به گزارش جام جم، هنوز باور نکرده بچه پنج ماهه خودش را از دست داده است. با وجود حفظ ظاهر اما از درون سوگوار است و با تمام خودداری‌هایش همچنان روزهای تلخی را که منجر به مرگ فرزندش شد، مرور می‌کند. همه چیز در عرض ده روز اتفاق افتاد. برای بررسی فشار خونش به دکتر مراجعه کرده بود، اما تورم غیرعادی دست و پا و بالا بودن فشارش، باعث بستری شدنش در بیمارستان شد. تشخیص پزشک مسمومیت بارداری بود و امکان به مخاطره افتادن جان خود و فرزندش وجود داشت.

همزمانی وضعیت چند خانم باردار دیگر و اعلام ختم بارداری به آنها و در مجموع آمار در حال افزایش تعداد مادرانی که دچار این مسمومیت می‌شوند، باعث شد از دکتر هوشنگ سندگل، نفرولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران دلایل دفع پروتئین از کلیه‌ها بخصوص در دوران بارداری را جویا شویم.

این متخصص نفرولوژی می‌گوید: به طور طبیعی کلیه‌ها هر ۲۴ ساعت، ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم پروتئین دفع می‌کنند. این میزان دفع طبیعی است، اما اگر پروتئین موجود در ادرار طی ۲۴ ساعت بیش از حد نرمال باشد، مسأله نیازمند بررسی‌های بیشتر پزشکی است.

ورم بدن

ورم ناگهانی دست و پا نشانه وجود مشکل در کلیه‌ها و دفع پروتئین بیش از حد طبیعی است و فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند. تهوع و استفراغ، ادرار کف آلود، بی‌اشتهایی، خستگی، بی‌حالی، رنگ پریدگی و در برخی افزایش وزن از نشانه‌های وجود این مشکل است.

دکتر سندگل در این باره می‌گوید: اگر ارزیابی ۲۴ ساعته ادرار نشان داد میزان پروتئینی که کلیه دفع می‌کند بیش از هزار میلی‌گرم است، فرد دچار سندرم نفروتیک شده و حتما باید تحت آزمایشات و بررسی‌های بیشتر قرار بگیرد.

وی تأکید می‌کند: دفع پروتیئن به میزان بالا میان افراد عادی و خانم‌های باردار خطرناک است. در صورتی که این سندرم درمان و فرآیند دفع پروتئین متوقف نشود، کلیه‌ها در عرض سه تا پنج سال نابود می‌شوند و فرد باید دیالیز شود.

به گفته این نفرولوژیست، دیابت و فشار خون شایع‌ترین دلیل دفع پروتئین در افراد عادی است.

مسمومیت با پروتئین

دفع پروتئین در خانم‌های باردار بسیار خطرناک‌تر از افراد عادی است. ورم، فشار خون بالا همراه کم شدن پلاکت‌های خون، کاهش هموگلوبین و بروز کم‌خونی شدید، مجموعه عواملی هستند که باعث بروزمشکلی به نام مسمومیت حاملگی (پره اکلامپسی و اکلامپسی) می‌شوند.

دکتر سندگل با بیان این که دلیل دفع پروتئین هنوز به صورت دقیق شناسایی نشده است، می‌گوید: درباره این عارضه نمی‌توانیم تنها یک عامل منفرد و مشخص را دلیل بدانیم. برخی تحقیقات نشان می‌دهند واحد جفت و جنین از خودشان موادی ترشح می‌کنند که روی بستر عروقی تمام بدن ازجمله کلیه، مغز، پوست، قلب و در مجموع همه رگ‌های بدن تاثیر می‌گذارد و این ماده باعث آسیب می‌شود. تحقیقات هنوز درباره دلایل و عامل تولید این ماده در دست انجام است.

این متخصص نفرولوژی ادامه می‌دهد: این ماده آسیب خود را درکلیه‌ها به صورت دفع پروتئین، در چشم با تاری دید، در قلب با نارسایی قلبی و در مغز با گیجی، تشنج، خونریزی و در نهایت مرگ فرد نشان می‌دهد.

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران علائم مسمومیت بارداری یکباره خود را نشان نمی‌دهد، بلکه با ورم دست و پا، سپس فشار خون بالا، درد ناحیه بالای شکم، خونریزی کبدی و در نهایت تشنج و چه‌بسا خونریزی مغزی مشخص می‌شود.

افراد مستعد مسمومیت

سن یکی از عوامل مهم بروز مسمومیت بارداری است. این مشکل در افراد بالای ۳۵ سال و حاملگی‌های اول و افرادی با سابقه فامیلی بیشتر دیده می‌شود. دکتر سندگل در ادامه تأکید می‌کند: احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های روماتیسمی یکی دیگر از عوامل قابل بررسی است. در صورتی که خانمی مستعد این بیماری و بیماری‌های کلیوی باشد، پزشک معالج باید قبل از بارداری یا در صورت بروز نشانه‌های مسمومیت فرد را تحت آزمایش و بررسی قرار دهد.

این متخصص نفرولوژی تأکید می‌کند: این بیماری بوقلمون صفت است و گاهی علائمش را پنهان می‌کند به گونه‌ای که ممکن است پزشکی متوجه آن نشود، اما نکته تأسف‌برانگیز این که در مواقعی پزشک از طریق آزمایش، احتمال وقوع مسمومیت بارداری را پیش بینی می‌کند، اما خانم باردار به تشخیص پزشک اعتنایی نمی‌کند که متأسفانه بارها شاهد بوده‌ایم مادر دچار تشنج شده و جان خود را از دست داده است.

وی خاطرنشان می‌کند: این بیماری به صورت خفیف یا شدید بروز می‌کند و حد وسطی برای آن وجود ندارد. در موارد خفیف آن، فرد از طریق کنترل فشار خون، استراحت و مصرف کم نمک و مایعات تحت نظر قرار می‌گیرد، اما در وضعیت شدید فرد باید بستری شود. اگر فشار خون، دفع پروتئین و سایر علائم قابل کنترل نشد برای نجات جان مادر ختم بارداری اعلام می‌شود. قطعی‌ترین درمان پره اکلامپسی ختم حاملگی است آن هم برای نجات جان مادر.

دکتر سندگل ادامه می‌دهد: اگر مسمومیت بالای ۳۵ ـ ۳۴ هفتگی رخ بدهد، در صورتی که ریه‌های جنین رشد کرده باشد، امکان نجات جان بچه نیز وجود دارد.

مسمومیت‌های نادر

در مواقعی برخی خانم‌های باردار قبل از ۲۰ هفتگی دچار مسمومیت بارداری می‌شوند. با آن که هنوز دلیل مشخصی درباره بروز این مشکل به دست نیامده، اما پزشکان معتقدند ممکن است مادری که قبل از بارداری سالم بوده و دچار مسمومیت زودهنگام شده است، احتمالا بیماری در کلیه‌های او نهفته بوده که باعث دفع پروتئین و افزایش فشار خون مادر شده است. هر چند در موارد استثنا هیچ یک از این عوامل نیست، اما فرد دچار مسمومیت شده است.

پذیرش ریسک به قیمت جان مادر

برخی خانم‌های باردار یا همسران آنها به دلیل آن که بعد از سال‌ها برای اولین بار بچه‌دار می‌شوند، وقتی دچار مسمومیت بارداری می‌شوند، در برابر تشخیص و اعلام ختم بارداری مقاومت می‌کنند. که همین باعث تشنج، خونریزی مغزی، چشمی و در نهایت فوت مادر می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.