به گزارش مهر به نقل از العهد، ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق در یک نشست خبری در بغداد اعلام کرد: بحران سوریه نباید از جنبه و دید فرقه گرایی حل و فصل شود.

وی با بیان این مطلب افزود: داعش به خوبی می داند که ویژگی های اخلاقی نیروهای ارتش عراق چگونه است به همین دلیل از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می کند. دولت عراق آماده همکاری با تمامی جریان ها و گروه ها برای مبارزه با تروریسم است.

الجعفری خاطرنشان کرد که در دیدارهایی که با وزیر خارجه ترکیه داشته به وی گفته است نیروهای نظامی این کشور باید خاک عراق را ترک کنند و اگر نیروهای ترکیه خارج شوند می توان با آنها همکاری و هماهنگی داشت.

وی گفت: ترکیه اعلام کرد که با مجوز دولت مرکزی وارد خاک عراق شده است و یک بار دیگر مدعی شد که با موافقت اقلیم کردستان وارد شمال عراق شده است اما همه این اظهارات کذب محض است. ما به همان اندازه که متعهد به داشتن رابطه خوب با همسایگان از جمله ترکیه هستیم به حفظ تمامیت ارضی خود نیز متعهد هستیم.

وزیر خارجه عراق در خصوص نگرانی برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از حضور نیروهای حشد الشعبی در عملیات آزادسازی موصل گفت: برخی کشورها اعلام کردند که از این موضوع ناراحت هستند اما من خطاب به آنها گفته ام نیروهای حشد الشعبی نیروهای قهرمان و پاکی هستند که تاکنون ایثار و از خودگذشتگی فراوانی در عراق نشان داده اند.

وی درباره درخواست بغداد برای تغییر سفیر عربستان در عراق نیز گفت: ما بارها به «ثامر السبهان» گفتیم اظهارات خود را درباره عراق تغییر دهد اما وی به این موضوع عمل نکرد لذا ما خواستار تغییر وی شدیم. ما به دنبال اصل رابطه با عربستان هستیم و برای بازگشایی سفارت این کشور در عراق تلاش کردیم اما سبهان در امور داخلی ما دخالت می کرد. در مورد ترکیه نیز این موضوع صدق می کند و ما خواهان رابطه با آنکارا هستیم اما با دخالت مخالف هستیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.