به گزارش خبرآنلاین، سخنگوی پویش بدسرپرست تنهاتر است، در نشست هم اندیشی این پویش که به بهانه کودک آزاری های اخیر صورت گرفته با حضور نمایندگان مجلس و مسئولان اجتماعی برگزار شد، گفت: پویش بدسرپرست تلاشی برای به حداقل رساندن آسیب های اجتماعی است و مهم ترین خواسته آن تصویب قانونی، برای مقابله با برخوردهای خشونت آمیز علیه کودکان در مجلس در وهله اول و ضمانت اجرایی یافتن این قوانین در مرحله بعد است.

نشست هم اندیشی پویش بدسرپرست تنهاتر است شب گذشته-سه شنبه ۱۱ آبان ماه- با حضور جمعی از نمایندگان مجلس، مسئولان و مدیران اجتماعی و حقوقی و اعضای این پویش برگزار شد.

در ابتدای این جلسه منصور ضابطیان، مجری و کارشناس این نشست هم اندیشی، توضیحاتی را درباره اهداف و ضرورت های شکل گیری این حرکت خود جوش که از ابتدای سال جاری آغاز به کار کرده است، ارائه کرد.

در ادامه شهرام گیل آبادی، رئیس شورای سیاستگذاری پویش بدسرپرست تنهاتر است با اشاره به هدف اصلی ایجاد این حرکت بیان کرد: با توجه به درصد مرجعیت هنرمندان، ورزشکاران و اهالی علم در کشور، بیش از ۴۵۰ نماینده از این سه گروه به پویش بدسرپرست تنهاتر است، پیوسته اند تا به سیاستگذاران و نهادهای خودجوش مردمی کمک کنند و در راه رسیدن به اهداف را برای آن ها هموار کنند.

او با اشاره به آخرین وضعیت پیشبرد اهداف پویش بدسرپرست تنهاتر است، گفت: در حال حاضر طرح موضوع و اهداف این پویش با رئیس قوه قضاییه مطرح شده و کارگروه ویژه ای در این بخش برای پیگیری مطالبات این پویش به راه افتاده است، تعدادی از قضات برای ارائه دیدگاه در این باره مامور شده اند و معاونت اجتماعی قوه قضاییه نیز به طور جدی بازنگری در حوزه قوانین کودکان بدسرپرست و بی سرپرست را در دستور کار خود قرار داده است.

گیل آبادی درباره نتایج مذاکره پویش با نمایندگان مجلس گفت: همچنین جلسه ای با برخی نمایندگان کمیسیون های اجتماعی و حقوقی مجلس برگزار کرده ایم و بسیاری از مسئولان به شکل انفرادی موافق با اهداف پویش هستند. اما نیاز است تا این نیروهای فردی به همگرایی جمعی تبدیل شود که برگزاری نشست هم اندیشی یکی از مصادیق آن است.

افشار: باید بدانیم که مالک فرزندان خود نیستیم

مهناز افشار سخنگوی پویش بدسرپرست تنهاتر است نیز در این نشست گفت: همه ما به نوعی دغدغه کودکان را داریم؛ چه کسانی که مادر شدن را تجربه کرده ‌اند و چه کسانی که هنوز لذت داشتن فرزند را نچشیده اند. صحنه دلخراش در سطل زباله انداختن یک نوزاد، می تواند هر کسی را به جنون دچار کند و به هیچ وجه این اقدام ظالمانه به هر دلیلی از سوی یک پدر یا مادر قابل توجیه نیست.

او با اشاره به هدف اصلی این پویش گفت: پویش بدسرپرست تلاشی برای به حداقل رساندن آسیب های اجتماعی است. چراکه کودکانی که تحت فشار جسمی و روحی باشند و در این سنین مورد خشونت قرار بگیرند، در آینده در هر مقام و لباسی نمی توانند زندگی اجتماعی متعادلی داشته باشند. همه آدم های جهان یک روز کودکان معصومی بوده اند اما چه می شود که برخی از آن ها قاتل و دزد و معتاد می شوند؟ !قطعا ریشه این اتفاقات را باید در نحوه تربیت بچه ها در خانواده هایشان جست و جو کرد.

