به گزارش تسنیم،‌عباس آخوندی در حاشیه امضای قرارداد ۳۶ هزار میلیارد ریالی در بنادر کشور باز هم طرح مسکن مهر را مورد انتقاد شدید قرار داد.

وی این طرح را عامل بدمسکن شدن یک سوم جمعیت کشور اعلام کرد و با دفاع از عدم حضور در مراسم افتتاح‌های مسکن مهر تصریح کرد: می‌توانستم همان ابتدا که به وزارت راه و شهرسازی آمدم می‌رفتم ۲ هزار یا ۵ هزار مسکن مهر را افتتاح کنم،‌اما به دلیل این‌که با این طرح مخالفم این کار را نکردم. این طرح سرمایه گذاری غیراقتصادی و به ضرر منافع ایران است.

وی با بیان این‌که هنوز هم مخالف مسکن مهر هستم، گفت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در مسکن مهر سرمایه‌گذاری شده که محصول آن این است که یک سوم جمعیت ایران در وضعیت بد مسکنی به سر می‌برند.

آخوندی با تاکید بر این‌که حاضر هزینه سخنانم را پرداخت کنم از خرید هواپیما در حجم زیاد دفاع کرد و گفت: نمی‌توانیم برویم ۴ هواپیما را با هزینه های آنچنانی خریداری کنیم و باید ۱۰۰ فروند هواپیما خریداری کنیم و از آن حمایت می‌کنیم.

وی اظهار کرد:‌ هزینه یارانه برای این کشور ایجاد شد و دیگر بازنگشت یا هزینه مسکن مهر که آنرا برگرداندم و دو بار تاوان آنرا دادم.

وی خطاب به حاضران گفت: امیدوارم پیامم را به شما رسانده باشم!

وزیر راه و شهرسازی در ابتدای سخنان خود اظهارات سه سال پیش خود در خصوص ضرورت تغییر پارادایم در حوزه اقتصاد را تکرار کرد و گفت:‌ واقعیت این است که ما در موقعیتی قرار داریم که باید یک تغییر گفتمان در حوزه اقتصاد صورت گیرد. باید انگاره ما از توسعه تغییر کند که این یک کار بسیار سختی است.

آخوندی با بیان این‌که یک دولت، یک ملت و فعالان مختلف به یک انگاره خو گرفته‌اند که تغییر آن با مقاومت‌های بسیار زیادی مواجه خواهد شد،‌ افزود: در سال جاری حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه داریم، کل بودجه عمرانی ۵۷ هزار میلیارد تومان است یعنی کمتر از ۲۰ درصد به شکل اسمی. به شکل واقعی با احتساب اوراق و اسناد حداکثر بتوانیم ۲۵ هزار میلیارد تومان عملکرد داشته باشیم یعنی حدود ۹ درصد.

وی ادامه داد: سال آینده مبلغ بودجه عمرانی به صورت اسمی ۴۰ هزار میلیارد تومان است که خدا می‌داند چقدر تخصیص می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که این یک هشدار بسیار بزرگ برای دولت،‌ملت،‌مجلس،‌قوه قضاییه است،‌گفت: این روند امکان ادامه ندارد این تصور که می‌توانیم اقدامات زیربنایی همچنان با اتکا دولت ادامه و توسعه دهیم دیگر در ایران رخ نخواهد داد. برای سال ۹۶ پیش بینی می‌کنیم صادرات نفت به ۲.۳ میلیون بشکه برسد، ما چه تصوری داریم از درآمد نفت با توجه این همه هزینه جاری که در کشور شکل گرفته است.

وی اظهار کرد:‌ در سازمان بنادر میزان سرمایه‌گذاری به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده ناشی از این است که به تغییر انگاره ایمان داریم و متوجه هستیم که غیرممکن است بنادر را با بودجه‌های دولت توسعه دهیم.

وی با بیان این‌که مصرف کننده نهایی باید هزینه پرداخت کند،‌گفت:‌این آغاز یک رشد پایدار است مشروط بر این‌که لوازم آنرا دولت،‌مجلس و مردم بپذیرند. اگر قرار باشد صحنه کشور صحنه هو کردن باشد و بخواهیم از جیب خزانه افتخارآفرینی کنیم توسعه در ایران رخ نمی‌دهد. اگر بخواهیم به اقتصاد برگردیم باید داستان مردم فریبی و داستان‌های بی بنیاد را کنار بگذاریم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد:‌ راه آهن کرمان-سیرجان بخش خصوصی فعال شد، برای اولین بار توسعه فرودگاه را به بخش خصوصی واگذار کردیم. این به معنای تغییر پارادایم است اگر بخواهیم کشور توسعه یابد باید به سمت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برویم.

آخوندی بیان کرد: یک انگاره که به شکل جدی تغییر کند این است که آخر کار توسعه را کجا می‌بینم.

وی با بیان این‌که نیاز داریم در کشور این بحث‌ها مطرح شود، تاکید کرد: هزینه مبانی که به آن اعتقاد دارم پرداخت می‌کنم.

وی با بیان این‌که تنها کشوری هستیم که تجارت ما فقط از تنگه هرمز انجام می‌شود، افزود: افزون بر تنگه هرمز باید در دریای عمان یک پایگاه بزرگ داشته باشیم،‌لذا توجه به بندر چابهار بسیار مهم است هم توسعه بندر هم اتصال شبکه بندری به شبکه ریلی مهم است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:‌توجه به این بندر فقط به عنوان یک بندر نیست،‌بارها تاکید کرده‌ام از نظر ما بندر در واقع کانون توسعه است فقط محل بارانداز نیست. لذا در کنار بندر امام ۱۱ هزار هکتار زمینه توسعه می‌بینیم. معتقدیم باید در پسکرانه‌ بندر چابهار ۲۰۰۰ هکتار توسعه ایجاد کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.