به گزارش مشرق، مدیر امنیت ملی آمریکا، «جیمز کِلَپر» گفت " تعجب نمی کنم اگر روسیه به هواپیماهای آمریکایی شلیک کند."هیلاری کلینتون اخیرا دوباره پیشنهاد خود مبنی بر تشکیل یک منطقه «پرواز ممنوع» در سوریه را تکرار کرده است، ولی جیمز کلپر(که رییس کل جامعه اطلاعاتی ایالات متحده و مشاور امنیت ملی رییس جمهور محسوب می شود) روز سه شنبه گفت که این اقدام می تواند در نهایت منجر به شلیک روس ها به هواپیماهای آمریکایی بر فراز سوریه شود. او گفت:

" برایم دور از انتظار نخواهد بود که آن ها به هواپیماهای آمریکایی شلیک کنند، اگر که احساس کنند که نیروهایشان روی زمین مورد تهدید هستند." او این مطلب را در جلسه «شورای روابط خارجی آمریکا» در روز سه شنبه عنوان کرد.

روسیه اخیرا سیستم های اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ سیار خود را در غرب سوریه مستقر کرده است که توان سرنگونی جنگنده ها و موشک های کروز را دارند. کِلَپر تقریبا به صراحت هشدار می دهد که تلاش برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع از سوی آمریکا، می تواند هواپیماهای جنگی آمریکا را بر فراز سوریه مورد تهدید قرار دهد.

کلپر افزود: " سیستمی که آن ها(روس ها) در آن جا دارند، بسیار پیشرفته و توانمند است و من گمان نمی کنم که اگر هیچ قصدی برای استفاده از آن نداشتند، آن ها را در سوریه مستقر می کردند."

در گذشته، کلینتون خواستار ایجاد «مناطق امن» یا «مناطق پرواز ممنوع» در سوریه شده بود. در جریان سومین مناظره انتخاباتی با ترامپ در هفته گذشته، مجری برنامه «کریس والاس» از کلینتون پرسید که آیا دستور شلیک به هواپیماهای روسی نقض کننده‌ی این «مناطق پرواز ممنوع» را خواهد داد. او به این سوال پاسخ نداد و فقط گفت که مناطق پرواز ممنوع " مذاکرات زیادی می طلبد" و او می تواند با روس ها بر سر عدم نقض حریم این مناطق به «توافق» دست یابد.

ژنرال «جوزف دانفورد»، رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، در یک پنل سنا در ماه گذشته گفته بود که " اگر آمریکا بخواهد کل فضای هوایی سوریه را کنترل کند، باید به جنگ برود، جنگ علیه سوریه و روسیه."

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، سال گذشته، درخواست ها برای ایجاد ناحیه پرواز ممنوع را رد کرد و ان را ایده ای «خام» نامید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.