به گزارش ایسنا، سفیر ژاپن در ایران از حضور خود در تبریز ابزار خرسندی کرد و گفت: مایلیم تبادلات فرهنگی با تبریز ادامه داشته‌ باشد و بتوانیم از پتانسیل‌های یکدیگر استفاده کنیم.

«هیرویاسو کوبایاشی» درباره گروه طبل سای یادآور شد: این گروه برنده بزرگترین مسابقه طبل ژاپنی است و با استفاده از شیوه‌های جدید و سازهای سنتی در اجرای طبل ژاپنی نظر تعداد زیادی از مردم را به خود جلب کرده‌اند و مطمئنم که اجرای امروز برای ایرانی‌ها نیز لذت بخش بوده‌است.

در بخشی از این مراسم هنرمندان آذربایجان‌شرقی و ژاپنی به اجرای موسیقی به صورت مشارکتی پرداختند و باردیگر نشان دادند که هنر هیچ مرزی را نمی‌شناسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در این مراسم با اشاره به اهمیت برقراری تعاملات و همکاری‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری با کشورهای مختلف خاطرنشان کرد: برگزاری ماه فرهنگی ژاپن در تبریز، نزدیکی و دوستی دو کشور ایران و ژاپن را در پی دارد و از طرفی می‌توان با نگاه بلندمدت، همکاری در سطح کلان و عقد قراردادهایی بین این دو کشور، زمینه پیشرفت و توسعه را برای استان فراهم کرد.

مرتضی آبدار با تاکید بر انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی گفت: در راستای آمادگی تبریز برای میزبانی از گردشگران در سال ۲۰۱۸، بر سه بخش بازاریابی و برند، ارتقاء کمّی و کیفی زیرساخت‌ها و نیز برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها تمرکز داریم.

وی به اهمیت حضور فعالان هنری، اقتصادی و گردشگری در راستای رسیدن به اهداف تبریز ۲۰۱۸ اشاره کرد و برگزاری آیین افتتاح ماه فرهنگی ژاپن در تبریز را آغازی امید بخش در مسیر توسعه گردشگری استان دانست.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های شورای سیاست‌گذاری تبریز ۲۰۱۸ می‌توان به برگزاری نشست بین‌المللی سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری و توسعه شهری و هم‌چنین برگزاری هفته‌های فرهنگی در کشورهای مختلف جهان به ویژه ژاپن اشاره کرد.

شهردار تبریز نیز در این مراسم حضور هنرمندان ژاپنی در تبریز را نشان از روابط نزدیک و امیدبخش ایران و ژاپن دانست و افزود: مردمان این دو کشور از جهات مختلف همچون سخت کوشی شبیه هم هستند و این دو می‌توانند در کنارهم برای توسعه فرهنگی و اقتصادی گام‌های موثری را بردارند و از تجربیات یکدیگر بهره ببرند.

صادق نجفی با اشاره به این‌که صدای شمارش معکوس تبریز ۲۰۱۸ به گوش می‌رسد، تاکید کرد: ضروری است همانند ژاپن، ما نیز به معرفی فرهنگ غنی خود به جهانیان توجه کنیم و تبریز ۲۰۱۸ بهترین فرصت برای توسعه اقتصادی و گردشگری استان است.

وی یادآور شد: طی جلساتی که با مسئولان وزارت امورخارجه داشته‌ایم، در نظر داریم تا تبریز میزبان هیئت‌های خارجی که به ایران سفر می‌کنند، باشد و بتواند خود را به آنان به نحو احسن معرفی کند.

وی افزود: در نظر داریم تبریز با یکی از شهرهای ژاپن به عنوان خواهرخوانده باشد تا تعاملات و همکاری بین دو کشور گسترش یابد.

شهرهای تبریز در تاریخ ۲۷ دی ماه و تهران از ۲۹ دی ماه تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری میزبان ماه فرهنگی ژاپن خواهند بود و گروه طبل سای در ۲۹ دی ماه در جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار وحدت نیز اجرا خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.