به گزارش مهر، اسماعیل نجار شامگاه سه شنبه در جلسه شورای عالی مدیریت بحران لرستان با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید دچار تنگناهای مالی است، اظهار داشت: در مرداد ماه امسال برای کنترل سیلاب، مدیریت خشکسالی و طرح های آبخیزداری اعتباری برای ۱۰ استان کشور منظور شده که به دلیل تنگناهای مالی این اعتبارات مسکوت مانده است.

نظارت دقیق در بحث ساخت و سازهای کشور وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه در بخش ساخت و ساز کشور که توسط مردم انجام می شود نظارت دقیقی وجود ندارد، عنوان کرد: در ساخت و سازها پنج آیتم جانمایی، آزمایش خاک، استفاده از مصالح استاندارد، استفاده از کارگر ماهر و نظارت دقیق مورد تاکید است اما آیا این آیتم ها در ساخت و سازهای ما مورد توجه قرار می گیرند.

معاون وزیر کشور افزود: در کشور ساخت و سازها به هر نحوی انجام شده و به راحتی برای آن ها پایان کار صادر می شود با این وجود چگونه می توان انتظار داشت هنگام وقوع زلزله دچار خسارت نشویم لذا در ساخت و سازها و برای جلوگیری از تصرف کمی و کیفی مسیل ها لازم است نظارت درستی از سوی دستگاه های اجرایی صورت گیرد.

نجار با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی در جاهایی که ردیف اعتباری دارند نباید منتظر تامین اعتبار از سوی سازمان مدیریت بحران کشور باشند، تصریح کرد: انتظار داریم دستگاه های اجرایی استان ها در صورت داشتن ردیف بودجه برای امورات خود آن را مصرف کرده و اگر به نتیجه نرسیدند به سراغ ما بیایند زیرا برنامه ریزی های دولت بر اساس ردیف های اعتباری است.

اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان برای جبران بحران آب در کشور

وی با اشاره به اینکه سال گذشته برای جبران بحران آب کشور توافق شد ۸۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان مدیریت بحران به وزارت نیرو پرداخت شود، بیان داشت: ما به مواردی که موجب بحران شده و ردیف اعتباری ندارند بودجه خواهیم داد لذا از دستگاه های اجرایی درخواست داریم اعتبارات خود را شاهانه استفاده کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بر لزوم آموزش مردم با مخاطرات طبیعی تاکید کرد و گفت: آموزش مردمی از اولویت های ما بوده و اکنون استان یزد به عنوان پایلوت در بحث آموزش مردم با مخاطرات طبیعی انتخاب شده و سعی داریم همه مردم را در بخش مخاطرات آموزش دهیم.

نجار به پیگیری های جدی برای پرداخت بیمه حوادث اشاره کرد و بیان داشت: اینکه بتوانیم همه ساختمان های کشور اعم از ساختمان های شهری و روستایی را در مقابل تمامی حوادث بیمه کنیم کار اساسی است که می تواند برای کشور راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه علیرغم شناخت بسیاری از مخاطرات نسبت به رفع آن ها اقدامی نمی شود، افزود: وضعیت سفره های آب زیرزمینی در کشور نامناسب بوده و این در حالی است که ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود داشته که باید بسته شوند که با این اقدام مشکلاتی در بحث مسائل اجتماعی، تامین امنیت غذایی و ... به وجود می آید.

فرونشست سالانه ۴۷ سانتی متر از شهر تهران

معاون وزیر کشور اضافه کرد: روزانه با فرونشست ۱.۴ میلی متر بخشی از تهران مواجه هستیم و در سال ۴۷ سانتی متر از این شهر فرونشست می کند که علت آن برداشت آب از سفره های آب زیرزمینی است.

نجار از گرد و غبار به عنوان یکی دیگر از مخاطرات طبیعی که سلامت مردم را به مخاطره انداخته است، یاد کرد و بیان داشت: حدود ۲۰ درصد از علت گرد و غبار در کشور منشاء داخلی و ۸۰ درصد منشاء خارجی دارد.

وی با اشاره به اینکه در برخی کانون های گرد و غبار نهال کاشته شده ولی با مشکل آبیاری آن مواجه شده ایم، یادآور شد: در استان خوزستان طی سه ماه ۲۶ هزار نفر به خاطر مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه سازمان جنگل ها و مراتع کشور دارای سه هزار نیروی یگان حفاظت است، افزود: سال گذشته از محل اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲، ۲۹۰ خودرو و حدود ۳۰ هزار تجهیزات انفرادی توسط سازمان جنگل ها و مراتع کشور خریداری و به استان ها تحویل داده شد.

اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید بالگرد

نجار با بیان اینکه از سال ۹۴ بالگرد نیروهای مسلح را برای اطفاء حریق در کل کشور به خدمت گرفتیم، ادامه داد: امسال بکارگیری این بالگردها را به ۱۴ نقطه افزایش دادیم.

وی گفت: امسال از محل اعتبارات مدیریت بحران ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید بالگرد تخصیص داده شده که ما در توزیع این بالگردها دخالتی نکرده ایم و همه استان ها توجیه خاص خود مبنی بر اینکه در اولویت اول برای خرید بالگرد هستیم را دارند.

معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه آمادگی پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان به شهرداری ها برای تفکیک آب شرب از آب فضای سبز را داریم، بیان داشت: برای خرید تجهیزات شهرداری های کشور به ویژه خرید نردبان ساختمان های بلندمرتبه مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان به معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور داده شد.

نجار افزود: ما این آمادگی را داریم هلال احمر را در راستای ارتقاء ناوگان هوایی و رساندن کمک های امدادی به حداقل معقول کمک کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه طی ۳۰ سال گذشته و با وقوع سیلاب در هر منطقه بابت هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۰ کشته ناشی از سیل در کشور وجود داشت، اضافه کرد: در ۱۰ سال میانی به ازاء هر ۱۰۰ هزار نفر پنج جان باخته و در ۱۰ سال اخیر نیز به ازاء این تعداد سه جان باخته بر اثر وقوع سیلاب در کشور داشته ایم لذا روند جان باختگان در بحث سیلاب از ۱۰ به سه نفر کاهش یافته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.