به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در مراسمی اعلام کرد: برخی طرف‌ها می‌خواهند ترکیه را دور از حوادث سوریه و عراق نگه دارند این در حالی است که خود کیلومترها آن طرف‌ هستند و با این توجیه که دولت مرکزی از آنها خواسته است به عراق آمده‌اند. باید به این نکته توجه کرد که ترکیه صدها کیلومتر مرز مشترک با عراق و سوریه دارد و حتما در هر عملیاتی در این دو کشور حضور خواهد داشت و مصمم هستیم هم در میز مذاکرات و هم در عملیات حضور داشته باشیم.

وی با اشاره به مذاکرات خود با مقامات آمریکایی درباره عملیات آزادسازی موصل اضافه کرد: ما به آمریکایی‌ها گفتیم با هم می‌توانیم این عملیات را بدون حضور یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه انجام دهیم. تروریست خوب و بد ندارد اگر می‌گویید این گروه‌های کرد علیه داعش می‌جنگند، النصره نیز علیه داعش مبارزه می‌کند پس چرا جبهه النصره را گروه تروریستی اعلام می‌کنید.

او در بخش دیگری از اظهاراتش درباره بحران سوریه گفت: زمانی که بحران سوریه آغاز شد، به طور فعال وارد عمل شدیم در حالی که تلاش کردند ما را خارج از این بازی قرار دهند. این تلاش‌ها در حالی انجام می‌گرفت که هزاران پناهجوی سوری وارد ترکیه شدند.

اردوغان افزود: در گذشته در برابر گروه‌های تروریستی در خاک خود و پس از وقوع حملات آنها وارد عمل می‌شدیم این در حالی بود که نیروهای این گروه‌های تروریستی آزادانه در عراق و سوریه آموزش می‌دیدند. ما به مقامات این دو کشور هشدار دادیم. اکنون دیگر نمی‌خواهیم این تهدیدات زمانی که پشت در کشورمان هستند وارد عمل شویم. امروز زمان خشکاندن این باتلاق است. دوران صبر کردن و مواجه با گروه‌های تروریستی در خاک ترکیه گذشته است. حادثه انتحاری در غازی آنتپ و کشته شدن چندین تن از شهروندان ترکیه این مساله را نشان می‌دهد بر همین اساس از جرابلس وارد سوریه شدیم. اکنون پس از انجام عملیات در این شهر مردم جرابلس به این منطقه بازگشتند و زیرسازی‌های لازم در حال انجام است.

وی با اشاره به حلب گفت: ما اعتراضاتی نسبت به حلب داریم و در این باره با پوتین مذاکره کرده‌ایم و خواستار مبارزات مشترک علیه تروریست شده‌ایم. نکته مهم این است که حلب متعلق به مردم حلب است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.