به گزارش ایرنا، هرچند فعالیت رسمی ستاد انتخابات کشور از فردا (چهارشنبه) آغاز می شود اما وزارت کشور برنامه ریزی برای برگزاری انتخابات سال آینده را موکول به فعالیت رسمی این ستاد نکرد و بلافاصله پس از پایان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برنامه ریزی ها برای برگزاری انتخابات سال ۱۳۹۶ آغاز شد.

هنوز۱۵۰ روز تا زمان برگزاری انتخابات سال ۱۳۹۶ باقی مانده و بر اساس جدول زمانبندی تعیین ‌شده داوطلبان شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می ‌توانند از ۲۲ تا ۲۶ فروردین ماه به مدت پنج روز نسبت به نام نویسی اقدام کنند.
همچنین داوطلبان پس از آن که صلاحیت‌ شان از سوی شورای نگهبان بررسی و موردتایید قرار گرفت می‌ توانند از 8 تا 27 اردیبهشت ماه به مدت 20 روز به تبلیغات انتخاباتی و تشریح برنامه ‌های خود بپردازند.
نام نویسی از داوطلبان شرکت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز از ۳۰ اسفندماه سال جاری آغاز و تا ششم فروردین ‌ماه ۱۳۹۶ ادامه خواهد داشت هرچند طرحی در مجلس مطرح است که ممکن است زمان نام نویسی این انتخابات پیش از تعطیلات نوروزی باشد.
نامزدهای نهایی پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به مدت هفت روز مهلت تبلیغات دارند که زمان تبلیغات آن ها از 21 تا 27 اردیبهشت ‌ماه تعیین شده است.
انتخابات میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در چهار حوزه انتخابیه اصفهان، اهر و هریس، بندرلنگه، بستک و پارسیان، مراغه وعجب شیر برگزار می شود که داوطلبان شرکت در این انتخابات می ‌توانند از ۸ تا ۱۴ اسفندماه نسبت به نام نویسی اقدام کنند.
نامزدهای انتخابات میان ‌دوره ‌ای مجلس دهم از 21 تا 27 اردیبهشت ‌ماه به مدت هفت روز می‌ توانند به تبلیغات بپردازند.
در نهایت در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
وزیر کشور روز گذشته در جمع خبرنگاران در خصوص زمان دقیق آغاز فعالیت ستاد انتخابات وزرات کشور گفت: از اول دی ماه حکم را برای هم ستاد و هم مسئول ستاد صادر می کنیم که معاون سیاسی وزارت کشور رییس ستاد انتخابات خواهد بود.
معاون سیاسی وزیر کشور که قرار است از فردا با حکم عبدالرضا رحمانی فضلی، ریاست ستاد انتخابات کشور را عهده دار شود در نخستین اظهارنظر پیرامون انتخابات سال آینده گفت: بحث انتخابات جزو موضوعات مهم ما است که مولفه های حق الناس بودن رای، صیانت از رای مردم و بی طرفی مدنظر خواهد بود.
علی اصغر احمدی افزود: در انتخابات سال 84 در دور اول انتخابات خیلی آرا به هم نزدیک بود که با افتخار ادعا می کنم که امانت دار مردم بودیم و هرچه آنچه در صندوق وارد شد همان بود.
وی ادامه داد: جایی که رهبر انقلاب اسلامی سخن از حق الناس می گویند و اینکه آرای مردم حق الناس است؛ ما که بچه مسلمان هستیم خیلی خوب معنی این را متوجه می شویم.
معاون سیاسی وزیر کشور تاکید کرد: ما امانت دار رای مردم هستیم و این امانت را درست حفظ می کنیم و در چارچوب قانون گام برمی داریم.
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور نیز در این زمینه به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: در انتخابات سال آینده حداقل یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی فعالیت می کنند که آموزش آنان از مردادماه آغاز شده و تا ایام برگزاری انتخابات ادامه خواهد داشت.
علی پورعلی مطلق با بیان اینکه براساس جدول زمان بندی نام نویسی از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از 30 اسفند تا ششم فرودین سال آینده انجام می شود، گفت: برای سهل تر شدن کار داوطلبان و مجریان، طرحی در مجلس مطرح است تا این نام نویسی قبل از ایام نوروز باشد که امیدواریم هر چه سریعتر در صحن علنی تصویب شود.