این بازیگر سینما درباره علت همکاری اش با این پویش و دغدغه مندی نسبت به اهداف آن توضیح داد: هدف من از پیوستن به این پویش، تصویب قانونی و پیگرد حقوقی بحث حمایت از حقوق کودکان بوده و هست. همه ما باید بدانیم که مالک فرزندان خود نیستیم. متاسفانه در فرهنگ ما هم این مالکیت بر فرزندان به عنوان امری عادی نهادینه شده است. من از وقتی به این پویش پیوسته ام و در جریان برخی اخبار کودک آزاری قرار می گیرم، بیشتر درد می کشم و دیدن برخی صحنه ها به شدت آزارم می دهد. به نظرم همه خشونت های خیابانی هم از خانواده نشات می گیرد و آنقدر که عشق ورزیدن به فرزندان می تواند در تربیت درست آن ها تاثیر داشته باشد، سطح فرهنگی و اقتصادی خانواده ها نقش ندارد.

افشار با اشاره به عادی جلوه دادن خشونت علیه کودکان در فضای مجازی و دست به دست شدن ویدئوهایی مبنی بر این صحنه های دلخراش گفت: متاسفانه رفتار خشونت آمیز با کودکان آنقدر در جامعه ما عادی شده است که امروزه والدین از این برخوردهای خشن خود، ویدئو ضبط و در فضای مجازی آن را پخش می کنند. من ویدئویی از یک کودک ۴ ساله در حال مصرف مواد مخدر، از نوزادی که هنگام شیر خوردن توسط مادرش سیلی می خورد و دختری که در حال درس خواندن، پدرش او را لگد می زند، دیده ام و این تصاویر من را به هم می ریزد. مسلما اگر این کودکان بدانند حق و حقوقی دارند، قطعا چنین برخوردی را تاب نمی آورند و مراکزی برای پیگیری حقوقشان پای کار می آیند.

سخنگوی پویش بدسرپرست تنهاتر است با اشاره به مطالبات قانونی این حرکت بیان کرد: خواسته پویش بدسرپرست تنهاتر است تصویب قانونی، علیه این برخوردهای خشونت آمیز در مجلس در وهله اول و ضمانت اجرایی یافتن این قوانین در مرحله بعد است. ارگان ها باید مسئولیت خود را در این زمینه بدانند. امیدوارم صداوسیما هم فارغ از سلسله برنامه ها، سخنرانی ها و سریال های تاریک و تلخ خود، به مسئولیت خود برای اطلاع رسانی درباره حقوق کودکان عمل کند. همچنین آموزش و پرورش نیز در کتاب هایش به آگاهی بخشی بچه ها درباره حقوق خود اهتمام ورزد. از وزرایی که رای آورده اند، نیز مطالبه داریم که صدای ما را بشنوند و در آغاز راه خود، در این اقدام خیرخواهانه سهیم شوند.

فرید: قانون گذاری امری مهم است اما کافی نیست

حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی بهزیستی نیز در نشست هم اندیشی به بهانه کودک آزاری های اخیر گفت: امیدوارم با اعتلاف مسئولان و اعضای کمپین بدسرپرست تنهاتر است قدرت چانه زنی مان را به نفع کودکان بدسرپرست بالاتر ببریم. خوشبختانه در زمینه مقابله با کودک آزاری مسیر خوبی را در سال های اخیر در کشور طی کرده ایم اگرچه با جایگاه آرمانی هنوز فاصله داریم. اما لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان با ۹ ماده در سال ۸۱ تصویب شده است و لایحه دیگری نیز ۵ سالی است که در کمیسیون قضایی مجلس مراحل تصویب را طی می کند و پیگیری مشکلات کودکان در خانواده را عمدتا برعهده بهزیستی قرار داده است. اما هنوز تصویب نشده است.

او با بیان این که قانون گذاری امری مهم است، اما کافی نیست، به فعالیت های اورژانس اجتماعی علیه آزار کودکان اشاره کرد و گفت: اورژانس اجتماعی از سال ۸۷ آغاز به کار کرده است که در ابتدا با سه خط تلفن محدود به تهران گزارش های کودک آزاری را دریافت می کرد. اما اکنون ۲۰۰۰ نیرو دارد. با این حال این مرکز با مشکلات زیادی مواجه است. بودجه اورژانس اجتماعی سه میلیارد تومان در سال ۹۰ بود و با وجود این که اکنون به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است اما دست کم باید به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد که بتوانیم خدمات بیشتری را در این زمینه ارائه کنیم.

