به گزارش ایرنا پیشروی ارتش سوریه در جنوب غربی دمشق،‌ دفع تجاوز هواپیماهای ترکیه به سوریه، تمدید عفو عمومی از سوی بشار اسد، آزادسازی شهرک صوران در حماه سوریه و علت سنگ اندازی در مسیر مبارزه با تروریست ها در سوریه؛ از خبرهای مهم روز جمعه سوریه است.

** ارتش سوریه در ادامه پیشروی های خود در جنوب غربی دمشق، چند منطقه دیگر را پاکسازی کرد
ارتش سوریه پس از یک درگیری شدید با تروریست ها در جنوب غرب پایتخت، بر گردان موشکی معروف به تپا العماد، قلعه زاکیه و مرغداری های خان الشیخ مسلط شد.

** در اثر حمله موشکی و خمپاره ای تروریست های محاصره شده در محله های شرقی حلب به محله های ضاحیه الاسد، الفرقان، الاکرمیه، الاعظمیه، حلب جدید و دیگر مناطق غربی این شهر براساس آمار اولیه 6 تن کشته و بیش از 60 شهروند دیگر زخمی شدند.

** چند فروند هواپیمای جنگی نیروی هوایی ترکیه که تلاش کردند در شمال استان حلب به حریم هوایی سوریه تجاوز کنند، با هشدارهای نظامیان روسیه و سوریه مسیر خود را تغییر داده و به کشور خود بازگشتند.

** وزیر امور خارجه ایران امروز پس از ورود به فرودگاه مسکو گفت: متاسفانه گروهی از کشورها همواره بدنبال جنگ و راه حل نظامی در سوریه بوده اند، در حالی که راه حل این بحران سیاسی مبارزه با گروههای تکفیری است.
سفر یک روزه محمدجواد ظریف به مسکو در چارچوب تداوم رایزنی های سه کشور در باره اوضاع منطقه، راهکارهای مبارزه با تروریسم در سوریه، افزایش همگرایی ها در این عرصه و همچنین گسترش روابط دوجانبه برنامه ریزی شده است.

** ژنرال 'ایگور کوناشنکوف' سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: فیلمی که از صحنه های بمباران مدرسه در ناحیه حاس در شهر ادلب سوریه در برخی رسانه های غربی منتشر شده، دسیسه است.

** صندوق کودکان سازمان ملل متحد 'یونیسف'،‌ با صدور بیانیه ای حمله روز چهارشنبه به مدرسه ای در شهر ادلب سوریه را محکوم کرد.
این حمله به ویرانی مدرسه و مرگ دست کم 22 دانش آموز و 6 آموزگار ختم شد.

** سفیر یمن در سوریه گفت: دشمنان، وهابیت را برای خدشه دار کردن چهره اسلام و بدنام کردن این دین مهربانی و رحمت ایجاد کرده اند.
نایف احمد القانص روز پنجشنبه در آیین رونمایی کتاب 'رژیم سعودی تروریستی است...چرا؟' افزود: استعمارگران تمام تلاش خود را بکار بستند تا وهابیت تروریستی وحشی را جایگزین اسلامی کنند که حامل پیام صلح، انسانیت و نیکی برای تمام بشریت است.

** روسیه خواستار انجام تحقیقات بین المللی در مورد بمباران یک مدرسه در استان ادلب سوریه شد که بیش از ۲۰ کشته و شماری مجروح برجا گذاشت.

** 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه در آنکارا طی سخنرانی خود به مناسبت مراسم انتصاب خانواده های قربانیان 'کودتای نافرجام' در ادارات مختلف دولتی در سالن کنفرانس مجموعه نهاد ریاست جمهوری ترکیه با اشاره به گفت و گوی تلفنی خود با 'باراک اوباما' رئیس جمهوری آمریکا، گفت: اکنون به سوی 'الباب' پیش می رویم، بعد از آن به 'منبج' و 'رقه' خواهیم رفت.

**بشار اسد رئیس جمهور سوریه دستور عفو عمومی خود را که سه ماه پیش صادر کرده بود، برای سه ماه دیگر تمدید کرد.
بر اساس دستور شماره 15 ریاستی تمام کسانی که سلاح حمل می کنند و یا از دست عدالت گریخته و متواری شده‌اند در صورتی که خود و سلاحشان را تسلیم کنند، بخشیده می‌شوند.

** نیروهای ارتش و مقاومت سوریه روز پنجشنبه شهرک راهبردی 'صوران' در شمال استان حماه را از اشغال تروریست ها آزاد کردند.
عملیات نظامی در حومه حماه طی روز های گذشته ادامه داشت و نیروهای سوریه موفق شدند بیش از ۲۲ شهرک و روستا را در حومه شمالی حماه از اشغال گروههای تروریستی آزاد کنند.

** نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت: چرا از عملیات مبارزه با تروریست در عراق حمایت و از عملیات ضد تروریستی در سوریه انتقاد و در مسیر آن سنگ اندازی می شود.
بشارالجعفری در جلسه ویژه شورای امنیت برای بررسی وضعیت شهر حلب با اشاره به شباهت بسیار عملیات پاکسازی موصل و حلب افزود: کشورهای حامی تروریسم، تروریست های حاضر در سوریه را ملائکه و تروریست های حاضر در دیگر مناطق را شیاطین به شمار می آورند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.