به گزارش ایرنا، 'کنستانتین یونیکه' روز جمعه در ملاقات با 'حمید معیر' با اشاره به سابقه آشنایی خود با منطقه خاورمیانه گفت: ابران برای ما کشور ناشناخته ای نیست ما از کودکی با آن آشنا بوده ایم؛ کشور و ملت ایران با تاریخی کهن و پر از فراز و نشیب در طول ده ها قرن دارای فرهنگ و تمدنی عمیق و زیبا بوده است و اکنون یک کشور قدرتمند و قوی در منطقه می باشد.
وی در ادامه این نشست افزود: ایران با داشتن منابع و ظرفیت های گسترده ای دارای جایگاه ممتازی در زمینه انرژی و نفت و گاز و موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک در جهان است و روز به روز در حال توسعه و پیشرفت می باشد و دنیا باید به ایران احترام بگذارد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخارست در این نشست که معاون استاندار آرجشن رومانی و همچنین رئیس دانشگاه پیتشت این استان حضور داشت با ارائه توضیحات مشروحی در باره دستاورد های علمی، فرهنگی و اقتصادی کشورمان گفت: ایران در بیش از سه دهه گذشته به رغم تحریم های ظالمانه به پیشرفت های چشمگیری در زمینه های مختلف دست یافته است.
حمید معیر با اشاره به ظرفیت های گسترده علمی و فرهنگی و پیشرفت های عظیم در زمینه های نفت، گاز، معادن، نوآوری های فراوان تکنولوژی، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی، میکرو الکترونیک، مواد جدید و تکنولوژی های نوین با هدف ارتقاء رفاه عمومی و کاربردهای صلح آمیز اقتصاد ایران به ویژه پس از توافق برجام رو به رشد و پروژه های ارائه شده کشورمان را فرصت مناسبی برای همکاری های دو کشور دانست.
معیر در این ملاقات افزود: آمریکا از ابتدای انقلاب اسلامی تلاش کرد تا به ایران ضربه وارد کند اما به رغم این تلاش ها کشورمان روز به روز پیشرفت های چشمگیری در حوزه های مختلف داشته و تحریم ها ما را قویتر کرده است.
وی افزود: اکنون ما نود درصد نیازهای خود را از داخل تامین می کنیم و در مذاکرات هسته ای موفق شدیم که حق خود را تثبیت کنیم و در کنار آن بدنبال صلح در منطقه هستیم و تمامی این پیشرفت ها بخاطر اتحاد و همبستگی مردم ایران است.
سفیر کشورمان همچنین در این نشست خطاب به 'کی رلشان' رئیس دانشگاه شهر پیتشت در استان آرجش رومانی ضمن اشاره به سابقه همکاری های علمی و دانشگاهی دو کشور بر ضرورت تبادل استاد و دانشجو بین دانشگاه پیتشت و دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد.
رئیس دانشگاه شهر پیتشت رومانی نیز در این ملاقات گفت: علم و فرهنگ در ایران فوق العاده است و با سایر کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست. سابقه تمدن و فرهنگ ایران 7 هزار ساله است و تحریم های غیر منصفانه موجب شده که برخی از کشورها در مدت زمانی از این فرهنگ و تمدن بزرگ محروم شوند.
کی رلشان افزود: دانشگاه پیتشت ۶۰ سال سابقه فعالیت علمی دارد و دانشجویانی از کشورهای مختلف در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه دارای ۱۰ هزار دانشجو، ۴۰۰ استاد و ۱۴۷ رشته تحصیلی دارد و تنها دانشگاه در رومانی است که در زمینه تکنولوژی هسته ای مطالعات و تحقیقات دارد.
وی اظهار داشت: اخیرا همکاری های علمی با دانشگاه آزاد اسلامی ایران را آغاز کرده ایم و یک توافق نامه با این دانشگاه به امضاء رسیده است. در حال حاضر 5 دانشجوی ایرانی در دانشگاه پیتشت رومانی تحصیل می کنند و چند تن از اساتید دانشگاه های ایران از این دانشگاه دیدار داشته اند.
استان آرجش یکی از استان های مهم در رمانی به شمار می رود و در زمینه صنعت، کشاورزی و دامداری اهمیت زیادی دارد. کارخانه تولید اتومبیل سازی داچیا، رنو و آرو از ۴۵ سال پیش در این استان فعال بوده و پالایشگاه نفت این استان با کشورمان همکاری های نفتی و پتروشیمی داشته اند.
این استان در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامی و فرآورده های گوشتی فعالیت گسترده ای دارد. خواهر خواندگی استان مرکزی کشورمان با استان آرجش رومانی به دلیل تشابه دو استان مطرح گردیده و در سفر آتی استاندار آرجش به ایران نهایی خواهد شد.
این استان در گذشته روابط اقتصادی خوبی با ایران به ویژه در زمینه نفتی، فرهنگی و ورزشی داشته است. اقتصاد این استان براساس تولیدات پتروشیمی پایه گذاری شده که در گذشته با کمک پالایشگاه رافائونشت که مطابق با نفت ایران ساخته شده، تامین می گردید اما اکنون این پالایشگاه نیاز به نوسازی داشته و فعالیت آن متوقف شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.