به گزارش ایران، تاریخ جنایی امریکا نیز مانند دیگر کشورها چندین پرونده جنجالی و ماندگار داشته است که بسیاری از مردم این کشور معتقدند حکم این پرونده‌ها عادلانه نبوده و باید مورد بازنگری قرار گیرند. در این گزارش به چند مورد از مهم‌ترین و پرسر و صداترین پرونده‌های ۳۰ سال اخیر این کشورمی پردازیم.

پرونده سیاه یک خواننده

در اوایل سال ۲۰۰۲، فیلمی منتشر شد که در آن «آر. کلی»؛ خواننده، ترانه سرا و تهیه‌کننده سیاهپوست امریکایی را متهم به رابطه غیراخلاقی با دختر کم سن و سالی می‌کرد. این فیلم که به صورت گسترده در میان هواداران این خواننده سیه چرده دست به دست شده بود، تا مدت‌ها تیتر یک رسانه‌های جهان بود. این درحالی بود که «کلی» این فیلم را تکذیب کرده و مدعی بود او تنها شبیه فرد متجاوز است.

این حواشی تا ۱۰ سال موضوع بحث رسانه‌ها بود و در نتیجه «کلی» را به اتهام آزار و اذیت دختر ۱۳ ساله و کم سن و سال و همچنین ۱۳ مورد پورنوگرافی کودکان پای میز محاکمه کشاند. در جریان این محاکمه‌ها دختر نوجوان که ادعا می‌شد قربانی این خواننده معروف شده، صحت فیلم را رد کرد و سبب شد تا «کلی» از همه اتهامات تبرئه شده و از مجازات ۱۵ سال حبس و ثبت‌ نامش در فهرست متجاوزان قسر در برود.

تیراندازی جنجالی

۲۵ نوامبر ۲۰۰۶، سه مأمور مخفی پلیس به اتهام تیراندازی مرگبار به مرد جوانی به نام «سید بل» و مجروح کردن دو دوستش در کلوب شبانه «کالوئا» درشهر کویینز نیویورک، محاکمه شدند. «سید بل» قرار بود روز بعد مراسم ازدواجش را برگزار کند اما در آن شب که همراه دوستانش به کلوب آمده بود، با یکی از مأموران درگیری لفظی پیدا کرد. وقتی دعوا بالا گرفت، «سید بل» و دوستانش قصد فرار داشتند که سه مأمور پلیس با نام‌های «اف. ایسنورا»، «مارک کوپر» و «مایکل اولیور» سد راه‌شان شدند و ناگهان هر سه را به گلوله بستند.

براساس شواهد موجود در پرونده، در این تیراندازی چند ثانیه‌ای، ۵۰ تیر از اسلحه این مأموران شلیک شده بود. محاکمه سه افسر پلیس در این پرونده جنجالی دو سال طول کشید و سرانجام هیأت منصفه رأی به تبرئه هر سه نفرشان داد. اما این رأی خشم گروه‌های بشردوست را برانگیخت و با بالا گرفتن اعتراض‌ها، دو سال بعد دادگاه به پرداخت ۳.۲۵ میلیون دلار به خانواده «سید بل» حکم داد.

آزادی عجیب مایکل جکسون

بزرگترین خواننده پاپ که هواداران زیادی در سراسر جهان داشت، در اوج شهرت به اتهام رابطه غیراخلاقی با پسر ۱۳ ساله‌ای مورد توجه رسانه‌ای قرار گرفت. مایکل جکسون در آن زمان توانست با کمک افراد با نفوذ از این اتهام تبرئه شود اما در سال ۲۰۰۵ و پس از آشنایی او با خانواده «آرویزو»، پرونده قطوری از روابط غیراخلاقی این خواننده در دادگاه کالیفرنیا تشکیل شد و با وجودی که این بار اتهاماتش واقعی به نظر می‌رسید اما توانست در ۱۳ ژوئن ۲۰۰۵، از ۱۴ مورد اتهام خود در این پرونده تبرئه شده و بدون محکومیت جواز آزادی بگیرد.

قتل هم اتاقی

اول نوامبر سال ۲۰۰۷، دانشجوی امریکایی یک دانشگاه به همراه نامزدش به اتهام آزار و اذیت، قتل و سرقت اموال هم اتاقی‌اش «مردیت کرچر» دستگیر شد. پرونده «آماندا ناکس» که هم اتاقی مقتول بود، در جریان دادرسی پر سر و صدایی بررسی شد. زن امریکایی در این پرونده مقصر شناخته شد و دادگاه او را به ۲۶ سال حبس محکوم کرد. اما ناکس تنها ۴ سال از محکومیت خود را گذراند و در اکتبر سال ۲۰۱۱ به این حکم اعتراض کرد و آزادی موقت گرفت. پرونده ناکس بار دیگر در تاریخ ۲۷ مارس ۲۰۱۵ میلادی در دادگاه عالی بررسی شد و این بار قضات با رأی قطعی این زن را تبرئه کردند.

خشونت پلیسی

در تعطیلات سال نو ۲۰۰۹، «اسکار گرنت» در ایستگاه قطار اوکلند کالیفرنیا، به دلایلی نامعلوم از سوی افسر پلیسی به نام «جوهانس مهسرله» توقیف شد و با شلیک به کمرش به قتل رسید.

