به گزارش میزان در طی چند روز گذشته بیژن زنگنه نرخ خوراک را برای پتروشمی‌ها تغییر داده و از سوی دیگر ارز آزاد را جایگزین ارز مبادلاتی یا‌‌ همان ارز بین بانکی کرده است، ارزی که در حال حاضر در بازار آزاد برای هر دلار آن باید ۳۵۵۰ تومان هزینه کرد.


به عقیده کار‌شناسان با تغییر فرمول نرخ خوراک پتروشیمی و تغییر نرخ ارز، مزیت صادراتی محصولات پتروشیمی از دست خواهد رفت و از سوی دیگر شرایط برای تولید و عرضه محصولات پتروشیمی‌ها با چالش‌های فراوان مواجه می‌شود، روز گذشته دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نشست خبری خود اعلام کرد که «فرمول جدید قیمت خوراک، فاتحه پتروشیمی را می‌خواند».

از سوی دیگر کشور در شرایط فعلی به دنبال آن است تا ارز را در اقتصاد تک نرخی کند و به نظر می‌رسد وزارت نفت و بیژن زنگنه برای آنکه ارز تک نرخی را در اقتصاد پیاده سازی کند، تغییر نرخ ارز پتروشیمی‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

اما حال جای سوال دارد که رویه بیژن زنگنه در شرایط فعلی به صلاح اقتصاد و پتروشیمی‌ها بوده است یا خیر زیرا در ابتدای سال برای پتروشیمی‌ها فرمول خوراک تهیه شد و مسئولان پتروشیمی‌ها با آن موافق بودند.

در این رابطه رضا پدیدار کار‌شناس حوزه نفت به میزان گفت: سیاست وزارت نفت در جهت سیاست کلی یکسان سازی نرخ ارز از سوی دولت پیگیری می‌شود و برای تسریع و تثبیت شرایط اقتصاد حرکت به سمت ارز تک نرخی بسیار مفید است.

وی یادآور شد: انتخاب سیاست چرخش اقتصاد به سمت تک نرخی شدن ارز بسیار اصولی است اما نکته مهم آن است که آیا پیشگامی وزارت نفت در این سیاست در شرایط فعلی درست است؟ در این رابطه می‌توان گفت، جایگزینی نرخ ارز آزاد به جای ارز مبادلاتی از رانت و قاچاق جلوگیری می‌کند.

این کار‌شناس حوزه نفت، بیان کرد: وزارت نفت نباید در شرایط فعلی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را تغییر می‌داد، در ابتدای سال فرمول نرخ خوراک از سوی وزارت نفت اعلام شد و پتروشیمی‌ها آن را پذیرفتند و به نظر می‌رسید باید این فرمول تا پایان سال حفظ می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: احتمال داده می‌شود با تغییر فرمول نرخ خوراک پتروشیمی در این حوزه تنشی ایجاد شود و پیش بینی می‌شود اگر در ابتدای سال آینده با پیاده سازی ارز تک نرخی فرمول قیمت خوراک و تغییر ارز مرجع در خوراک پتروشیمی‌ها پیگیری می‌شد آثار مثبتی به همراه داشته باشد.

پدیدار در واکنش به این موضوع که برخی از کار‌شناسان حوزه بر این عقیده هستند که با تغییرات اخیر در نرخ خوراک مزیت صادراتی محصولات پتروشیمی تحت الشعاع قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تغییرات در فرمول خوراک پتروشیمی‌ها در حال حاضر عاملی خواهد شد تا بازاریابی و هماهنگی برای فروش محصولات پتروشیمی با مشکلاتی همراه شود.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد بیژن نامدار زنگنه در تغییر نرخ خوراک پتروشیمی تا حدوید عجله کرده است و به نظر می‌رسد این تغییرات را در راستای آن انجام داده تا اولتیماتوم‌های خود مبنی بر تغییر خوراک پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه‌ها به گازهای طبیعی را عملیاتی کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.