به گزارش ایرنا دفع تجاوز هواپیماهای ترکیه به سوریه، هشدار آمریکا به شهروندانش در ترکیه، اعلام پیشروی به سوی رقه توسط اردوغان، بازداشت دهها خلبان نیروی هوایی ترکیه و کشته شدن پنج نظامی ترکیه در حملات پ.ک.ک؛ از خبرهای مهم روز جمعه ترکیه است.

**چند فروند هواپیمای جنگی ترکیه که تلاش کردند به حریم هوایی سوریه تجاوز کنند با هشدار نظامی روسی و سوری مجبور به بازگشت شدند.
چند فروند هواپیمای جنگی نیروی هوایی ترکیه که امروز (جمعه) تلاش کردند در شمال استان حلب به حریم هوایی سوریه تجاوز کنند، با هشدارهای نظامیان روسیه و سوریه تغییر مسیر داده و به کشور خود بازگشتند.

**سفارت آمریکا در آنکارا با انتشار اطلاعیه ای ضمن هشدار از شهروندان خود در ترکیه خواست که از حضور در مناطق پرجمعیت این کشور خودداری کنند.
در این اطلاعیه با اشاره به احتمال بروز ناآرامی در تظاهراتی که تحت عنوان تظاهرات صلح قرار است در سالروز جمهوری ترکیه در ۲۹ اکتبر ( روز شنبه) در ازمیر برگزار شود، توصیه شده است شهروندان از حضور در مناطق شلوغ خودداری کرده و ملاحظات امنیتی را مد نظر داشته باشند.

** 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه در آنکارا با اشاره به گفت و گوی تلفنی خود با رئیس جمهوری آمریکا، گفت: اکنون به سوی 'الباب' پیش می رویم و بعد از آن به 'منبج' و 'رقه' خواهیم رفت.
اردوغان که در سالن کنفرانس مجموعه نهاد ریاست جمهوری ترکیه در مراسم انتصاب خانواده های قربانیان 'کودتای نافرجام' در ادارات مختلف دولتی شرکت کرده بود، در سخنرانی مبسوط خود این مطلب را عنوان کرد.

**سفارت ترکیه در بغداد روز پنجشنبه از اجرایی شدن موافقتنامه لغو روادید برای گذرنامه های سیاسی و خدمت بین دو کشور خبر داد و اعلام کرد که روادید برای افراد دارای گذرنامه های عادی همچنان اعمال خواهد شد.
سفارت ترکیه در بغداد در تارنمای رسمی این سفارتخانه به نقل از فاروق کایماکچی اعلام کرده است که موضوع لغو روادید از سال ۲۰۱۴ میلادی مطرح است و دو طرف در این زمینه به توافق رسیده اند که از ۲۸ اکتبر (فردا جمعه) این قرارداد اجرایی شود.

**منابع خبری ترکیه اعلام کردند که در ادامه ناآرامی ها و درگیری ها بین نیروهای دولتی و عناصر حزب موسوم به 'پ.ک.ک' (حزب کارگران کردستان) در مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه، روز پنجشنبه دست کم چهار نفر از نظامیان این کشور کشته و یک تن دیگر زخمی شد.
بنابر این گزارش، بر اثر انفجار بمب در مسیر عملیات نیروهای امنیتی و ارتش ترکیه در منطقه هانی از توابع استان دیاربکر، دو تن از نیروهای ارتش ترکیه در محل حادثه و دو تن دیگر بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند.
در این درگیریها پنج نفر از عناصر پ.ک.ک نیز کشته شدند.

** وزیر خارجه عراق که بعد از سفر دوره ای خود به کشورهای اروپایی به بغداد برگشته است، در نشستی خبری با ارائه گزارشی از این سفر گفت که موضع جامعه جهانی در قبال مطالبات بغداد نسبت به تجاوز نظامی ترکیه به اراضی عراق ممتاز است.

** فیلم 'محمد رسول الله (ص)' با حضور گسترده اصحاب رسانه، بازیگران، فیلمنامه نویسان ترکیه ای و شخصیت های مذهبی و حضور نماینده وابستگی فرهنگی کشورمان در استانبول در مرکز سینمایی کانون استانبول روی پرده رفت.

** دادستانی ترکیه در پیگیری پرونده گروه گولن متهم به تشکیل دولت موازی و سازمان تروریستی (فتو) و دست زدن به کودتا برای براندازی دولت قانونی این کشور، حکم دستگیری ۷۳ خلبان نیروی هوایی ارتش ترکیه را صادرکرد. پس از این کودتا ۳۰۰ خلبان از نیروی هوایی ترکیه اخراج شدند.
پلیس این کشور به دستور دادستانی ترکیه، عملیات همزمانی را با مرکزیت شهر قونیه، در 17 شهر دیگر این کشور برای دستگیری این نظامیان شروع کرده است.

** در موج تازه ای از پاکسازی افراد مرتبط با گروه فتح الله گولن که متهم به تشکیل سازمان تروریستی و ساختار موازی با دولت و دست زدن به کودتا علیه دولت آنکارا است، 265 تن از نظامیان در نیروی ژاندارمری و گارد ساحلی ترکیه تعلیق خدمت شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.