به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، شبه‌نظامیان ونزوئلایی که به سرعت در حال رشد هستند بر تلاش‌های خود برای وادار کردن مادور، رئیس‌جمهور چپ‌گرای این کشور به استعفا افزده‌اند. در تظارهات روز چهارشنبه در این کشور صدها هزار تن شرکت داشتند اما ناآرامی‌هایی نیز رخ داد که تعداد زیادی زخمی داشت و تعدادی نیز دستگیر شدند.

در حادثه‌ای که به احتمال زیاد به قطبی شدن شرایط بینجامد، یک افسر پلیس در اثر تیراندازی کشته شد.

دولت فعالان مخالف را مسئول درگیری‌ها با نیروهای امنیتی در بزرگراهی خارج از کاراکاس دانسته است

کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات بود. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی به جلوگیری از اجرای طرح همه‌پرسی برای برکناری نیکولاس مادورو اعتراض کردند. اکثر آنان با لباس‌های سفید، پرچم‌های ونزوئلا و کتاب قانون اساسی این کشور در راهپیمایی شرکت داشتند.. طبق اعلام اپوزیسیون ونزوئلا، شمار شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی‌ها بیش از یک میلیون نفر بوده است.

اپوزیسیون ونزوئلا مردم این کشور را فراخوانده تا روز جمعه دست به اعتصاب عمومی ۱۲ ساعته‌ بزنند. رهبران مخالفان خواستار خروج جمعی مردم از محل کار در روز جمعه شده‌اند. آنها گفته‌اند که اگر پس از این اعتصاب دولت همچنان فرآیند همه پرسی را مسدود کند، به سوی کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی خواهند کرد؛ کاری که اجازه آن از سال ۲۰۰۲ را نداشته‌اند.

به گفته یک گروه حقوق بشر محلی در جریان تظاهرات ضددولتی در شهرهای مختلف ونزوئلا بیش از ۲۰ نفر فقط در یک شهر زخمی و ۳۹ نفر بازداشت شده‌اند.فعالان مخالف حدود ۲۰۰ هزار امضا برای برگزاری همه پرسی جمع کرده بودند. اما مقام‌ها هفته پیش گفتند که در فرآیند جمع آوری امضا کلاهبرداری شده و آن را معلق کردند.

پارلمان ونزوئلا که در کنترل مخالفان است روز سه‌شنبه به شروع روند محاکمه رئیس جمهور رای داد. پارلمان مادورو را به نقض قانون اساسی متهم کرده است.

از سوی دیگر هزاران تن از هواداران مادورو نیز به خیابان‌ها رفتند تا پشتیبانی خود را از رئیس‌جمهور اعلام کنند. مادورو در تجمع موافقان دولت در کاراکاس گفت: "بگذارید مردم تصمیم بگیرند."

براساس قانون اساسی ونزوئلا همه پرسی برای برکناری رئیس جمهور زمانی که او نیمی از دوره قدرت خود را سپری کرده باشد ممکن است. این علاوه بر برآورده کردن سایر پیش نیازهاست.

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین هشدار داد که دست روی دست نخواهد گذاشت و اقدامات لازم برای مقابله با اعتصاب عمومی را اتخاذ خواهد کرد. او پیوسته شرکت‌ها را هوادار اپوزیسیون خوانده و آنان را متهم می‌کند که با مشارکت در "جنگی اقتصادی" سبب بی‌ثباتی کشور می‌شوند.

قرار است که روز یکشنبه نشستی مشترک میان نمایندگان دولت و اپوزیسیون با میانجیگری واتیکان به منظور برون‌رفت از بحران کنونی در این کشور برگزار شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.