به گزارش ایرنا، نشست سه جانبه سرگئی لاوروف، محمدجواد ظریف و ولیدالمعلم وزیران خارجه روسیه، ایران و سوریه جمعه (فردا) برای بررسی آخرین تحولات این کشور، افزایش همگرایی های سه جانبه، اوضاع حلب و وضعیت ادامه حمایت گروه کشورهای غربی-عربی از تروریست های ضدسوری در مسکو برگزار می شود.
سرگئی میخییف امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، ضمن اشاره به محورهای نشست سه جانبه مسکو، اظهار کرد: مبارزه آمریکا و کشورهای متحد واشنگتن با گروههای تروریستی به ویژه داعش ادعایی دروغ است و در واقع این گروهها با حمایت غرب و واشنگتن به وجود آمده اند.
مقام روس گفت: وقایع چند ساله گذشته در سوریه، چهره آمریکا و متحدانش در جهان غرب و عرب را خوب آشکار کرده است و شاهدیم که چگونه به نام های واهی معارضان میانه رو و مبارزان، از گروههای تروریستی پشتیبانی می کنند.
رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه که از کارشناسان برجسته امور خاورمیانه این کشور محسوب می شود، گفت: غرب به پیشگامی آمریکا و چند کشور عربی همپیمان و ترکیه نشان دادند که هدف اصلی مبارزه با تروریسم نیست، بلکه می خواهند حکومت قانونی سوریه سرنگون شود و رژیمی دست نشانده به قدرت برسد، ولی حمایت روسیه و ایران از کشورهای منطقه در مبارزه با گروههای تروریستی، آنها را در موضع انفعالی قرار داده است.
کارشناس روس گفت: این رویکرد ضدسوری مخاطرات زیادی دارد، زیرا می تواند سوریه را گرفتار هرج و مرج کامل کند و این کشور مانند لیبی به چند پاره پر از درگیری تقسیم شود.
وی افزود: نقشه شوم ضدسوری طراحی شده جزئی از چارچوب طرح خاورمیانه بزرگ است تا در راستای آن چند کشور منطقه تجزیه و به چندین سرزمین کوچکتر تبدیل شوند و در برخی از آنها گروههای تروریستی فعالیت کنند.
میخییف تاکید کرد که همکاری روسیه و ایران با کشورهای منطقه بویژه سوریه نقشه شوم آمریکا را برهم زده است. دمشق هر روز قدرتمندتر می شود، بگونه ای که تروریست های داعشی بسیاری از مناطقی را که در سوریه اشغال کرده بودند از دست داده اند، بسیاری از آنها کشته شده یا به کشورهای اطراف گریخته اند و بقیه تروریست ها نیز در محاصره نظامیان سوری قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: داعش در عراق نیز همین وضعیت را دارد. ارتش و شبه نظامیان مردمی این کشور در موصل عرصه را به شدت بر تروریست ها تنگ کرده اند و به همین دلیل شاهد برخی تحرکات در کشورهای عربی ازجمله عربستان برای نجات دادن تروریست ها از نابودی هستیم.
مقام روس خاطرنشان کرد: اکنون این وضعیت به شدت آمریکا و متحدانش را که با استفاده از تروریست ها علیه کشورهای منطقه از جمله ایران و سوریه توطئه می کردند، ناراحت کرده است. آنها لبه تیز حملات لفظی و فشارهای خود را متوجه روسیه نیز کرده اند تا حمایت خود را از کشورهای منطقه علیه گروههای تروریستی متوقف کند.
میخییف گفت: با توجه به این مسائل، نشست روز جمعه وزیران خارجه روسیه، ایران و سوریه اهمیت فراوانی دارد و غرب به دقت آن را رصد می کند، زیرا همکاری های گسترده مسکو و کشورهای منطقه ای دستاوردهای مثبت و مهم خاورمیانه ای داشته و به همین دلیل کشورهای غربی و عربی متحد آمریکا برای ضربه زدن به این همگرایی های ضدتروریستی تلاش می کنند.
کارشناس روس از جمله این اقدام ها به تلاش های آمریکا برای ایجاد اختلاف میان روسیه و کشورهای منطقه اشاره کرد تا از این طریق مسکو منزوی شود و نتواند نقش خود را برای حمایت از کشورهای خط مقدم مبارزه با تروریسم ایفا کند.
میخییف در پایان گفت: این کشورها باید مراقب باشند گرفتار دام شکاف افکنی غرب نشوند، زیرا تنها راه پیروزی بر تروریسم ادامه همکاری های منطقه ای است که اکنون مسکو و تهران پیشگام آن هستند و تلاش می کنند متحدان بیشتری را جذب مبارزه با تروریست ها کنند و بعید نیست در آینده نیز ترکیه و برخی از دیگر کشورها نیز به تلاش های ضدتروریستی بپیوندند و مشارکت واقعی کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.