به گزارش خبرآنلاین در نخستین روزهای آذر ماه سال جاری بیژن زنگنه وزیر نفت از انحلال شرکت ملی صادرات گاز خبر داد و گفت: این شرکت منحل می شود و در زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران قرار می‌گیرد چراکه به دنبال خصوصی سازی آن بودند در حالی که خصوصی سازی شرکت ملی گاز معنا ندارد به همین دلیل آن‌ را به مدیریت تبدیل کردیم تا به بخش خصوصی واگذار نشود.

وی ادامه داد: البته بخش صادرات گاز با لوله، در زیرمجموعه شرکت ملی گاز قرار می‌گیرد و فعالیت این بخش ادامه دارد.

بیژن زنگنه در آخرین ابلاغیه خود در خصوص انحلال شرکت ملی صادارت گاز به علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و حمیدرضا عراقی گفته بود:

براساس مطالعات انجام شده، با توجه به این که در شرایط کنونی ادامه خدمات و ماموریت شرکت ملی صادرات گاز ایران در قالب موجود ضروری نیست، لذا لازم است ماموریت و کارکنان این شرکت به شرکت ملی نفت ایران منتقل و سپس به ترتیب زیر عمل می شود:

١- از نظر وظیفه ای کل وظایف مربوط به ال ان جی در شرکت ملی نفت ایران باقی می ماند.

٢- وظایف مربوط به صادرات گاز با خط لوله شامل واردات، صادرات و یا معاوضه گاز همراه با مدارک و اسناد مربوطه به شرکت ملی گاز ایران منتقل می‌شود و از این پس دیگر شرکت ملی نفت ایران در این امور دخالت و ورود مستقیم نمی‌نمایند.

تبصره١- مواردی که صادرات گاز مستقیما با خط لوله از منابع تولیدی در دریا صورت گرفته و یا مواردی که طبق قرارداد تولید گاز، صادرات گاز، الزاما بخشی از زنجیره تولید از بالادستی تا مصرف باشد، از شمول این بند مستثناست.

تبصره٢- قرارداد صادرات گاز به عمان کماکان از طریق شرکت ملی نفت ایران پیگیری شود.

٣- آن تعداد از کارکنان شرکت ملی صادرات گاز ایران مربوط به وظایف مقرر در بند ٢ که شرکت گاز به ایشان اعلام نیاز کند، باید به شرکت ملی گاز منتقل شوند.

٤- بقیه کارکنان به هر ترتیب که نیاز باشد، طبق مقررات در شرکت ملی نفت ایران یا شرکت‌های تابعه آن به کار گمارده خواهند شد.

٥- ساختار سازمانی متناسب با فعالیت‌های انتقال یافته به شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران طبق این ابلاغیه باید از سوی معاونت توسعه سرمایه انسانی و مدیریت با همکاری شرکت‌های ذی ربط طراحی و به اجرا گذارده شود.

بر اساس خبر منتشر شده در تارنمای شرکت ملی نفت ایران، علی کاردر معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امروز با صدور حکمی «علی امیرانی» را به عنوان سرپرست مدیریت صادرات گاز ایران منصوب کرد.

در حکم علی کاردر خطاب به امیرانی آمده است: «با توجه به بخشنامه مقام عالی وزارت، مورخ ۷ آذر ۱۳۹۵ در خصوص تعیین تکلیف شرکت ملی صادرات گاز ایران و تا انجام امور مربوطه، تمشیت سرپرستی مدیریت صادرات گاز ایران به جنابعالی واگذار می گردد تا با کمک دیگر همکاران امور مربوطه را سازماندهی و کارهای جاری را پیگیری فرمایید.

دیگر مدیریت ها موظف به همکاری با آن مدیریت می باشند. امید است با استعانت از خداوند متعال در انجام وظایف محوله موفق باشید.»

امیرانی دارای مدرک کارشناسی در رشته مهندسی شیمی با گرایش گاز از دانشگاه صنعت نفت و مدرک کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد انرژی و بازاریابی از دانشگاه تهران است. آخرین مسئولیت وی، مدیریت بازاریابی، فروش و بررسی‎های اقتصادی در شرکت ملی صادرات گاز ایران بوده است.

با این تغییر و تحولات ساختاری در شرکت ملی نفت ایران، مقرر شده تا سایر مدیریت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران موظف به همکاری با مدیریت صادرات گاز ایران شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.