به گزارش پلیس منطقه، این مأمور پلیس مدعی بود مقتول رفتار مشکوک داشته و چون برای دستگیری مقاومت می‌کرد، مجبور به شلیک شده است. این درحالی بود که شاهدان حاضر در صحنه این ادعا را رد می‌کردند. متهم پرونده که با انتشار گسترده فیلم این حادثه مورد توجه بسیاری قرار گرفت، جولای ۲۰۱۰ از اتهام قتل عمد تبرئه و تنها با تحمل کمتر از ۲ سال زندان آزاد شد.

همسرکش فراری

یکی از پرونده‌های جنجالی امریکا در دهه ۹۰ میلادی، مربوط به ماجرای قتل «نیکوله براون سیمپسون» همسر ستاره فوتبال امریکا و دوست او «رونالد گودمان» بود. اجساد این دو قربانی در بیرون خانه او.جی. سیمپسون در لس آنجلس پیدا شد و این مرد به‌عنوان نخستین مظنون پرونده تحت تعقیب قرار گرفت.

از طرفی ناپدید شدن ناگهانی سیمپسون بلافاصله پس از این جنایت، شک پلیس را درباره دخالت او در این دو قتل بیشتر کرد. سرانجام این ستاره فوتبال امریکایی در تعقیب و گریز دیدنی ۲۰ خودروی پلیس دستگیر شد و قاضی پرونده او را بدون قرار وثیقه به زندان فرستاد. دادگاه رسیدگی به پرونده این جنایت ۸ ماه طول کشید و در اکتبر ۱۹۹۴، او. جی. سیمپسون از هر دو اتهام قتل تبرئه شد.

قتل عجیب دختردوساله

دسامبر ۲۰۰۸ جسد دختربچه ۲ ساله‌ای به نام «کیلی آنتونی» در «اورلاندو»ی فلوریدا پیدا شد. این درحالی بود که مدتی قبل «کیسی آنتونی» مادر دخترک، خبر گم شدن او را به پلیس گزارش داده بود. اما ماجرای ناپدید شدن این دختر مانند دیگر پرونده‌ها نبود و در اظهارات «کیسی آنتونی» تناقضات زیادی وجود داشت. پس از پیدا شدن جسد دختر خردسال، کارآگاهان با توجه به تناقض گویی‌های زن جوان، او را به‌عنوان متهم جنایت دستگیر و به اتهام قتل از نوع درجه اول، اعمال خشونت و کودک آزاری پای میز محاکمه کشاندند.

در جریان دادرسی مشخص شد این زن از یک ماه قبل به دلیل شکنجه منجر به مرگ دخترش، موضوع را پنهان کرده است. با این اتهام دادگاه ۶ هفته‌ای رسیدگی به این جنایت با توجه به حساسیت جامعه به صورت زنده از تلویزیون پخش شد. اما با وجود این توجه عمومی در جولای ۲۰۱۱، کیسی آنتونی از همه اتهامات تبرئه و تنها محکوم به پرداخت هزینه گزاف تحقیقات پلیسی شد که این حکم با اعتراضات گسترده‌ای همراه بود.

شلیک مرموز

پرونده جورج زیمرمان از سال ۲۰۱۲ یکی دیگر از پربحث‌ترین موضوعات جنایی تاریخ امریکا است. در ۱۲ فوریه ۲۰۱۲، «زیمرمان» در تماس با پلیس مدعی شد نوجوان ۱۷ ساله‌ای که بعدها مشخص شد نامش «ترایون مارتین» است، رفتارهای عجیبی دارد و به همین خاطر او تا رسیدن مأموران مراقبت از این نوجوان ناآرام و حفاظت از ساکنان محلی را انجام می‌دهد. اما زمانی که مأموران رسیدند زیمرمان با شلیک گلوله این نوجوان سیاهپوست را از پا درآورده بود و اقدامش را دفاع از خود اعلام کرد.

پرونده این جنایت پس از ماه‌ها بررسی در ۱۴ جولای ۲۰۱۳ به نتیجه رسید و ادعای دفاع از خود زیمرمان پذیرفته و او از اتهام قتل از نوع درجه دوم تبرئه شد.

هشدار به شوهر شکاک

«ماریسا الکساندر» زن جوان سیاهپوستی بود که به اتهام سوءقصد به جان همسر دومش پای میز محاکمه نشست. براساس شواهد پرونده در آگوست ۲۰۱۰، گریکو گری همسر «ماریسا »با دیدن پیامی از سوی شوهر سابق این زن، خشمگین شده و این زوج با یکدیگر درگیرشدند. ماریسا که به هیچ عنوان قادر نبود بیگناهی‌اش را به شوهرش اثبات کند و دعوا را خاتمه دهد، با اسلحه شخصی‌اش ابتدا شلیک هوایی کرد که این اقدام او باعث فرار گریکو گری از خانه شد. این مرد پس از این حادثه با پلیس تماس گرفت و ماریسا بازداشت شد.

دادگاه رسیدگی به پرونده این زن به اتهام سوءقصد و استفاده از سلاح مرگبار برگزار شد و قاضی حکم به ۲۰ سال حبس برای ماریسا الکساندر داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.