معاون اجتماعی بهزیستی ادامه داد: با توجه به گسترش دسترسی مردم به فضای مجازی بسیاری از کودک آزاری ها در این محیط اطلاع رسانی و باعث حساسیت جامعه می شود. سال قبل ۶۰۰ هزار تماس با اورژانس اجتماعی صورت گرفته است که بخشی از آن به کودک آزاری بر می گردد. ما کم کاری ها را می پذیریم و بهانه ای نیست که اگر حقوق نیروهای اورژانس اجتماعی کم و با مشکلات مالی مواجه است،خدمات درستی صورت نگیرد. اما در کنار این اقدامات مقابله ای آموزش به خانواده ها هم لازم است.

الوندی: برای حل مشکلات در کنار کمبودها باید فرصت ها را هم در نظر گرفت

مظفر الوندی رئیس مرجع ملی کودک وزارت دادگستری نیز در این جلسه گفت: برای مقابله با یک مشکل اجتماعی می توان چهار مرحله وسوسه، زمزمه، همهمه و دغدغه را در نظر گرفت که رسیدن به آخرین مرحله بهترین حالت برای نتیجه بخشی است و من امیدوارم در ارتباط با کودکان بدسرپرست به مرحله آخر رسیده باشیم. ما عهده دار اجرای کنوانسیون حقوق کودک در ایران هستیم که کشورمان در سال ۷۲ به آن پیوسته و برای این هدف مراجعی هم تشکیل شده است که نقش هماهنگی، نظارت و پایش را برعهده دارند.

او درباره این کمپین گفت: خوشحالیم که چهره ها به عنوان مراجع به موضوع کودکان بدسرپرست ورود کرده اند. اما باید در نظر داشت که صرفا با توجه به کمبودها نمی توان هدفی را پیش برد. بلکه باید فرصت ها را هم در نظر گرفت. اگر نگاه صرفا عاطفی و حمایتی را تغییر ندهیم، به جایی نخواهیم رسید و در ارتباط با فعالیت های پویش بدسرپرست تنهاتر است باید رویکرد حقوق کودک را برجسته کنیم.

الوندی افزود: لایحه حمایتی موجود در مجلس برای حمایت از کودکان طی چند ماه آینده تصویب خواهد شد. اما مشکل در قانون نیست. بلکه باید رویکرد پویش را با در نظر گرفتن همه ظرفیت ها از جمله سمن هایی که کار مداخله ای انجام می دهند و در محلات مستقر هستند، پیش ببریم. تا زمانی که نگرش نمایندگان مجلس را نسبت به تصمیم سازی تغییر ندهیم، راه به جایی نخواهیم برد. مثلا اکنون ما در حال پیگیری هستیم که سمن های موضوعی چقدر دادخواست حمایتی از حقوق کودکان تنظیم کرده اند. چراکه تصویب قانون به خودی خود مشکلی را حل نخواهد کرد. بلکه باید ظرفیت های مردمی و اجتماعی راهم بررسی کرد.

میمندی نژاد: پویش بدسرپرست تنهاتر است باید نقطه مطلوب و آرمانی خود را مشخص کند

شارمین میمندی نژاد، رئیس جمعیت دانشجویی امام علی(ع) هم در این جلسه بیان کرد: بدیهی است که سازمان های دولتی در قبال حقوق کودکان کند عمل می کنند. اورژانس اجتماعی اگر مفاهیم و بحران ها را در این رابطه می شناسد، باید بدون توجه به بودجه خود در رفع مشکلات ورود کند.

او همچنین به پویش بدسرپرست تنهاتر است توصیه کرد: در درجه اول این پویش باید دورنمایی را ارائه کند که هدف او را به طور دقیق مشخص می کند. مثل این که هدف از راه اندازی آن، حساس کردن جامعه است یا تصویب قانون و به طور کلی نقطه نهایی و مطلوب آن چیست؟!

