به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری پرس آسوسیشن، وزیر خارجه انگلیس چند روز گذشته در اظهاراتی نادر عربستان سعودی را که یکی از متحدان اصلی لندن در منطقه است، به باد انتقاد گرفت و این کشور را به حضور در جنگ نیابتی در منطقه متهم کرد.

این اظهارات باعث انتقاد شدید در دولت انگلیس شد و همچنین خشم رهبران عرب حوزه خلیج فارس را به همراه داشت.

وی در سخنرانی خود در بحرین پیش از سفر به عربستان سعودی در روز یکشنبه اعلام کرد: نیروهای سعودی به دلیل حفظ امنیت کشورشان از بمباران‌حوثی‌ها در یمن دست به عملیات نظامی می‌زنند.

وی خطاب به کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: امنیت شما امنیت ماست. انگلیس جزو تاریخ دویست ساله شما بوده و در قرن‌های آینده با شما خواهد بود.

جانسون اضافه کرد: من باید نگرانی‌های عمیق خود را که فکر می‌کنم این نگرانی جهانی است، درباره وضعیت مردم یمن اعلام کنم.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم ما می‌توانیم همه در این مساله توافق کنیم که جنگ و درگیری نمی‌تواند باعث ایجاد یک یمن باثبات شود. بر همین اساس ما در لندن به همراه شرکای‌مان سخت تلاش می‌کنیم که بتوانیم یک روند سیاسی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به فروش تسلیحات انگلیس به شرکای عربش در منطقه گفت: در طول ۱۰ سال آینده انگلیس سه میلیارد پوند برای اجرای تعهدات نظامی‌اش هزینه خواهد کرد.

جانسون اضافه کرد: تعمیق روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس به غیر از ناتو بیشترین تلاش انگلیس برای گسترش روابط با کشورهای دیگر است.

پس از اظهارات انتقادآمیز بوریس جانسون علیه عربستان سعودی سخنگوی دفتر ترزا می، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که ترزا می اعتماد کامل به جانسون دارد اما اظهارات اخیر وی شخصی بوده و بازتاب کننده مواضع دولت انگلیس نیست.

چند روز گذشته، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس در یک کنفرانس خبری در رم اعلام کرد، عملیات عربستان سعودی در منطقه یک تراژدی است.

وی اضافه کرد: برخی از سیاستمداران منطقه با تحریف اسلام به دنبال ایجاد تفاسیر مختلفی از اسلام برای اهداف سیاسی خود هستند. این مساله یکی از بزرگترین مشکلات در منطقه است.

این انتقادات در حالی مطرح شد که ترزا می، نخست وزیر انگلیس سفری به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس داشت و با مقامات این کشورهای عربی از جمله عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین وزارت خارجه انگلیس بلافاصله پس از انتقادات جانسون، برای جلوگیری از ایجاد هر گونه تنش با عربستان سعودی، یکی از مشتریان اصلی خرید تسلیحات انگلیس، بر "اهمیت بالای روابط لندن-ریاض" تاکید کرد.

در همین راستا، یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس پس از اظهارات جانسون گفت: ما به روشنی و آشکارا اعلام می‌کنیم که انگلیس یکی از متحدان عربستان سعودی است و از اقدامات این کشور در راستای دفاع از مرزها و مردمش حمایت می‌کنیم. هر گونه مطلب خلاف این واقعیت، اشتباه و سوءتفاهم است.

انگلیس از سال ۲۰۱۰ به ۳۹ کشور از مجموع ۵۱ کشوری که در رده کشورهای "غیر آزاد" در دسته‌بندی گزارش "آزادی در جهان" قرار داشتند، سلاح فروخته است. همچنین انگلیس به ۲۲ کشور از مجموع ۳۰ کشوری که در لیست دیده‌بان حقوق بشر دولت انگلیس کشورهای "نامطلوب" خوانده می‌شوند، سلاح داده است.

همچنین چندی قبل، دولت انگلیس درخواست دو کمیته پارلمانی این کشور مبنی بر توقف فروش سلاح و بمب به عربستان در پی حملات جنون آمیزش به یمن و نقض قوانین جنگی در این کشور را رد کرد.

چهار تن از وزرای دولت انگلیس از جمله بوریس جانسون، وزیر خارجه این کشور با درخواست دو کمیسیون پارلمان این کشور مبنی بر توقف فروش اسلحه و بمب به عربستان مخالفت کرده و بر ادامه پایبندی به توافقنامه امضا شده با عربستان تاکید کردند.

انگلیس پیشتر قرارداد فروش اسلحه به عربستان به ارزش ۳ / ۳ میلیارد پوند به امضا رسانده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.