به گزارش انتخاب»، روپرت کالویل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، اعلام کرد که گزارش‌هایی از منابع دولتی و شماری از شهروندان عراقی دریافت شده که به دلایل امنیتی نام‌شان فاش نخواهد شد.

کالویل گفت بنابر این گزارش‌ها، گروه تروریستی داعش بین روزهای چهارشنبه تا یکشنبه، یعنی زمانی که نیروهای عراقی در حال پیشروی به سمت موصل بوده‌اند، جنایاتی مرتکب شده و عده‌ای از اهالی و نیروهای پیشین پلیس عراقی را وحشیانه کشته است.

بنا بر این گزارش‌ها، داعش در روستای سفینه در ۴۵ کیلومتری جنوب موصل ۱۵ غیرنظامی را اعدام و سپس اجساد آنان را درون رودخانه انداخته است. گفته می‌شود این اقدام داعش در راستای اشاعۀ رعب و وحشت در میان ساکنین این روستا بوده‌ است.

کالویل افزود، روز ۱۹ اکتبر (۲۹ مهر) عناصر داعش در سفینه «دست‌های ۶ غیرنظامی را، تنها به اتهام ارتباط با یکی از سران قبیله‌ای که با داعش مبارزه می‌کند، به یک وسیلۀ ‌نقلیه بستند و آن‌ها را دور روستا چرخاندند.»

نیروهای امنیتی عراق در تاریخ ۲۰ اکتبر (۳۰ مهر) ۷۰ جسد دیگر را که جراحات ناشی از گلوله بر آنها به چشم می‌خورد، در روستای تل ناصر پیدا کردند.

کالویل گفت هنوز مشخص نیست چه کسی مسئول این کشتار است.

روز شنبه (۲۱ اکتبر/ اول آبان) نیز تروریست‌های داعش ۳ زن و ۳ دختر کوچک را در روستای رفیله در جنوب موصل به ضرب گلوله کشتند.

کالویل افزود ۵۰ افسر پلیس که به‌دست داعش گروگان گرفته شده بودند، یکشنبه در ساختمانی در حومۀ موصل اعدام شده‌اند.

وی افزود: «نگرانیم که این موارد آخرین گزارش‌هایی نباشد که ما از اقدامات وحشیانۀ داعش دریافت می‌کنیم.»

کالویل گفت البته این گزارش‌ها و اتهامات "نیاز به تحقیق بیشتر" دارند تا سازمان ملل بتواند با قطعیت، وقوع آنها را تأیید کند.

وی همچنین از احتمال استفادۀ داعش از شهروندان موصل به‌عنوان سپر انسانی ابراز نگرانی کرد.

"خطر همه‌ جا لانه کرده است"

در همین حال، خبرنگار "اشپیگل" در موصل حرف‌های یک مین‌یاب را نقل کرده است که بنا بر آن حتی اگر داعشی‌ها از روستاها هم رانده شوند وضعیت برای اهالی خطرناک خواهد بود، چرا که نیروهای داعش در بسیاری از نقاط تله‌های انفجاری یا مین کار گذاشته‌اند.

این خبرنگار افزوده است: «آنها همه جا مین‌ و تله انفجاری کار می‌گذارند به گونه‌ای که در مناطق آزادشده باز کردن هر دری، یا شیر آبی یا در یخچالی و دست زدن به هر فنجان چایی می‌تواند خطرناک باشد. خطر همه جا حی و حاضر است».

گروه تروریستی داعش پیش از عملیات موصل نیز بارها در عراق و سوریه از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده‌‌ بود و اکنون نیز گزارش‌هایی از تکرار این مسئله در حومۀ موصل منتشر شده است.

عملیات موصل، مرکز اداری استان نینوا، از تاریخ ۱۶ اکتبر (۲۶ مهر) آغاز شد و ده‌ها هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس عراق با همراهی نیروهای شیعه و پیشمرگههای کُرد، از محورهای مختلف به سمت پایتخت خودخواندۀ گروه داعش در عراق، پیشروی کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.