به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی یورونیوز، آغاز دوباره مذاکرات صلح میان دولت سودان و گروه‎های مسلح مخالف با مشارکت و نظارت اتحادیه آفریقا و نیز حل بحران خلا قدرت در سودان جنوبی از محورهای اصلی رایزنی مقامات آمریکایی با مقامات سیاسی سودان بوده است.
بوث در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شده که آمریکا همواره از تلاش کشورهای آفریقایی برای دستیابی به توافق صلح دائمی و پایدار حمایت کرده است.
وی در ادامه نقش مقامات سابق آفریقای جنوبی در رسیدن به این توافق را ستود و بر حل سیاسی بحران سودان تصریح کرد.
این در حالی است که عمر البشیر رئیس جمهور سودان پیشتر با تاکید بر اینکه خواستار صلح است، یادآور شده بود که عناصر حامی غرب در جنوب سودان موجب ایجاد مشکلاتی میان شمال و جنوب شده اند.
در همین خصوص، 'عبیدالله الازرق' قایم مقام وزارت خارجه سودان تاکید کرده بود: موضوع برگزاری انتخابات سودان مساله ای کاملا داخلی است و دولت خارطوم به هیچ وجه در زمینه مسایل داخلی، از کشور دیگری درس نمی گیرد و اجازه مداخله در این امور را نخواهد داد.
وی افزود: دولت آمریکا به هیچ یک از تعهدات و وعده های خود به دولت سودان در مناسبت های مختلف، عمل نکرده، بنابر این حق مداخله در امور سودان را ندارد.
آمریکا در عمل به وعده های خود مبنی بر لغو تحریم های اقتصادی سودان و بیرون آوردن نام این کشور از لیست حامیان تروریسم عمل نکرده، در حالی که مقامات آمریکایی قول داده بودند که در صورت حمایت سودان از جدایی سودان جنوبی، این وعده ها را انجام دهند.
رییس جمهوری سودان پیشتر با تاکید بر اینکه آمریکا به هیچ یک از تعهدات خود در قبال خارطوم عمل نکرده است، عنوان داشت که دیگر هیچ اعتمادی به وعده های واشنگتن ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.