به گزارش خبر‌آنلاین، دیتر کاسلیک مدیر برلیناله با اعلام این خبر گفت: «با این انتخاب، فیلمسازی در جایگاه ریاست هیئت داوران جشنواره قرار می‌گیرد که تجربه ساخت فیلم در ژانرهای گوناگون سینمای اروپا و هالیوود را در کارنامه دارد. بازتاب جسارت خلاق و چندوجهی و تمایل او برای تجربه کردن در آثار او نمایان است.»

ورهوفن نخستین فیلم بلند خود با عنوان «تجارت، تجارت است» را در سال ۱۹۷۱ ساخت او پس از تریلر عاشقانه «راحت‌الحقلوم» را در سال ۱۹۷۳ کارگردانی کرد که علاوه بر موفقیت تجاری در سینمای هلند، سال ۱۹۷۴ نامزد اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شد.

او پس از آن فیلم «سرباز نارنجی» را در سال ۱۹۷۷ کارگردانی کرد که علاوه بر نامزد شدن برای جایزه گلدن‌گلوب به صورت بین‌اللملی با استقبال روبه‌رو شد. این کارگردان در هالیوود هم فیلم‌های مطرحی چون «پلیس‌ آهنی» و «غریزه اصلی»‌ را ساخت.

ورهوفن پس از دو دهه فیلمسازی در سینمای هالیوود سال ۲۰۰۶ با کارگردانی فیلم «کتاب سیاه»‌ به هلند بازگشت. «کتاب سیاه» داستان یک جنگجوی نیروی مقاومت هلند در جریان جنگ جهانی دوم است.

از سال ۲۰۰۷ به این سو ورهوفن بیشتر روی نویسندگی تمرکز داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۶ با فیلم «او» محصول مشترک سینمای آلمان و فرانسه به سینما بازگشت. این فیلم با بازی ایزابل هوپر در سه رشته نامزد دریافت جوایز فیلم اروپا و در دو رشته نیز نامزد دریافت جایزه انتخاب منتقدان آمریکا است.

«او» نامزد فرانسه در هشتادونهمین دوره اسکار در بخش بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان و از رقبای اصلی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی است.

منبع:‌ اسکرین‌دیلی / ۹ دسامبر

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.