به‌ گزارش مهر، ناظم دباغ، نماینده‌ اقلیم کردستان عراق در ایران در گفتگو با پایگاه‌ خبری خندان اعلام کرد: در هفته‌ جاری و در میانه‌ نشست هیئت دولت مصوب شد که‌ ایران بالغ بر ۲۰۰ میلیون یورو به‌ شرکت های ایرانی سرمایه‌گذار در اقلیم کردستان تسهیلات مالی اعطا کند.

وی افزود: این کمک به‌ آن بخش از شرکت های ایرانی اعطا خواهد که‌ در اقلیم کردستان عراق سرمایه‌گذاری کردند و حکومت اقلیم به‌ دلیل بحران اقتصادی قادر به‌ پرداخت مطالبات آنها نیست.

گفتنی است که‌ در حال حاضر ۹۰ شرکت ایرانی مستقیما در اقلیم کردستان عراق سرمایه‌گذاری کردند که‌ ۱۲ شرکت پروژ های کلان اقتصادی را در این اقلیم بر عهده‌ دارند، اما به‌ دلیل بحران اقتصادی دولت اربیل قادر به‌ پرداخت حق الزحمه‌ این شرکت ها نیست.

از زمان آغاز پروژه‌ اسقلال اقتصادی اربیل از بغداد در دو سال گذشته‌، حکومت اربیل قادر به‌ پرداخت هزینه‌ های جاری خویش نیست و در حال حاضر کارمندان این اقلیم نزدیک به‌ ۸ ماه‌ حقوق عقب افتاده‌ خویش را دریافت نکردند.

ناظم دباغ در ادامه‌ افزود: تسهیلات مالی با سود بسیار اندک به‌ این شرکت ها پرداخت خواهد شد تا قادر به‌ ادامه‌ پروژه‌ ها و سرمایه‌ گذاری های خویش در اقلیم باشند.

شایان ذکر است، اگرچه‌ اقلیم کردستان نفت این منطقه‌ را مستقیما به‌ فروش می رساند، اما از پرداخت هزینه‌ های جاری در این منطقه‌ ناتوان است، بغداد بارها اعلام کرده‌ است که‌ در صورت صادر کردن نفت اقلیم از طریق وزارت نفت عراق تمام بودجه‌ و هزینه‌ های این منطقه‌ را همچون سابق پرداخت خواهد، اما تاکنون تلاش های نزدیک شدن اربیل و بغداد بی نتیجه‌ مانده‌ است.

بر اساس خبرهای درز کرده‌ در رسانه‌ های اقلیم کردستان عراق، مقامات اربیل برای اینکه‌ قادر به‌ صادر کردن نفت به‌ صورتی مسقتل و از راه‌ ترکیه‌ باشند، نفت را بسیار ارزان تر از قیمت جهانی به‌ ترکیه‌ و کشورهای غربی صادر می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.