به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری السومریه نیوز عراق، فؤاد معصوم در دیدار با محمد بارکندو دبیر کل سازمان اوپک در بغداد، افزود: سیاست های مالی عراق در مرحله کنونی متکی بر صادرات نفت است و به همین علت ما نیازمند حمایت همه جانبه برای جلوگیری از کاهش صادرات نفت هستیم.

رئیس جمهوری عراق گفت: عراق امروز به نیابت از جهان در جنگی سخت علیه تروریسم مشارکت دارد که هزینه های بالای این جنگ کمک همه جانبه را برای ثبات اقتصادی در این کشور می طلبد.

ی با اشاره به این که عراق در سال ۱۹۶۰ میلادی از اعضای مؤسس سازمان اوپک بوده از اعضای اوپک خواست سیاستی را در پیش بگیرند تا همه اعضای این سازمان از آن سود ببرند.

دبیر کل اوپک نیز در این دیدار با اشاره به نقش مؤثر عراق در سازمان اوپک، از تمایل اعضای این سازمان برای همکاری با عراق برای عبور از بحران کنون خبر داد.

پیشتر جبار علی اللعیبی وزیر نفت عراق اعلام کرده بود که کشورش به دلیل جنگ با داعش باید از تصمیمات اوپک در خصوص کاهش یا تثبیت تولید نفت مستثنی شود.

فیاض النعمه معاون وزیر نفت عراق روز یکشنبه اعلام کرد که عراق قصد ندارد تولید نفت خود را کاهش دهد.
بر اساس گزارش تولید نفت عراق در مجموع در ماه سپتامبر( شهریور/مهر) به چهار میلیون و 774 هزار بشکه در روز رسیده است.

اوپک در تلاش است نظر مساعد تولیدکنندگان دیگر برای موافقت با طرح کاهش تولید این سازمان را جلب کند. توافق در زمینه اجرای این طرح ماه گذشته در نشست اوپک در الجزایر حاصل شد.

براساس اطلاعات تهیه شده از سوی بلومبرگ، 14 کشور عضو اوپک در ماه سپتامبر (شهریور - مهر) به رکورد تولید 33 میلیون و 750 هزار بشکه نفت در روز دست یافتند و عربستان نیز در این ماه 10 میلیون و 580 هزار بشکه در روز نفت تولید کرد.

این اطلاعات حاکی است که تولید عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت اوپک در قیاس با میزان تولید این کشور در ماه جولای (تیر - مرداد) کاهش یافته است. عربستان در ماه جولای 10 میلیون و 660 هزار بشکه در روز نفت تولید کرد.

عراق چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد و صادرات و فروش نفت، 95 درصد از بودجه این کشور را تشکیل می دهد. بودجه سال 2016 عراق با نفت 45 دلاری بسته شده است.

جنگ علیه گروهک تروریستی داعش و همچنین کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، دولت عراق را با کسری بودجه مواجه ساخته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.