به گزارش ایسنا رییس دفتر رییس جمهور در بخشی از سخنانش در جمع مدیران عامل شرکت‌های مصباح انرژی، مسنا و گروهی از مهندسان و کارشناسان آب سنگین اراک با اشاره به اهمیت پرورش نیروی انسانی و بهره‌برداری از تخصص آنها در تأسیسات هسته‌ای گفت: به روز کردن اطلاعات و همکاری‌های جهانی و موقعیت‌هایی جدیدی که پس از برجام بوجود آمده است، بسیار حایز اهمیت است. در حال حاضر دیگر محدودیت‌های مربوط به رشته‌های تحصیلی وجود ندارد و برداشتن گام‌هایی در جهت ارتقاء نیروی انسانی بسیار حیاتی است.

رییس دفتر ریاست جمهوری در ادامه افزود: بازارمحور شدن در بحث تأسیسات هسته‌ای بسیار مطلوب است. این موضوع باعث می‌شود در سطح جهانی خود را با کشورهای دیگر در حال رقابت ببینیم. جامعه صنعتی تجاری ما به اندازه کافی این حوزه را نمی‌شناسد اما از آن سو ما باید صنعت‌گران را تشویق کنیم که روزآمد شوند. در حال حاضر در بخش اقتصادی این دانایی و اطلاع اندک است، در حالی‌که باید تلاش کنیم جامعه تجاری business community پیش بیاید.

در بخش دیگری از این دیدار مدیر عامل شرکت مصباح انرژی، تولیدکننده آب سنگین؛ به ارایه گزارشی در ارتباط با فعالیت‌های این شرکت و روند رو به رشد آب سنگین اراک پرداخت و گفت: ما برای ادامه کار و رشد تحقیقات در این صنعت یک آزمایشگاه ملی تحقیقاتی ایزوتوپی و اتمی را در دانشگاه اراک دایر کرده‌ایم. در حال حاضر این توانمندی را داریم که می‌توانیم منشاء و منبع مواد تولید شده را تشخیص بدهیم. در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم به عنوان مثال به این قابلیت برسیم که تشخیص دهیم عسل طبیعی است و یا در آن شکر به کار رفته است. در ارتباط با داروها نیز وضعیت به همین گونه است.

وی ادامه داد: این موضوع حتی در ارتباط با بحث‌های امنیتی نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال چنان‌چه دو بمب از دو کشور مختلف و با ظاهری یکسان منفجر شود می‌توانیم تشخیص دهیم که با وجود یک لایسنس و مواد اولیه هر یک متعلق به چه کشوری است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.