به گزارش خبرآنلاین ماری مک‌کالی وزیر خارجه نیوزیلند اعلام کرد کمیسیون حفظ منابع زنده دریایی قاره جنوبگان، در جلسه خود که در هوبارت استرالیا برگزار شد به اتفاق آرا دریای راس را منطقه محافظت شده اعلام کرد.

طرفداران حفظ محیط زیست از این تصمیم برای محافظت از دست‌نخورده‌ترین زیست‌بوم دریایی دنیا استقبال و اظهار امیدواری کردند که تصمیم مشابهی در دیگر آبهای بین‌المللی اتخاذ شود.

دریای راس خلیج عمیقی در اقیانوس منجمد جنوبی است و ١.٥ میلیون متر مربع از این دریا در ٣٥ سال آینده از صید و ماهیگیری تجاری محافظت خواهد شد.

این دریا فقط دو درصد اقیانوس منجمد جنوبی را تشکیل می‌دهد اما زیستگاه ٣٨ درصد پنگوئن‌های آدلی، سی درصد مرغان باران و شش درصد نهنگ‌های مینک قطب جنوب است.

این منطقه از نظر تامین مواد مغذی اعماق اقیانوس که با جریان‌های آبی به دیگر نقاط جهان برده می‌شود اهمیت اساسی در حیات در کره زمین دارد.

دریای راس همچنین محل زندگی شمار عظیمی کریل (سخت‌پوستی کوچک شبیه میگو) است که غذای اصلی نهنگ‌ها و فُک‌ها را تشکیل می‌دهد. صید بیش از حد و تغییرات آب وهوایی تاثیر قابل توجهی بر جمعیت کریل‌ها گذاشته و باعث نگرانی شده است.

این تصمیم برای محققان و دانشمندان هم خبر خوبی است چون با توجه به این که دریای راس تقریبا از دست‌اندازی های بشر در امان مانده، به مثابه یک آزمایشگاه طبیعی است.

این طرح که آمریکا و نیوزیلند آن را ارائه کرده بودند پس از سالها مذاکره به تصویب رسیده و بر اساس آن دریای راس منطقه "بهره‌برداری ممنوع" اعلام شده؛ به این معنی که در ٣٥ سال آینده ذخایر معدنی و منایع جانوری و گیاهی آن نباید مورد استفاده تجاری و صنعتی قرار گیرند.

اما در مناطقی خاصی از این دریا صید کریل و دندان‌ماهی برای مقاصد تحقیقاتی مجاز خواهد بود.

لوییس پیو "نگهبان اقیانوس‌های" سازمان ملل با ابراز "شعف" از این تصمیم گفت این بزرگترین منطقه محافظت شده دنیا، چه آبی و چه خاکی، خواهد بود.

آقای پیو سال‌ها برای محافظت از این منطقه تلاش و با شنا در آب‌های سرد دریای راس سعی در جلب توجه جهانی به این منطقه دنیا کرده و سرانجام موفق شد روسیه را متقاعد کند که به این توافق رضایت دهد.

در مذاکرات سال گذشته روسیه تنها کشوری بود که که به اجماع دیگر کشورها ملحق نشد اما روسیه امسال با کشورهای دیگر هم‌صدا بود.

ولادیمیر پوتین سال ٢٠١٧ را سال اکولوژی و همچنین مجمع‌الجزایر فرانتس یوزف در اقیانوس منجمد شمالی را نیز منطقه محافظت شده اعلام کرده است.

یکی از نکات مورد بحث طول مدت محافظت از دریای راس بود. چین پیشنهاد کرده بود مدت این محافظت بیست سال باشد اما کشورهای دیگر با در نظر گرفتن طول عمر جانداران این منطقه بیست سال را بسیار کوتاه دانستند و سرانجام بر سر سی و پنج سال به توافق رسیدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.