به گزارش ایسنا، محسن ساغری در همایش بیستمین همایش سالانه انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران در محمودآباد گفت: بهتر بود این گونه همایش در دانشگاه برگزار می شد تا دانشجویان بتوانند استقبال بیشتری از آن داشته باشند.

وی افزود: پرتو رادیوداروی تکنسیوم ۹۹ m بیشترین استفاده را در جهان دارد و کاربردهای درمانی رادیوداروها نسبت به کاربردهای تشخیص محدودتر هستند و از آن جهت برای درمان انواع سرطان به ویژه تومورهای مغزی، سرطان پوست و لوسمی استفاده می‌شود.

وی افزود: در سال های اخیر ایران جزو معدود کشورهایی است که تولیدکننده پرتو داروها است و اگر کشور ما نمی‌توانست این پرتوها را تولید کند پزشکی هسته ای ایران تعطیل می شد.

ساغری با اشاره به اینکه مولیبدم مواد اولیه پزشکی هسته ای مدرن است، ادامه داد: در پسا برجام محدودیت های شدید در زمینه پزشکی هسته‌ای برداشته شده، اما شیطنت ها وجود دارد. مفاد برجام نه تنها مانع توسعه صلح آمیز هسته ای در زمینه پزشکی نیست بلکه در آن قید شده باید در این زمینه ایران حمایت شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ نفر متخصص و ۱۶۰ مرکز پزشکی هسته‎ای در کشور وجود دارد که نیمی از مراکز در تهران و نیمی دیگر در شهرستان‌ها است.

وی افزود: در حال حاضر پنج مرکز آموزشی پزشکی هسته‎ای در دانشگاه تهران، دانشگاه ایران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه مشهد و شیراز فعالیت کرده که توان تربیت متخصص را دارند.

رئیس موسسه تحقیقات پزشکی هسته‎ای تصریح کرد: ایران از لحاظ تعداد مراکز پزشکی هسته‎ای و تعداد متخصص در منطقه آسیای غربی در رتبه نخست قرار دارد.

وی به روز نبودن تجهیزات پزشکی هسته ای، فراهم نبودن بستر فعالیت فارغ التحصیلان پزشکی هسته ای، پذیرش دانشجو با رتبه‌های سه رقمی و بیش از حد نیاز و عدم ارائه تسهیلات به فارغ التحصیلان را از چالش های رشته پزشکی هسته ای دانست که ممکن است این چالش ها موجب شود در آینده نزدیک دانشجویان از این رشته استقبال نکنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: باید یک تعادل بین تربیت متخصص و تاسیس مراکز وجود داشته باشد که اکنون چینین چیزی نیست و وجود مقررات سطح بندی بر مبنای جمعیت برای احداث مرکز پزشکی هسته ای با تکیه بر آورده فارغ‌التحصیلان بسیار مشکل است و باید وزارت بهداشت سخنان انجمن علمی پزشکی هسته ای را بشنود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.