به گزارش ایرنا به نقل از وبدا، سید حسن قاضی زاده هاشمی امروز (جمعه) و پس از سفر دو روزه خود به الجزایر در فرودگاه امام خمینی(ره) تهران، از الجزایر به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند و دروازه ورود به قاره آفریقا یاد کرد و گفت: ایران و الجزایر از دیرباز همکاری های مناسبی با همدیگر داشته اند.
وی افزود: الجزایر در عرصه سیاسی کمک های زیادی در منطقه خاورمیانه کرده که بیانیه الجزایر و نقش موثرش در دوران دفاع مقدس از نمونه های آن است و امروز هم در عرصه های بین المللی، مواضع مشترکی با ایران دارد.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در شرایط جدید بین المللی و پس از توافق هسته ای ایران، با مذاکراتی که با مسئولان الجزایری داشتم، فرصت های زیادی برای همکاری های مشترک بین دو کشور وجود دارد و فرصت های همکاری نه تنها منحصر به حوزه سلامت نیست بلکه در حوزه های صنعت و کشاورزی، نفت و گاز و راه و شهرسازی فرصت های بسیار مناسبی برای همکاری وجود دارد.
هاشمی با بیان اینکه واردات داروی الجزایر در سال دو میلیارد دلار است، افزود: علاوه بر دارو، حوزه های تجهیزات پزشکی، آموزش، پژوهش و خدمات بهداشتی و درمانی می تواند مبنای همکاری های مشترک بین ایران و الجزایر باشد.
وزیر بهداشت از فرصت های مشترک سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران در الجزایر در حوزه تولید دارو و واکسن به عنوان یکی از مهمترین محورهای همکاری دو کشور یاد کرد و اظهار کرد: قبل از امضای اسناد تفاهم در حوزه های بهداشتی، درمانی، تجهیزات پزشکی، دارو، آموزش پزشکی و انستیتو پاستور دو کشور، شاهد افتتاح خط تولید یک دارو با مشارکت بخش خصوصی ایران در الجزایر بودیم.
هاشمی تصریح کرد: امیدوارم بخش خصوصی ایران بیشتر از گذشته قدر فرصت های به وجود آمده را بداند تا با انتقال دانش و تکنولوژی خود به الجزایر، از بازار فروش این کشور و صادرات محصولات خود به قاره آفریقا استفاده کنند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر طرف ایرانی به مواد تفاهم نامه های امضا شده عمل کند، در الجزایر فرصت های مناسبی فراهم است و امیدواریم که در سفر وزیر بهداشت الجزایر و کارگروه های مشخص شده به ایران، شاهد پیشرفت های بیشتری در توافقات انجام شده باشیم.
هاشمی از علاقه مندی الجزایر به تولید دارو در کشورش خبر داد و گفت: آنها بنا ندارند که به واردات دارو بپردازند زیرا در حال حاضر دو میلیارد دلار در سال واردات دارو دارند و علاقه دارند که خودشان در این حوزه به خودکفایی برسند و ما هم وظیفه داریم که به آنها در تحقق این هدف، کمک کنیم زیرا بخشی از بازار داروی این کشور به محصولات مشترک ایرانی تعلق دارد و به زودی همکاری های مشترک ایران و الجزایر در حوزه تولید واکسن تحقق می یابد.
وزیر بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: سفر دو روزه ما به الجزایر، تسهیل کننده سرمایه گذاری و تولید مشترک در این کشور بود و اراده مسئولان سیاسی دو کشور، برای بخش خصوصی کشور این اطمینان را ایجاد می کند که هدفشان توسعه روابط در تمام حوزه ها است.
هاشمی گفت: بخش خصوصی تولید دارو می توانند به بخش صادرات سازمان غذا و دارو مراجعه کنند و در این بخش نهایت همکاری با تولید کنندگان خواهد شد و بر اساس توافقات انجام شده، سفرای دو کشور برای ثبت دارو و تولید و سرمایه گذاری مشترک به بخش خصوصی کمک خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.