به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی یمن (سبا)، برنامه جهانی تغذیه روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای افزود: گروه عالیرتبه کارمندان برنامه جهانی تغذیه اخیرا با بازدید از استان های 'حجه' و 'الحدیده' یمن، اوضاع آنها را بسیار دردناک خواند و اعلام کرد که ساکنان این دو استان برای تامین احتیاجات روزمره خود مبارزه می کنند.
این بیانیه افزود: گروه مذکور ضمن بازدید از بیمارستان ها، مراکز تغذیه و بهداشت این استانها، شاهد ورود تعداد زیادی از کودکان مبتلا به سوء تغذیه از مناطق دور یمن به این مراکز بودند.
'مهند هادی' مدیر منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای مرکزی و شرق اروپا برنامه جهانی تغذیه گفت: درگیری در یمن علاوه بر خسارت های مالی، تلفات جانی زیادی به ویژه بین زنان و کودکان یمنی برجای گذاشته است .
وی افزود: گرسنگی روز به روز در یمن افزایش می یابد و مردم برای زنده ماندن از همه امکانات خود استفاده می کنند . میلیون ها یمنی بدون کمک های خارجی نمی توانند زنده بمانند.
این بیانیه تاکید کرد که ناامنی، دستیابی به برخی مناطق یمن که با سوء تغذیه شدید مواجه هستند، مشکل کرده و برنامه جهانی غذا نیازمند دستیابی مداوم به استان های شدیدا نیازمند به ویژه استانهای 'مارب الجوف' و 'تعز' است.
این بیانیه افزود: برنامه جهانی تغدیه از فوریه گذشته ( بهمن) ماهانه برای بیش از سه میلیون نفر در یمن غذا فراهم می کند و در ماههای اخیر اقدام به تقسیم سهمیه ها برای شش میلیون نفر در هر ماه با مقدار کمتر با توجه افزایش نیازها و کمبودهای منابع، کرده است.
این بیانیه اضافه کرد: برنامه جهانی تغذیه با این کمک ها به برقراری ثبات اوضاع در یمن کمک کرده، اما نیازها از منابع موجود بیشتر است، زیرا سطح ناامنی غذایی در یمن همچنان بالا است.
بر اساس این بیانیه، یمن قبل از جنگ یکی از کشورهای دارای بالاترین میزان سوء تغذیه در جهان بود و پس از جنگ در برخی مناطق این کشور از جمله استان الحدیده میزان سوء تغذیه شدید کودکان زیر پنج سال به 31 درصد یعنی بیش از دو برابر حالت اورژانس که بالغ بر 15 درصد است، رسید و در حال حاضر50 درصد کودکان یمن از کاهش قد رنج می برند .
یمن از ۱۹ ماه قبل مورد تجاوز زمینی، هوایی و دریایی عربستان قرار دارد که بر اثر آن ده هزار غیرنظامی یمنی کشته و زخمی شده اند.
عربستان و همپیمانانش در طول 19 ماه گذشته یمن را در محاصره قرار داده اند و موانع متعددی برای ورود کمک های بشردوستانه به این کشور ایجاد می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.