به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که کاهش فصلی تقاضا برای نفت در اروپا بر میزان صادرات نفت ایران تاثیر گذاشته، یک منبع اگاه از برنامه بارگیری تانکری ایران گفت، صادرات نفت ایران در ماه نوامبر ۵ درصد کاهش خواهد یافت و به پایین ترین رقم در ۴ ماه گذشته خواهد رسید.
صادرات نفت ایران معمولا در ماه های اکتبر یا نوامبر هر سال متاثر از آغاز تعمیرات در پالایشگاه های اروپا و آسیا کاهش می یابد. اما ماه آینده، میزان صادرات نفت ایران به آسیا نه تنها کاهش نخواهد داشت، بلکه با توجه به افزایش مجدد خرید نفت چین، رشد نیز خواهد داشت. چین در ماه اکتبر خرید نفت خود از ایران را به پایین ترین رقم در سال 2016 رسانده بود.
به طور کلی، ایران سریعتر از آنچه تحلیلگران پیش بینی می کردند توانسته سهم خود از بازار نفت را پس بگیرد و صادرات نفت خام و میعانات این کشور در ماه سپتامبر به بالاترین رقم ۵ سال اخیر یعنی ۲.۶۰ میلیون بشکه در روز یا حتی بالاتر از آن رسیده است.
به گفته این منابع آگاه، فروش نفت خام ایران به استثنای میعانات در ماه نوامبر به 1.89 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و برای دومین ماه متوالی کاهش خواهد داشت. فروش نفت خام ایران به استثنای میعانات، در ماه سپتامبر به 2.14 میلیون بشکه در روز رسیده بود.
این منبع آگاه گفت، در مقایسه با آمار فروش سال گذشته، صادرات نفت خام ایران در ماه نوامبر افزایشی ۱۵۶ درصدی را شاهد خواهد بود. جزئیات فروش میعانات ایران در ماه نوامبر هنوز در دسترس نیست.
اگر میزان فروش میعانات ایران در ماه نوامبر را معادل متوسط 10 ماهه نخست امسال 354 هزار بشکه در روز در نظر بگیریم، مجموع صادرات نفت خام و میعانات این کشور در ماه آینده میلادی به حدود 2.25 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این رقم حدود 310 هزار بشکه کمتر از صادرات ماه اکتبر و پایین ترین رقم در 4 ماه گذشته خواهد بود اما همچنان تقریبا برابر با میزان نفتی خواهد بود که ایران در سال 2011 یعنی قبل از تحریم ها صادر می کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.