به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان در صد و سی و یکمین اتحادیه بین المجالس جهانی در ژنو در سخنرانی با عنوان خلع سلاح جامع گفت:‌خلع سلاح جامع بدون در نظر گرفتن تعریف آن واژه بسیار سیال، گسترده و مبهم و غیردقیق است. از این رو برای آنکه بتوان بر روی خلع سلاح جامع را به عنوان یک فرآیند بین المللی و بین دولتی توافق کرد، به ابزارها و مکانیزم های بین المللی جهت نابودی انواع معینی از تسلیحات در سطح جهانی نیاز است.

وی با خوب دانستن این ایده و حمایت اتحادیه بین المجالس از آن گفت:‌ این ایده باید از سوی نمایندگان مجالس جهانی مورد حمایت قرار گیرد البته به این شرط که مفهوم و دامنه آن به طور دقیق تعریف شود و همه الزامات آن به صورت صحیح رعایت گردد.

کواکبیان در توضیح الزامات رخ دادن این اتفاق گفت:‌ ابراز یک خواست سیاسی واقعی ، قوی و مداوم توسط همه کشورها و بدون هرگونه استثنایی آغاز یک فرآیند باز ، فراگیر، شفاف و اجماع بین المللی در چارچوب نظام خلع سلاح ملل متحد درکنار در نظرگرفتن حق هریک ازکشورها برای برخورداری از امنیت و دفاع از خود مطابق ماده ۵۱ منشور ملل متحد از جمله این الزامات است.

وی تضمین رعایت کامل اصول شفافیت ، راستی آزمایی و برگشت ناپذیری، اتخاذ یک رهیافت جامع و عملگرا در کلیه مراحل فرآیند بدون سازش بر سر حق هر کشور یا گروهی از کشورها یا در مورد اعطای هر گونه امتیاز کشوری و توسعه یک برنامه اقدام اولویت بندی شده و زمان بر را از دیگر این الزامات عنوان کرد.

رئیس شورای اجرایی مجلس ایران در اتحادیه بین المجالس جهانی با تاکید بر نیاز فوری به نابودی کامل همه انواع سلاح های کشتار جمعی و یادآوری دستاوردهای حاصل از ممنوعیت و نابودی سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی در سراسر دنیا گفت:‌ باید چنین فرآیند جامعی بر محو کامل سلاح های هسته ای به عنوان اولویت باشد چون این سلاح های وحشتناک و غیرانسانی خطرناک ترین تهدید برای انسانیت بوده و نابودی کامل آن یک ضرورت و نه یک انتخاب است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: بر همین اساس مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران در یک حکم مذهبی ( فتوا) تاکید کردند که ما به کارگیری چنین سلاح هایی را ممنوع و حرام دانسته و بر این باوریم که وظیفه هر فردی است که تا تمام تلاش خود را برای امنیت بشریت در برابر این بلای عظیم به عمل آورد.

کواکبیان با تاکید بر لزوم جهانی شدن معاهده عدم تکثیر سلاح های هسته ای به خصوص اشغال رژیم صهیونیستی و پیوستن به آن گفت :‌این موضوع اهمیت فراوانی برای منطقه ما دارد و می تواند زمینه را برای ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای درمنطقه ناآرام خاورمیانه فراهم کند.

وی در پایان گفت: ما نمایندگان پارلمان های دنیا همگان با دولت ها نقش مهم و مسئولیتی در این فرآیند مهم داریم. باید محو کامل همه سلاح‌های هسته ای مطابق با منافع همه ملت و نسل ها صورت گیرد پس بیایید به نابودی این سلاح ها قبل از آنکه ما را نابود کند کمک کنیم. امروز اقدام کنیم چون فردا دیر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.