به گزارش خبرآنلاین، تجمع بازنشستگان صنعت فولاد برای چندمین بار در مقابل مجلس رقم خورد و البته این تجمع واکنشهایی را در برداشت و حتی رئیس مجلس از تجمع چندباره آنها تاسف خورد و این خجالت کشیدن لاریجانی به نفع بازنشستگان فولاد تمام شد.

امروز وقتی در بررسی لایحه برنامه ششم توسعه و موضوع صندوق بازنشستگان فولاد رسید، گفت «پیرمردان آن قدر جلوی مجلس تجمع کرده‌اند که خجالت می‌کشیم.»،

رئیس مجلس البته درخواست تجمع کنندگان برای انتقال به صندوق بازنشستگی کشوری را اینطور پاسخ داد: به دلیل اینکه صندوق بازنشستگی کشوری خود مفلس فی امان الله است، عقلانی نیست که صندوق بازنشستگان فولاد را زیر مجموعه این صندوق کنیم. باید فکری به حال بازنشستگان فولاد در بودجه سنواتی کشور کنیم.

سرانجام با تأیید نمایندگان صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد با حفظ موقعیت مستقل خود به وزارت کار منتقل شد.

اکنون مسئله اینجاست، انتقال صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به صندوق بازنشستگی کشوری چه معایب مزایایی داشت که ممکن بود برای این بخش از جامعه پیش آید؟

صندوق، مفلس فی امان الله است یعنی چه؟

شاید اصلی ترین دلیلی که باعث شد بازنشستگان صنعت فولاد درخواست انتقال به صندوق بازنشستگی کشوری را داشته باشند، این است که حقوق های حقوق بگیران صندوق بازنشستگی کشوری به صورت مرتب تری نسبت به صندوق بازنشستگی فولاد ادا می شود. فولادی ها هم با این منطق ساده که: "دولت از صندوق بازنشستگی کشوری" حمایت می کند در صدد حضور در این صندوق بودند ولی واقعیت همان است که رئیس مجلس گفت: صندوق بازنشستگی کشوری پولی ندارد که به عنوان حقوق در اختیار مستمری بگیران و بازنشستگان قرار دهد.

پس حقوق مرتب سر ماه، از کجا می آید؟ برای پاسخ به این سئوال، بد نیست نگاهی به گزارش سخنگوی از وضعیت صندوقهای بازنشستگی در کشور داشته باشیم.

دولت: صندوق بازنشستگی کشوری ورشکسته است

سخنگوی دولت بارها اعلام کرده صندوق بازنشستگی کشوری، اعانه بگیر دولت شده و حتی در پرداخت حقوق بازنشستگان درمانده است.

در این رابطه، سخنگوی دولت درباره عدم پرداخت عیدی بخشی از بازنشستگان کشوری گفت: صندوق بازنشستگان کشوری و لشکری برای پرداخت حقوق اسفندماه اشخاص تحت پوشش خود مشکل داشت که در ۲۷ اسفندماه باید ۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اختصاص می داد.

او با اشاره به این موضوع که صندوق بازنشستگی مشکل دارند و دولت هر ماهه ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت کمک و اعانه به این صندوق می دهد، گفت: این صندوق با وجود پرداخت این مبلغ، باز هم قادر به پرداخت حقوق اسفندماه بازنشستگان نبود. لذا دولت از اختیارات قانونی خود استفاده کرد و ۲۵۵۰ میلیارد تومان دیگر هم پرداخت کرد تا بتواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند.

او در ادامه گفت: در صندوق بازنشستگی لشکری، ۱۰۰ درصد حقوق بازنشستگان را دولت پرداخت می کند. یعنی دولت هم حقوق شاغلان و هم بازنشستگان را می پردازد. امسال نیز ۴۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت پاداش بازنشستگی کارمندان از سالهای گذشته در نظر گرفته شده است.

نوبخت حتی به صراحت اعلام کرده بود صندوق بازنشستگی کشوری ورشکسته است؛ مسئله صندوق های بازنشستگی به حدی است که الان از یک نفر کم می شود و به ۷ نفر حقوق بازنشستگی می دهیم که این امر نشان می دهد صندوق های بازنشستگی ورشکسته هستند.

با این وجود برخی از مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری موافق تجمیع هستند. از جمله رییس هیات‌مدیره صندوق بازنشستگی کشوری می گوید: تجمیع مرحله به مرحله و تدریجی صندوق‌های بازنشستگی در کشور، راهکار مطلوبی برای افزایش نسبت پشتیبانی است.

نعمت‌الله ایزدی معتقد است برای تجمیع صندوق‌های بازنشستگی ابتدا باید تجمیع در استقلال همراه با تجمیع مدیریت انجام شود، و پس از آن باید تجمیع مشترکان در مراحل بعدی انجام شود، چراکه پرداخت به نظام‌های بیمه‌ای متفاوت بوده و ممکن است حقوق افراد تضییع شود.

این مقام مسئول اینطور برای نظر خود استدلال می کند که وجود صندوق‌های بازنشستگی متعدد با دریافت‌ها و پرداخت‌های متفاوت و با قوانین متنوع، نسبتِ پشتیبانی را با مشکل مواجه کرده است و به نظر می‌رسد این مشکل با تجمیع مرحله‌ای و تدریجی صندوق‌ها، حل شود.

ولی مشکل اینجاست برخی موانع قانونی مثل معافیت‌های مربوط به کسورات در افزایش سال‌های اشتغال به کار مانع فعلی این تجمیع ست. نسبت پشتیبانی ورودی و درآمد صندوق بازنشستگی کشوری تنها یک عدد نیست، بلکه دریافتی صندوق‌ها را نیز شامل می‌شود که چنین موانع قانونی، انجام اصلاحات مورد نظر را با مشکل مواجه کرده است.

از سوی دیگر وجود قوانین محدودکننده جابه‌جایی و کاهش تبعیض‌های بین صندوق‌ها از دیگر عوامل اثرگذار بر رشد نسبت پشتیبانی شمرده می شود که به نظر می رسد مجلس امروز با توجه به این مشکلات تصمیم گرفته صندوق بازنشستگی فولاد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل شود.

صندوق ها را نمی توان به یک چوب راند

برخی صاحبنظران معتقدند نمی شود همه صندوقهای بازنشستگی را به یک چوب راند و برای همه نسخه واحد پیچیدن فایده ای ندارد. مهدی کرباسیان، مدیرعامل پیشین سازمان تأمین اجتماعی یکی از این صاحب نظران است که درباره تجمیع صندوق‌ها معتقد است: یکی از راهکارها این است که سیاست‌گذاری کلان توسط دولت، نماینده بیمه‌شده و کارفرما باشد. صندوق‌ها را نمی‌توان با یک چوب راند؛ ترکیب بیمه‌شده صندوق‌های هما، نفت، فولاد، سلامت و روستاییان متفاوت‌اند و رفتار متفاوتی دارند. برای اجرای امر نسخه واحد نمی‌شود پیچید؛ اما در چارچوب سیاست کلان می‌توان وضعیت صندوق‌ها را بررسی کرد و برای بهبود آن برنامه‌ریزی کرد.

اکنون سئوال اصلی اینجاست: با وجودی که صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد عملا ورشکسته شده و قادر به جبران بدهی های خود و پرداخت حقوق و مطالبات سهامدارانش نیست، انتقال این صندوق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چه فایده ای برای بازنشستگان دارد؟ آیا قرار است دولت از محل اعتبارات در اختیار این وزارتخانه، به صورت "اعانه" به این صندوق هم کمک کند؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.