به گزارش ایرنا، روزنامه آمریکایی در سرمقاله سه شنبه (دیروز) خود افزود: 'دونالد ترامپ'، مردی که برای رهبری مقتدرترین کشور جهان برگزیده شده است، لاینقطع در لابلای تمام صحبتهایش 'سازمان پیمان آتلانتیک شمالی' (ناتو) و 'اتحادیه اروپا' را که دو رکن رکین تامین امنیت و کامیابی جهان در دوران پساجنگهای جهانیند، بکلی منسوخ برمی شمرد.

توپخانه تشر زدن های ترامپ علیه متحدان مصمم آمریکا یکشنبه این هفته در مصاحبه های او با روزنامه های 'تایمز' لندن و 'بیلد' آلمان به کار افتاد و این مواضع خشم متحدان آمریکا را در اروپا برانگیخت.

ترامپ در سخنانش در این مصاحبه ها گفت که 'ناتو' منسوخ است، زیرا نتوانسته مقابل تروریسم بایستد. او قبلا هم گفته بود که بعضی از اعضای ناتو حق سهم خود را به این سازمان نپرداخته اند.
ترامپ اتحادیه اروپا را 'وسیله نقلیه آلمان' خواند و پیش بینی کرد که بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بتدریج دیگر اعضای این بلوک هم از آن خارج خواهند شد.

او در ادامه آتش توپخانه اش را به سمت 'آنگلا مرکل' صدر اعظم مقتدر آلمان نشانه گرفت و سیاست او را بر مبنای درهای باز اروپا به روی پناهجویان بشدت تقبیح کرد.

ترامپ تصریح کرد که هیچ وجه تمایزی میان مرکل و 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه نمی بیند و به هر دو به یک اندازه اعتماد دارد.
اما ترامپ ظاهرا فراموش کرده است که این پوتین بود که در کار انتخابات اخیر آمریکا دخالت کرد، بر سوریه بمب می اندازد، مخالفان را در داخل کشورش له می کند و به اوکراین هم تجاوز کرده است .

واقعا جای تعجب دارد که فردی در جایگاه یک رئیس جمهوری منتخب به رهبران کشورهای متحد اهانت می کند و به سازمانی هم که ۷۰ سال است در مقابل توسعه طلبی های روسیه استوار ایستاده است، توهین می کند.

انتقاد ترامپ به شیوه مقابله ناتو با تروریسم، نشان داد که ترامپ اصلا چیزی راجع به مبارزه این ائتلاف با 'طالبان' و 'القاعده ' در افغانستان و خاورمیانه نمی داند.
ترامپ در فرازی از مصاحبه اش با تایم گفت که 'ناتو برای من خیلی اهمیت دارد'، اما در گفته هایش در موقعیت هایی دیگر نشان داد که هیچ ارزشی برای نقش تاریخی ناتو به عنوان یک مدافع دمکراسی قائل نیست و اصلا توجه ندارد که در مقطع کنونی جهان، نفس وجود این سازمان چقدر حائز اهمیت است.

با این صحبتهای ترامپ، معلوم نیست آیا تیم کابینه او که برخی از آنها درکشان از سیاست خارجی بسیار قویتر از خود ترامپ است، این قدرت را خواهند داشت که در سیاست گذاری های دولت او تاثیر بگذارند یا نه .
'رکس تیلرسون' که برای تصدی پست وزارت امر خارجه تعیین شده، در جلسه رای اعتمادش در سنا گفت که برای ائتلافهای پایدار ارزش قائل است .

'جیمز ماتیس' هم که برای پست وزارت دفاع در نظر گرفته شده است، حتی از این هم فراتر رفته تصریح کرد 'اگر ما امروز ناتو نداشته باشیم، مجبور خواهیم بود آن را ایجاد کنیم'. اظهار نظر های ترامپ در مورد 'اتحادیه اروپا ' هم شوک آور است.

ترامپ در این باره گفته است 'گمان نمی کنم نفس وجود اتحادیه اروپا برای آمریکا چندان اهمیتی داشته باشد'.

درست است که این اتحادیه مشکلاتی برای خود دارد. رای مثبت انگلیس برای خروج از این بلوک این فرض را تصدیق می کند. اما به یک باره و از سر بی تدبیری نفی کردن کلی این بلوک و بکلی منسوخ خواندن انسجام اروپا و دومین بازار بزرگ جهان، یعنی اینکه ما بطور کل چشممان را به روی تاریخ بسته ایم و آینده را هم بطور کل مردود می شماریم.
ترامپ ظاهرا خیلی مشتاق است که نظم بین المللی را که بر ستون قانون استوار شده است، بکلی به هم بریزد.
این نوع نگرش ترامپ فقط یک برنده بزرگ دارد، 'پوتین'.

پوتین همان کسی است که سخت تلاش کرد در کار انتخابات آمریکا مداخله کند و با این کار دمکراسی آمریکا را نامشروع سازد. پوتین همان کسی است که می کوشد اروپا را بی ثبات سازد و ناتو را هم اگر نتواند نابود کند دست کم آن را تضعیف کند. پوتین ناتو را مسئول فروپاشیدن شوروی می شناسد.
پوتین به احتمال قوی تکاپو خواهد کرد ترامپ را متقاعد سازد که از طرحهای ناتو حمایت نکند، تا بنوعی از روسیه ای که بتازگی خود را یک مدعی می شناسد، دفاع کرده باشد.
در همین راستا هفته گذشته یک کاروان نظامی از آمریکا وارد لهستان شد و در روز دوشنبه هم ۳۳۰ تفنگدار آمریکایی در نروژ مستقر شدند و آرایش نظامی به خود گرفتند. اگر ترامپ این فرآیند را به هم بزند، خطایی فاحش خواهد بود.

رهبران اروپا در مواجهه با حملات انتقادی ترامپ، اصلا خودشان را نباخته اند.

'ژان مارک اِرو' وزیر امور خارجه فرانسه در واکنش به صحبتهای ترامپ گفت 'بهترین پاسخ به مواضع ترامپ، وحدت اروپاست'.
این پاسخ حقیقتا ارزشمند است، اما کافی نیست. هم اروپایی ها به آمریکا به عنوان یک شریک نیاز دارند و هم آمریکا به اروپا نیاز دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.