جماران نوشت: حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار رئیس و مدیران سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) طی سخنانی با اشاره به احکام فقهی مربوط به معادن و تعیین خمس بر استحصالات و درآمد آنها، اظهار کرد: این امر می تواند دال بر این باشد که محرومیت زدایی از منطقه ای که معدن در آن واقع شده است، یک وظیفه است و از همین رو همواره باید سهمی از معادن برای رفع محرومیت ساکنان منطقه اختصاص یاید.

وی افزود: گرچه اصل وجود معدن و تأسیس کارخانه برای آن اشغال را به ارمغان می آورد که عامل اصلی ایجاد معیشت و درآمد مناسب است، اما سازمان های غیر دولتی و دولتی باید بخشی از درآمد خویش را نیز برای توسعه منطقه صرف کنند.

یادگار امام با اشاره به وظیفه حکومت ها برای زمینه سازی زندگی بهتر مردم، به نفت و گاز به عنوان یکی از انواع منابع زیر زمینی اشاره کرد و گفت: اگر به این منابع مهم به عنوان یک نعمت خدادادی که باید با اتکاء به آن برای آینده «سرمایه گذاری» شود و بهترین استفاده را از آنها کنیم، نگاه نکنیم؛ در واقع آنها را از این برده ایم.

وی «بهینه سازی» را دیگر نکته مهم در استفاده از معادن خواند و افزود: تکنولوژی های جدید می تواند میزان استحصال از معادن را به چندین برابر برساند و امروز با روابط جدید ایران با جهان، زمینه استفاده از تکنولوژی های روز فراهم است و شما باید در استحصال معادن خود را به روزرسانی کنید.

سید حسن خمینی با بیان اینکه این بدان معنا نیست که نمی توانیم در داخل تکنولوژی های ایجاد کنیم، یادآور شد: یکی از مهمترین شعارهای اصلی انقلاب اتکاء به خودباوری و «ما می توانیم» است و با توجه به وجود نیروی انسانی خوب ایرانی در گستره دانش های موجود، باید از آن در جهت تولید تکنولوژی استفاده کنیم.

وی با اشاره به موضوع پیوند صنعت و دانشگاه گفت: باید توانمندی دانشگاه در حوزه معدن و شرکت های بالا دستی و پایین دستی آن گسترش یابد؛ چرا که بسیاری از تکنولوژی های خارجی در این زمینه در کشور خودمان قابل ایجاد است.

یادگار امام ارتباط صنعت و دانشگاه را یکی از حلقه های مفقوده کشورمان خواند و گفت: همیشه دولت ها نسبت به این مسأله حساسیت داشته اند اما چون کسی از کار سخت استقبال نمی کند و خرید تکنولوژی راه آسان تری است کمتر کسی به سراغ پیوند صنعت و دانشگاه می رود؛ اما اگر به شرکت های دانش بنیان که مدتی است در کشور ایجاد شده، اعتماد کنیم، می توان بسیاری از تکنولوژی ها را بومی سازی کرد.

وی با اشاره به وجود مواد اولیه، نیروی انسانی، مدیریت و سرمایه به عنوان لوازم پیشرفت؛ خطاب به مسئولان ایمیدرو گفت: عزم پیوند این لوازم در کشور وجود ندارد و شما در مجموعه خود در جهت این هدف حرکت کنید. گرچه ریل گذاری کارها سخت است، اما وقتی ریل ها بر سر جای خود گذاشته شد، آیندگان راحت تر این مسیر را خواهند پیمود.

سید حسن خمینی در پایان با اشاره به وظیفه حاکمیت در قبال مردم، گفت: باید با اتکاء به نقاط قوت به سوی حل مشکلات و رفع آسیب ها اقدام کنیم و مجموعه ایمیدرو هم یکی از سرمایه های مهم کشور را در اختیار دارد که امید است با به کارگیری دانش روز و ارتباط خوب با جهان و دانشگاهها این امر را به سرانجام برساند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.