به گزارش ایسنا نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر سابق عراق در گفت‌وگویی ویژه با خبرگزاری "یونیوز" اظهار داشت: منظورم این است که همه ما در یمن و سوریه و عراق روی یک محور و خط مقاومتی قرار داریم و زمانی که یکی از ما در میدان‌های نبرد پیشروی می‌کند، به معنای پیشروی دیگران است.

مالکی درباره احتمال تبدیل حشد شعبی به قدرتی منطقه‌ای که بتوان از آن در بیش از یک کشور استفاده کرد،‌ گفت: اگر شرایط برای مقابله با خطر حمله علیه عراق، منطقه و اسلام اقتضا کند، چرا نشود؟ چرا حشد شعبی در آینده نقشی در حمایت از برادرانمان در سوریه نداشته باشد؟ چرا ترکیه بتواند در دیگر کشورها دخالت کرده و از داعش و سازمان‌های تروریستی حمایت مالی و تسلیحاتی کند اما حشد شعبی نتواند در سوریه مشارکت کرده و از این کشور دفاع کند؟

رئیس ائتلاف دولت قانون در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرد: عراق و سوریه با یکدیگر ارتباطات استراتژیکی دارند و هر تغییر منفی که در سوریه رخ دهد بر ما در عراق تاثیر می‌گذارد و اگر شکاف امنیتی در سوریه رخ نداده بود این اتفاق در عراق نیز رخ نمی‌داد.

مالکی تاکید کرد: تا زمانی که نبرد ما یکی است و تا زمانی که همه ما هدف تروریسم هستیم، پیروزی ما در هر بخشی از این میدان به منزله پیروزی دیگران نیز هست.

وی با اشاره به وجود گرایش‌های طائفه‌ای برخی چهره‌های سیاسی موصل که تلاش می‌کنند مانع از مشارکت حشد شعبی در این شهر شوند، گفت: دلیل این امر آن است که حضور آنها مانع از تقسیم شهر به نحوی که رئیس اقلیم کردستان عراق می‌خواهد بر مناطق دارای نفت کنترل یابد، خواهد شد. آمریکایی‌ها نیز نمی‌خواهند حشد شعبی در عملیات نظامی در عراق شرکت کنند زیرا آنها حشد شعبی را در یک محور مشخص می‌دانند که نمی‌خواهند این محور پیروز شده و یا اصلا وجود داشته باشد.

مالکی تاکید کرد: هدف از دخالت آمریکا در موصل تغییر جغرافیای جمعیتی در منطقه‌ای است که احتمالا به آغاز مرحله تقسیم رسیده است. آمریکا خود را ملزم به عملیات موصل کرده و این عملیات را به دلایلی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری از آن خود می‌داند. سفر اخیر اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا به بغداد نیز در راستای ابلاغ این پیام بود که واشنگتن خواستار پیروزی در عملیات موصل است.

مالکی افزود: فعالیت آمریکا در این عملیات تنها به برنامه‌ریزی و بررسی محورهای عملیات محدود است و نیروهای این کشور در میادین نبرد حضور ندارند و تنها در قالب نیروی هوایی ائتلاف ضد داعش در این عملیات شرکت دارند.

این مسئول عراقی در ادامه گفت‌وگویش با خبرگزاری یونیوز درباره دخالت ترکیه در عراق با اشاره به اینکه ارتش ترکیه بنابر تمایل اقلیم کردستان عراق -که گمان می‌کند ترکیه همسایه و دوست عراق است- به پایگاه بعشیقه در موصل وارد شد، تاکید کرد: اقلیم کردستان عراق هرگز حق ندارد از ترکیه بخواهد در عملیات موصل دخالت نظامی کند.

مالکی تاکید کرد: آمریکا می‌خواهد همزمان روابطی متوازن و برابر با هر دو کشور عراق و ترکیه به عنوان دو کشور دوست داشته باشد اما من در سیاست این کشور بحثی مبنی بر قدرت آمریکا در ممانعت از دخالت نظامی ترکیه در موصل نیافتم با این حال واشنگتن مخالفت خود را با سیاست‌های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرده و به این ترتیب درباره این مساله هر احتمالی وجود دارد.

رئیس ائتلاف دولت قانون درباره روابط با اقلیم کردستان عراق نیز گفت: اقلیم کردستان از مشغولیت بغداد و ارتش عراق به نبردها با داعش سوءاستفاده کرده و در حال گسترش نفوذ خود بر کرکوک، بخشی از موصل و مناطق نفتی است که دارای ۲۷ میلیارد شبکه نفت هستند.

مالکی در ادامه بر لزوم بازگشت اقلیم کردستان عراق به مرزبندی‌هایی که در زمان سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ از سوی شورای حکومتی تعیین شده بود تاکید کرد و از دولت بغداد و جناح‌های سیاسی در این کشور خواست موضعگیری قاطع و سختی در پیش گرفته و از تعارف با مسعود بارزانی دست بردارند.

مالکی گفت: آمریکا با جدیت تلاش می‌کند که بارزانی نقشی در حد نقش نخست وزیر عراق داشته باشد.

وی تاکید کرد: بارزانی و حزب دموکرات، نقطه اتکا و ایستگاهی استراتژیک سیاست آمریکا و اسرائیل شده است. اسرائیل به دلیل روابط طولانی میان خانواده بارزانی با اسرائیلی‌ها که اخیرا گسترش نیز یافته، نفوذ بسیاری در این اقلیم دارد.

مالکی اقدامات "شتاب زده و جسورانه" اربیل در آغاز روابط با اسرائیل را با رضایت آمریکا دانست و گفت: اسرائیل در این منطقه حضور دارد و اگر آنها در اجرای طرح‌های خود موفق شوند، فلسطین دیگری ایجاد خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: اقلیم کردستان عراق در تصمیم‌گیری‌های خود هیچ استنادی به قانون ندارد و سیاست این اقلیم مخالف قانون اساسی کشور و وحدت عراق است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.