وی ادامه داد: براساس جدول زمان بندی برگزاری انتخابات از هیچ برنامه ای عقب نیستیم و تمامی برنامه ها براساس جدول زمان بندی پیش خواهد رفت.
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور گفت: برای چاپ تعرفه های نخستین انتخابات میاندوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هماهنگی های لازم با شورای نگهبان انجام شده است.
پورعلی مطلق افزود: همچنین برای چاپ تعرفه های پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هماهنگی های لازم با هیات مرکزی نظارت بر این انتخابات در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته و به زودی اقدامات لازم برای چاپ این تعرفه ها انجام می شود.
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور یادآور شد: برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در سال آینده حداقل بیش از 200 میلیون تعرفه چاپ خواهیم کرد.
پورعلی مطلق افزود: در انتخابات سال آینده حداقل یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی فعالیت می کنند که آموزش این عوامل در حال انجام است و تا ایام برگزاری انتخابات ادامه خواهد داشت.
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور همچنین درباره برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در انتخابات سال آینده و هماهنگی های صورت گرفته با شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی گفت: رایزنی ها با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای های اسلامی شهر و روستا و شورای نگهبان تداوم دارد تا بتوانیم با هماهنگی ناظران در سال آینده بخشی از انتخابات را به صورت تمام الکترونیکی برگزار کنیم.
با نزدیک شدن به روزهای نام نویسی داوطلبان برای انتخابات سال آینده فعالیت احزاب نیز در این زمینه چشمگیرتر می شود تا جایی که اکثر نشست های آنان رنگ و بوی انتخاباتی دارد.
احزاب اصلاح طلب و مستقل بارها بر حمایت مجدد خود از حسن روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرده اند.
الیاس حضرتی عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بر ضرورت حمایت تمام قد اصلاح‌ طلبان و نیروهای اعتدالی از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تاکید کرد و افزود: باید از چند انتخابات گذشته به ویژه انتخابات دور دوم شوراها و ریاست جمهوری سال ۸۴ عبرت بگیریم و با وحدت و انسجام عملی و حرکت جبهه‌ای، حماسه ای دیگر را در اردیبهشت ۹۶ رقم بزنیم.
وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که فضای سیاسی و فرهنگی در دوران 8 سال ریاست جمهوری نهم و دهم تا چه حد بسته و طاقت فرسا شده بود که حتی اجازه فعالیت ساده سیاسی به هیچ کدام از نیروهای اصلاح طلب و اعتدالی داده نمی شد اما با روی کار آمدن دولت آقای روحانی این فضا شکسته شد و دولت در سه سال گذشته در حال آواربرداری از خرابی های جبران ناپذیر هشت سال گذشته بوده و خوشبختانه نرخ رشد اقتصادی رشد قابل توجهی داشته و به حدود پنج درصد رسیده است.
هرچند احزاب اصلاح طلب و مستقل برای انتخابات سال آینده به یک اجماع نسبی دست یافته اند اما احزاب اصولگرا هر کدام نظر دیگری دارند و هنوز اجماعی در بین آنان حاصل نشده است البته تلاش ها در این زمینه ادامه دارد.
غلامرضا مصباحی‌ مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از تشکیل ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات سال آینده تا 10 روز آینده خبر داد و گفت: منتظر نتیجه جلسات ائتلاف خواهیم بود.
حسن غفوری فرد عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز به خبرنگاران گفت: به زودی جلسه عمومی حزب موتلفه اسلامی برای معرفی نامزد مدنظر خود برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری برگزار می ‌شود.
وی ادامه داد: همه احزاب اصولگرا نامزد مدنظر خود را معرفی خواهند کرد اما در نهایت کل اصولگرایان با یک نامزد واحد در انتخابات دوازدهمین دور ریاست جمهوری حضور پیدا می ‌کنند.
همچنین علی کیهانیان دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی در گفت و گویی با بیان اینکه در حال بررسی و انتخاب گزینه اصلح برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی هستیم، گفت: به زودی در یک نشست خبری شاخص های نامزد مورد حمایت این حزب در انتخابات سال آینده را اعلام خواهم کرد.
محسن کوهکن نایب رییس جبهه پیروان نیز از تلاش اعضای این جبهه برای نامزدی محمدرضا باهنر در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری خبر داده است.
جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز الیاس نادران و لطف الله فروزنده را به عنوان گزینه‌ های این جمعیت برای انتخابات سال آینده معرفی کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.