به گزارش ایرنا، عملیات نیروهای پیشمرگه کرد در محور شرق عراق ادامه داشت و آنها پس از چند روز محاصره روستای 'خورسآباد' در منطقه نواران در شمال شرق موصل، امروز این روستا را آزاد کردند.
همچنین این نیروها امروز روستای مسیحی نشین 'باطنایا' از ناحیه 'القوش' در دشت نینوا واقع در شمال شرق موصل را پس از چند روز محاصره آزاد کردند.
'سعید اللهیبی' مقام نظامی در فرماندهی عملیات نینوا نیز گزارش داد که نیروهای ضد تروریسم در محور شرقی شهر موصل دو روستای 'خزنه' و 'طوب زاوا' را در محور 'خازر' آزاد کردند.
در همین حال یکی از فرماندهان نظامی ارتش عراق نیز گفت که نیروهای عراقی در محور شرقی پنج تا شش کیلومتر پیشروی داشته اند.
نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) نیز امروز اعلام کردند که در جریان آزادسازی شهر موصل، موظف به جلوگیری از فرار تروریستهای داعش به سوی خاک سوریه شده اند.
در همین حال، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که همزمان با ادامه عملیات بازپس گیری شهر موصل از داعش در عراق، 300 تروریست عضو این گروه به دیرالزور سوریه گریختند.
نیروهای عراقی همچنین امروز شهرستان مرزی الرطبه واقع در غرب استان الانبار که از روز یکشنبه مورد هجوم عناصر داعش قرار گرفته بود به طور کامل تحت کنترل خود درآوردند.
در موج جدید خروج غیر نظامیان از موصل نیز 500 خانواده عراقی همزمان با آزادسازی روستاهای خزنه، طوب زاوه، بازوایا و کوکجلی در منطقه خازر واقع در محور شرقی موصل از سوی نیروهای پیشمرگه این مناطق را ترک کردند.
سخنگوی دولت عراق روز دوشنبه گذشته و با آغاز عملیات آزادسازی موصل، گفت: تدابیر لازم برای حفظ جان اهالی صورت گرفته و همه تلاش ها برای حمایت از مردم موصل است.
عملیات آزاد سازی موصل از نخستین ساعات روز دوشنبه 26 مهر ماه آغاز شده و نیروهای عراقی مواضع تروریست های داعش را با آتش سنگین توپخانه در محورهای شمالی و جنوبی هدف قرار دادند و نیروهای واکنش سریع نیز به شش کیلومتری جنوب این شهر رسیده اند.
انتظار می رود این عملیات با وجود مشارکت حدود ۳۰ هزار نیروی دولتی و مبارزان قبایل سنی و پیشمرگه ها، هفته ها یا حتی ماه ها به طول بینجامد. گفته می شود چهار تا هشت هزار داعشی در موصل مستقر هستند.
نیروهای عراقی از آغاز عملیات آزادسازی موصل تاکنون 74 روستا، شهرک و منطقه را آزاد کرده و دستکم 772 تروریست داعشی را به هلاکت رسانده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.