به گزارش مهر، مسعود احمدی عصر چهارشنبه در هشتمین همایش معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری های سراسر کشور که به میزبانی کرمان در حال برگزاری است، اظهار کرد: در حال حاضر ۷۵ درصد زباله ها غیربهداشتی دفن می شود که این میزان باید در سال جاری به ۴۵ درصد کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سه درصد از زباله ها تفکیک می شود که این میزان در سال جاری باید به پنج درصد برسد، افزود: همچنین ۲۸ درصد جمع آوری زباله به صورت مکانیزه انجام می شود که این رقم نیز طی سال جاری باید به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از ساماندهی ۵۰۰ محل دفن غیربهداشتی شهری و روستایی خبر داد و افزود: افزایش بازیافت مواد و انرژی پسماند عادی از ۲۱ درصد به ۲۶ درصد رسیده است.

تولید ۴۹ هزار تن زباله در کشور

احمدی ایجاد و تکمیل هفت واحد بازیافت و کمک به احداث دو واحد زباله سوز در استان های ساحلی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر حدود ۴۹ هزار تن پسماند در شهرها و روستاهای کشور تولید می شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: براساس دستورالعمل سال ۸۶ قرار بود طرح جامع مدیریت پسماند به صورت منطقه ای در استان ها طراحی شود که در مجموع به غیر از دو استان البرز و هرمزگان در کل کشور ۱۵۷ منطقه پسماند تعریف شد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه حدود ۷۵ درصد از پسماندها مدیریت نمی شود، افزود: این مسئله خسارت هایی از نظر تولید شیرابه، تولید گازهای گلخانه ای و آلودگی زمین ایجاد کرده است.

خسارت ۳۷ هزار میلیاردی به علت مدیریت نشدن پسماند

احمدی ادامه داد: سالانه حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان خسارت به علت مدیریت نشدن پسماند به کشور وارد می شود و این به غیر از خسارتی است که این مسئله در حوزه سلامت و بهداشت به وجود آورده است.

وی وضعیت مدیریت پسماند در کشور را مطلوب ندانست و گفت: لازم است حتما یک مدیریت جدی در این خصوص شکل بگیرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به تخصیص ۶۵ میلیارد تومان به حوزه شهری در زمینه پروژه های پسماند گفت: همچنین ۱۵ میلیارد تومان در حوزه روستایی تخصیص داده شد و این اعتبار بین استان ها توزیع شده است.

وی در خصوص روش های مختلف دفع زباله گفت: دستگاه زباله سوز یکی از روش های مختلف دفع پسماند است که صرفا برای اجرا در استان های ساحلی شمالی و کلان شهرها در برنامه پنج ساله آتی پیش بینی شده است.

انجام مطالعات جداسازی آب شرب از آب فضای سبز در ۲۷۰ شهر

احمدی با اشاره به انجام مطالعات جداسازی آب شرب از آب فضای سبز در ۲۷۰ شهر کشور اظهار کرد: این امر در حدود هزار شهر انجام نشده است.

وی گفت: در برخی مناطق از آب شرب برای فضای سبز استفاده می شود که این امر در بعضی کلان شهرها تا ۵۰ درصد و در برخی مناطق صفر داریم.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری هاو دهیاری های کشور یادآور شد: در حال حاضر سرانه فضای سبز کشور ۱۱.۸ درصد است.

وی با اشاره به برنامه های دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری در سال ۱۳۹۵ در بخش ایمنی و آتش نشانی گفت: افزایش جمعیت تحت پوشش خدمات آتش نشانی از ۸۸ درصد به ۹۳ درصد از طریق احداث ۳۰۰ ایستگاه آتش نشانی و خرید ۵۰ دستگاه ماشین آتش نشانی و سه هزار تجهیزات فردی آتش نشانی محقق شده است.

احمدی گفت: جمعیت تحت پوشش خدمات ایمنی و آتش نشانی روستایی از ۱۶ درصد به ۲۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد که کاهش میزان خسارات ناشی از آتش سوزی ها را در اقتصاد کلان کشور به همراه دارد.

وی از کمبود ۴۰ ایستگاه آتشنشانی در کشور خبر داد و افزود: خسارات مالی ناشی از آتش سوزی های سالانه در سطح شهرهای کشور در سال ۶۰۸ هزار و ۵۹۴ میلیارد ریال است.

احمدی گفت: در حوزه پسماند برای اولین بار است که ورود پیدا کرده ایم و لازمه ادامه این کار داشتن نقشه اجرایی است و استان هایی که نقشه اجرایی به ما داده باشند متاسفانه تعدادشان محدود است که باید در این حوزه یک ورود جدی شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.