به گزارش ایرنا ، روزنامه ال پاییس در گزارشی نوشت :همانطور که از قبل معلوم بود اعضای کنگره نمایندگان اسپانیا پس از برگزاری نشست روز گذشته با موضوع بررسی گزینه نخست وزیری راخوی، رای لازم پارلمانی برای تبدیل نامبرده به رئیس دولت اسپانیا در دوره جدید را صادر نکردند و در همین راستا قرار است نشست دوم کنگره (شنبه ۲۹ اکتبر) و رای ممتنع سوسیالیست ها گره از این وضعیت بگشاید و اسپانیا را از بی دولتی نجات دهد.
نتیجه رای روز گذشته پارلمان اسپانیا به گزینه نخست وزیری راخوی تکرار آخرین نشست رای اعتماد بوده که 170 رای مجموع احزاب مردمی، شهروندان و ائتلاف قناری نتوانسته رای اکثریت مطلق پارلمانی مورد نیاز راخوی را رقم بزند.
در هر صورت راخوی که روز گذشته به نوبت پاسخگوی سخنگویان تمامی فراکسیون های پارلمانی حاضر در کنگره بود به مسائل مختلفی اشاره کرد .
وی که بر خلاف دفعات قبل هیچ حمله لفظی علیه سوسیالیست نداشته، حتی آمادگی حزب خود برای گفت وگو و تفاهم با این حزب در مسائل مختلف را به اطلاع آنها رساند.
راخوی ضمن اذعان بر اینکه چاره ای جز همراهی با اکثریت پارلمانی ندارد در عین حال هشدار داد که این آمادگی به معنی امضای قرارداد الحاق خود و حزبش به حزب دیگری نیست و همزمان بر لزوم کارآمد بودن دولت آینده نیز تاکید کرد.
راخوی همچنین به حزب پودموس هم پرداخته و با اشاره به تظاهراتی که قرار است با حمایت برخی تشکل ها از جمله پودموس در اطراف کنگره نمایندگان اسپانیا برگزار شود خطاب به «پابلو ایگلسیاس» گفت که 'شماها قبلا دست به تظاهرات خیابانی می زدید چون نماینده ای در پارلمان نداشتید و می توان گفت تظاهر کنندگان روز شنبه هم به دلیل اینکه پودموسی ها را نماینده خود نمی دانند به خیابان خواهند آمد'.
نخست وزیر فعلی اسپانیا همچنین یادآورشد که اگر امروز او کاندیدای احراز پست نخست وزیری شده به این دلیل است که حزب متبوعش پیروز انتخابات سراسری بوده و دیگر احزاب هم امکان تشکیل یک دولت ائتلافی را نداشته اند.
راخوی در بحث حزب شهروندان هم بر اراده خود برای عمل به تعهدات امضا شده با این حزب تاکید کرد.
این در حالی‌ است که سوسیالیست ها موضع خود در نشست روز گذشته کنگره که از سوی «آنتونیو ارناندو» سخنگوی پارلمانی حزب ایراد شد را با تاکید بر مسائلی همچون عدم تفسیر رای ممتنع شان به راخوی (البته برای نشست روز شنبه) به عنوان کوتاه آمدن در برابر حزب مردمی یا همراهی این حزب و همچنین بر ادامه مخالفت با برنامه های دولت راخوی از همان روز اول استوار کردند.
سخنگوی حزب سوسیالیست ها بارها گفته بود رای ممتنعی که روز شنبه قرار است داده شود به نوعی یک فداکاری می باشد آن هم به خاطر کشور اسپانیا و نه به خاطر یک حزب بوده است.
وی افزود که قطعا گذشت زمان حقانیت این تصمیم سوسیالیست ها را اثبات خواهد کرد. سخنگوی حزب سوسیالیست رهبر اپوزیسیون در کنگره باقی خواهد ماند و گناه آنکه سوسیالیست ها امروز دولت اسپانیا را در دست ندارند را متوجه حزب پودموس کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.