به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران، محمد فریدی با اشاره به اینکه از حدود شش ماه قبل یک گروه پژوهشگر با همکاری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه برای بررسی حضور یا عدم حضور گونه گربه پالاس در زیستگاههای شهرستان وارد این مناطق شدند، افزود: زیستگاه های شهرستان فیروزکوه از مناطق شکار ممنوع استان تهران بوده و این مناطق، بخش‌های با اهمیتی از ناحیه مرکزی البرز در شرق استان تهران هستند.

فریدی با بیان اینکه این مطالعه از زمستان ۱۳۹۴ آغاز شده و کارگذاری دوربین‌های تله‌ای یکی از فعالیت‌های این پروژه در مناطق مورد مطالعه است، اظهار داشت: در جریان این دوربین‌گذاری‌ها علاوه بر ثبت گربه‌پالاس در زیستگاههای شهرستان از یک پلنگ نیز در این منطقه تصاویری ثبت شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به وجود گونه هایی مانند پلنگ و گربه پالاس در زیستگاههای این شهرستان گشت ویژه ای به منظور کنترل و نظارت بر امنیت مناطق طبیعی شهرستان به طور مستمر در اولویت برنامه های کاری این اداره قرار گرفته است.

گربه‌پالاس یکی از هشت گونه گربه‌سان زنده ایران است که اطلاعات اندکی از جمعیت و پراکنش آن در ایران در دسترس است. گربه پالاس با نام علمی Otocolobus manul جثه‌ای تقریبا به اندازه گربه‌های خانگی دارد. دارای سری پهن با گوش‌های کوچک و گرد است که گوش‌ها با فاصله زیاد از هم و تقریباً در دو طرف سر قرار دارند. دم آن بلند و کلفت و موهای بدن نیز به رنگ خاکستری متمایل به زرد اُخرائی است که نوک سفید موها، آنها را به رنگ برفکی نقره‌ای در آورده است. طول سر و تنه آن ۵۰ تا ۶۵ سانتی‌متر و طول دم نیز ۲۱ تا ۳۰ سانتی‌متر است. وزن گربه‌پالاس به طور متوسط بین ۵/۲ تا ۵/۴ کیلوگرم است.

ثبت تصویر گربه پالاس در تهران

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.