به گزارش تسنیم، محمدرضا واعظ مهدوی صبح امروز در آیین آغاز عملیات میدانی پروژه ملی "سنجش عدالت در سلامت" در تبریز که در شهرداری تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه از سال ۸۷ اهمیت این موضوع مطرح شد و وارد فاز مطالعاتی شد اظهار داشت: اساس کار این است که در مدیریت کلان باید به مسائل عدالت و فقرا حساسیت لازم را داشته باشیم تا بتوانیم عدالت سلامت را پیاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه حق سلامت باید برای همه باشد، افزود: برابری در سلامت به معنی عدالت در سلامت نیست و باید برای مناطق کمتر برخوردار با تبعیض مثبت، به جای برابری، عدالت را برقرار کنیم.

معاون توسعه امور فرهنگی و آموزش سازمان برنامه‌وبودجه با بیان اینکه بر اساس گزارش رشد توسعه انسانی جهانی، ایران پس از کره جنوبی دومین کشور جهان در میزان رشد این حوزه است، گفت: رتبه کلی ایران ۶۹ کشورهای دارای توسعه انسانی بالا است که باید این رتبه به وضعیت بهتری برسد تا خدماتی درشان مردم ارائه شود.

واعظ مهدوی با تاکید بر اینکه باید مناطق محروم بیش از گذشته با قائل شدن تبعیض مثبت راهبردها را به سمتی جهت دهیم که توزیع عادلانه سلامت محقق شود، تصریح کرد: عواملی در عدم توزیع عادلانه مؤثر است که باید این روند اصلاح شود.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری های ما برخی مواقع به نفع ثروتمندان است، اقتصاد سیاسی یکی از عوامل تعیین کننده در عدالت است، اشتغال ما بر اساس واردات از بین رفته و کارخانجات تعطیل می‌شود، صرف منابع عمومی برای خدمات خصوصی، میزان بودجه و خامه گیری به معنی استفاده از بهترین نقطه محصول برای رانت داران می‌تواند عدالت را زیر سؤال ببرد.

معاون توسعه امور فرهنگی و آموزش سازمان برنامه‌وبودجه با تاکید بر اینکه دولت‌ها موظف به پیاده‌سازی عدالت هستند تا مناطق کم برخوردار هم به سطح مطلوب برسد، ابراز داشت: در مرحله مداخلات، مشارکت اجتماعی مردم و توانمند سازی باید ارتقا یابد.

واعظ مهدوی افزود: با اجرای این طرح نباید توقعات بی‌جا ایجاد کنیم و با استفاده از منابع جامعه محلی جهت ارتقا شاخص‌ها تلاش کنیم.

وی همچنین بسیج جامعه محلی، ظرفیت‌سازی مردمی، ارتقای توانمندی‌ها، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی جوامع محلی را برای بهبود شاخص‌های اجتماعی و اجرای عدالت مؤثر دانست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.