نادی: پویش بدسرپرست تنهاتر است اکنون به یک دغدغه اجتماعی تبدیل شده است

مونیکا نادی مشاور حقوقی پویش بدسرپرست تنهاتر است نیز در گفت و گو با مسئولان حاضر در نشست گفت: پویش بدسرپرست تنهاتر است اکنون به یک دغدغه اجتماعی تبدیل شده و می خواهد در این باره حساسیت زایی کند که کودک آزاری بخشی از زندگی عادی و روزمره مردم نیست. این پویش خواسته ای عمومی صرف نظر از به کار گیری رویکردی تخصصی است.

او ادامه داد: همه ما بر مشکلات اجتماعی و اقتصادی که زمینه ساز برخی بحران ها است، واقفیم. اما قانون می تواند نحوه مواجهه و برخورد با این آسیب ها را مشخص کند. اگر قانون نباشد آموزش حقوق کودک اجباری نیست و به تبع ضمانت اجرایی هم نیست. بخشنامه و دستورالعمل فراوان است اما متاسفانه در حوزه کودکان کار عدم کارایی این دستورالعمل ها را شاهد هستیم. بنابراین یا قانون حمایت از حقوق کودکان کامل نیست یا ناهمگون است که در عمل با مشکل رو به رو می شود. به دنبال قانون حمایت از کودکان که در سال ۸۱ وضع شد، اگر لایحه ای که ۵ سال است در مجلس معطل مانده و مجلس دهم سکوت کاملی در قبال آن دارد، به قانون تبدیل شود، راهکاری برای هماهنگی نهادها و احترام به حقوق کودک ایجاد می شود. ما منکر روند مثبت قوانین نیستیم اما تا قوانین جامع و مانع در این باره فاصله داریم و تا ایجاد آن می توانیم به آموزش و فرهنگسازی هم توجه کنیم.

ذوالقدر: لایحه حمایت از حقوق کودکان را برای تصویب پیگیری خواهم کرد

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حمایت از حقوق کودکان باید در جامعه به قدری جدی گرفته شود که کودک خود باید بر حقوق خود اشراف داشته باشد. در حالی که متاسفانه ما مشکلات جدی در این زمینه داریم. مثلا به جای این که سریال های تلویزیون به مشکلات اجتماعی بپردازند، همیشه به کمبود بودجه نقد کرده اند. اما باید واقعیت جامعه در تلویزیون بازتاب داده شود.

او به پیگیری لایحه حمایت از حقوق کودکان در مجلس قول داد و گفت: لایحه مقابله با خشونت علیه زنان و کودکان در مجلس نهم پیگیری شد و به دلیل این که با قوه قضاییه تداخل پیدا کرد، به دولت برگشت و بعد از آن مسکوت باقی ماند. اما لایحه خشونت علیه زنان تا دو ماه آینده در مجلس مطرح می شود اما لایحه خشونت علیه کودکان نیز در دستور کار مجلس است که بعد از آن انشالله به نتیجه خواهد رسید و من این موضوع را پیگری خواهم کرد.

بیگدلی: دعوت از پویش بدسرپرست تنهاتر است برای مشاوره در احقاق حقوق کودکان

احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به این که موضوع حمایت از حقوق کودکان یک موضوع اساسی است، گفت: اگر بخواهیم کشوری پیشرفته داشته باشیم باید بر نیروی انسانی سرمایه گذاری کنیم و با نگاهی برنامه محور در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به نتایج قابل توجهی برسیم. به نظر می رسد ارتباط قانون گذاری با مجریان و ناظران اجرای قانون کوتاه ترین روش برای رسیدن به نتیجه است.

او افزود: من به عنوان نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس قول می دهم این کمیسیون نهایت همکاری را با پویش بدسرپرست تنهاتر است داشته باشد. ما قانون گذاران معمولا قوانین را بدون در نظر گرفتن مجریان مصوب می کنیم اما خواسته من از پویش بدسرپرست تنهاتر است این است که ارتباط بیشتری با مجلس جهت مشاوره دادن و هدایت این طرح حمایتی داشته باشند. خوشبختانه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس دهم بسیار دغدغه مند هستندو از این تعامل استقبال خواهند کرد.

گفتنی است، پویش بدسرپرست تنهاتر است با حمایت ۴۵۰ هنرمند، ورزشکار، حقوقدان و فعال اجتماعی و رسانه ای در فاز جدید فعالیت های خود را در جهت تصویب و اصلاح قوانین و ضمانت اجرایی آن به نفع کودکان بدسرپرست پیگیری می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.