برای یافتن راه حلی به منظور کاهش رنج برادران و خواهران ما در میانمار کمک کننده باشد. این یکی از اصلی ترین نشست هایی است که از زمان انتصاب 'یوسف بن احمد العثیمین' به عنوان دبیر کل سازمان همکاری های اسلامی برگزار شده است.
وزرای امور خارجه سازمان همکاری های اسلامی اواخر آبان ماه امسال 'یوسف بن احمد العثیمین' وزیر اسبق امور اجتماعی عربستان را به عنوان یازدهمین دبیرکل این سازمان انتخاب و جایگزین 'ایاد مدنی' کرد.
'نجیب تون رزاق' در ادامه گفت: مالزی از زمان 'تونکو عبدالرحمان' نخستین نخست وزیر مالزی همواره از سازمان همکاری اسلامی حمایت کرده است.
به گفته وی، بحران انسانی فعلی در استان راخین میانمار علت نگرانی زیاد و فوری برای همه ما می باشد. کشته شدن افراد نمی تواند مورد بی توجهی قرار گیرد. در اسلام حق حیات، نخستین و مهمترین حق پایه است.
نخست وزیر مالزی گفت: ریشه این منازعات باید فوری و به صورت کامل با نگاهی برای یافتن راه حل جامع، بلندمدت و سازگار با منافع همه مورد رسیدگی قرار گیرد.
وی تاکید کرد دولت میانمار باید فوری به تبعیض ها پایان دهد و عاملان این کشتارها و جنایات را پای میز محاکمه بکشاند.
'عنیفه امان' وزیر امور خارجه مالزی نیز در این آیین گفت: مالزی مفتخر به میزبانی این نشست است و از پاسخ مثبت و حمایت قاطع اعضای سازمان همکاری اسلامی تشکر و قدردانی می کنیم. گردهمایی امروز نشان دهنده تعهد ما به حل این مساله است.
وی گفت: برای سالیان دراز مسلمانان میانمار در استان راخین سختی و مشکلات را تحمل می کنند. آنها مورد تبعیض و نقض حقوق خود قرار گرفته اند.
رئیس دستگاه دیپلماسی مالزی گفت که مسلمانان روهینگیا در میانمار برای سالیان طولانی است که برای نجات جان خود و یافتن مکانی امن به کشورهای منطقه از جمله مالزی مهاجرت کرده اند.
وی با تاکید بر اینکه تداوم جریان مهاجرت هزینه های اقتصادی و چالش های اجتماعی زیادی ایجاد کرده است، گفت: در صورتی که جریان مهاجرت همچنان ادامه یابد، این مساله دیگر یک موضوع داخلی میانمار نیست. بلکه یک نگرانی منطقه ای است که رسیدگی نکردن به آن بدون شک صلح و ثبات منطقه را تهدید می کند.
این اجلاس عصر پنجشنبه با صدور قطعنامه و بیانیه ای به کار خود پایان می دهد.
مرحله جدید بحران مسلمانان روهینگیا از اکتبر سال گذشته پس از چند حمله به ایستگاه های پلیس میانمار در نزدیک مرز بنگلادش و کشته شدن چند پلیس آغاز شد و پس از آن بیش از یکهزار خانه روهینگیایی ها در استان راخین به آتش کشیده شد و ده ها هزار نفر این کشور را ترک کرده و به بنگلادش پناه بردند.
این شرایط که با بیش از ۸۰ کشته این اقلیت قومی میانمار همراه بود باعث واکنش کشورهای منطقه از جمله مالزی و اندونزی شد تا جایی که 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی 'آنگ سان سوچی' مشاور دولت و وزیر خارجه میانمار را به 'نسل کشی' متهم کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.