به‌ گزارش مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، حمید چیت‌چیان و کای میکانن وزیر توسعه تجارت خارجی فنلاند عصر امروز چهارشنبه در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و انتقال تکنولوژی یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

وزیر نیرو در این نشست با اظهار امیدواری نسبت به تحکیم روابط ایران و فنلاند در زمینه صنعت آب و برق اظهار کرد: در چارچوب تفاهم‌نامه‌هایی که امروز به امضا رسید مطمئناً دو طرف می‌توانند امیدوار به توسعه همکاری در زمینه توسعه انرژی‌های تجیدپذیر و انتقال تکنولوژی باشند.

وی افزود: امیدواریم همکاری‌های دوجانبه تنها محدود به روابط شرکت‌های تجاری کوچک با همدیگر نماند و این همکاری‌ها بتواند زمینه‌ساز ارتباط تنگاتنگ دولت‌ها با هم و حتی همکاری تحقیقاتی و توسعه‌ای دو کشور در زمینه‌های مختلف با یکدیگر شد.

ایجاد حدود ۲۶ هزار ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید تا ۵ سال آینده

وی تصریح کرد: ایران در ۵ سال آینده مصمم به ایجاد حدود ۲۶ هزار ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید است و شرکت‌های مجرب فنلاندی می‌توانند در این زمینه همکاری‌های مناسبی با شرکت‌های ایرانی داشته باشند.

چیت‌چیان ادامه داد: همچنین یکی از سیاست‌های دیگر ما توسعه واحدهای CHP است، چرا که ما از این طریق به‌دنبال افزایش کارایی شبکه برق و انتقال بخش زیادی از برق تولید شده به شبکه‌های انتقال توزیع خود هستیم، شرکت‌های فنلاندی در این زمینه چنانچه تجربیات باارزشی داشته باشند از آن‌ها استقبال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از زمینه‌های دیگر همکاری می‌تواند در حوزه انتقال تکنولوژی سیستم‌های نمک‌زدایی برای تأمین آب شرب سالم باشد و تا آنجا که مطلعیم شرکت‌های فنلاندی در این زمینه تجربیات بسیار خوبی دارند.

وزیر نیرو تأکید کرد: در نوع همکاری‌ها بایستی توجه داشت که ایران صرفاً خریدار محصولات نهایی شرکت‌های خارجی نیست، بلکه ما اصرار به انتقال تکنولوژی توسط این شرکت‌ها به شرکت‌های ایرانی را داریم.

وی افزود: چنانچه شرکت‌های فنلاندی در نوع روابط خود با شرکت‌های ایرانی مسئله انتقال تکنولوژی را مدنظر قرار دهند، خواهند توانست در تجارت با ایران موفقیت کسب کنند.

چیت‌چیان در ادامه با اشاره به موانع بین‌المللی موجود بر سر راه تأمین مالی فاینانس پروژه‌های موجود در صنعت آب و برق ایران اظهار داشت: یکی از موانع پیش روی ارتباط تنگاتنگ ایران و فنلاند می‌تواند بحث تأمین مالی پروژه‌ها باشد؛ چنانچه شرکت‌های تأمین فاینانس فنلاندی بتوانند در این زمینه وارد شوند، قدم‌های بسیار اساسی برای گسترش روابط دو کشور برداشته خواهد شد.

وی گفت: یکی دیگر از زمینه‌های همکاری میان دو کشور می‌تواند ورود شرکت‌های فنلاندی به عرصه تولید انرژی بیومس (Biomass) از زباله و ضایعات موجود شهری و صنعتی باشد. در واقع ایران بنا دارد تا در شهرهای بزرگ و شمال کشور تعدادی نیروگاه زباله سوز راه‌اندازی کند و این امر نیز می‌تواند فرصت خوبی برای همکاری‌های دوجانبه کشور در بحث تولید انرژی باشد.

در ادامه این نشست و «کای میکانن» وزیر توسعه تجارت خارجی فنلاند نیز ضمن ابراز خرسندی از همکاری‌های دوجانبه دو کشور در زمینه آب و برق گفت: سابقه همکاری برخی از شرکت‌های فنلاندی در ایران به ۴۰ سال پیش برمی گردد.

وی افزود: ما حتی در زمان تحریم‌ها نیز روابط بسیار خوبی با شرکت‌های ایرانی داشتیم و همواره سعی کردیم این روابط دچار گسست نشود.

میکانن تصریح کرد: امیدواریم در سفری که نیمه اول سال آینده میلادی وزیر نیروی ایران به فنلاند خواهند داشت بتوانیم زمینه تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای اجرایی کردن این یادداشت تفاهم همکاری را فراهم آوریم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با صادرات تکنولوژی به ایران بتوانیم این کشور را به هاب تکنولوژی‌های نوین در زمینه صنعت آب و برق در منطقه تبدیل کنیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر برخی از شرکت‌های فنلاندی به ۲۷۰ کشور دنیا تکنولوژی و خدمات صادر می‌کنند و ما قادریم نیروگاه‌هایی با کمترین میزان آب‌بری و بالاترین راندمان راه‌اندازی کنیم.

همچنین وی افزود: شرکت‌های فنلاندی در زمینه تولید و طراحی فناوری در زمینه فرآوری آب و تصفیه فاضلاب بسیار مجرب هستند و این امر می‌تواند با توجه به نیاز ایران در این زمینه یکی از موارد مهم برای همکاری‌های دوجانبه باشد.

وزیر توسعه تجارت خارجی فنلاند در پایان اظهار داشت: شرکت‌های فنلاندی در زمینه تأمین انرژی پایدار بسیار باتجربه هستند چرا که کشور ما در بخش زیادی از سال در تاریکی و سرمای شدید به سر می‌برد.

گفتنی است، در این نشست تیمی از شرکت‌های مجرب فنلاندی که گردش مالی آن‌ها رقمی نزدیک به ۶۵ میلیارد یورو را در بر می‌گیرد، وزیر توسعه تجارت خارجی این کشور را همراهی می‌کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.