به گزارش ایسنا، علاالدین بروجردی در آکادمی بین‌المللی دیپلماتیک فرانسه در پاریس خطاب به دیپلمات‌ها، محققین و خبرنگاران حاضر گفت: تحولات ۸ ساله جنگ تحمیلی و تحریم‌های ناعادلانه به ما درس داد که باید برای دفاع از کشورمان به خود متکی باشیم.

وی افزود: ما ملتی صلح طلبیم و مخالفت اصولی با سلاح هسته‌ای و شیمیایی داریم. این در حالی است که یک قدرت اتمی در مرزهای شرقی ما حضور دارد و رژیم صهیونیستی نیز از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای برخوردار است.

بروجردی ادامه داد: طی ۲ سال گذشته کشور کوچکی مثل یمن با انواع تسلیحات مدرن مورد حمله قرار می گیرد ولی حداکثر با صدور یک بیانیه این حملات محکوم می‌شود، در حالی که برای اعدام یک فرد قاتل جو تبلیغاتی زیادی علیه کشور ما به راه می‌افتد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت سوریه گفت: سوریه که ۵ سال پیش در یک وضعیت عادی قرار داشت اکنون با ده‌ها هزار تروریست مواجه است چون تحلیل و ارزیابی غلط برخی از کشورهای منطقه به آمریکا منتقل شد و مبنای تصمیم‌گیری قرار گرفت. در سوریه ما باید بر اساس اصول دموکراسی اجازه دهیم مردم آن کشور خود تصمیم بگیرند و از خارج تصمیمی به مردم تحمیل نگردد.

بروجردی افزود: ما نسبت به جدیت آمریکا در مبارزه با تروریسم تردید داریم. ما شاهد کمک‌های هوایی به ظاهر اشتباهی به داعش هستیم و مواضع ارتش سوریه به ظاهر بطور اشتباهی مورد حمله قرار می‌گیرند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص روابط با فرانسه گفت: با سفر رئیس جمهور روحانی به پاریس روابط دو کشور وارد عرصه جدیدی شده است. سیاست ما نسبت به کشورهای اروپایی و غربی توسعه روابط براساس احترام متقابل است.

در ادامه دوکلو، رئیس آکادمی بین المللی دیپلماتیک فرانسه و سپس خبرنگاران و افراد حاضر سولات خود را از رئیس کمیسیون امنیت ملی و مجلس در خصوص تاثیرات کاهش حضور آمریکا در منطقه، چشم انداز انتخابات این کشور ، تاثیر انتخاب ترامپ یا کلینتون بر اجرای توافق هسته ای، چشم انداز آینده وضعیت امنیتی عراق و سوریه بعد از سقوط موصل ، سیاست‌های روسیه و تفاوت آن با ایران و همچنین ضرورت آشتی دو قدرت منطقه ای ایران و عربستان برای ایجاد صلح در منطقه مطرح کردند که بروجردی که به هر یک از این سوالات پاسخ داد.

بروجردی در دیدار با دبیر کل دفاع و امنیت ملی فرانسه :
یمن به هیچ وجه راه حل نظامی ندارد و عربستان با ادامه بمبارانها بزرگترین بازنده خواهد بود

به گزارش ایسنا، از دیگر برنامه‌های هیات پارلمانی ایران به فرانسه دیدار با دبیر کل دفاع و امنیت ملی فرانسه بود که بروجردی در این دیدار با اشاره به تبدیل شدن پدیده زشت تروریسم به یک معضل جهانی، سیاستهای اشتباه آمریکا و متحدین آنرا در منطقه یکی از علت‌های اصلی گسترش آن دانست و از حوادث خونین تروریستی در خاک فرانسه ابراز تاسف کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد که باید با ریشه ها و خاستگاه تفکرات تروریستی مبارزه گردد. جذب جوانان از برخی کشورهای فقیر در منطقه به تفکرات تکفیری عجیب نیست ولی مراکز فکری فرانسوی و اروپایی باید چرایی جذب جوانان فرانسه و دیگر کشورهای غربی را بررسی کرد . ​

وی با اشاره به سیاست های غلط بعضی کشورهای منطقه طی چند سال اخیر در سوریه گفت: باید از تکرار وضعیت لیبی در سوریه جلوگیری کرد.همچنین در بحران یمن به هیچ وجه راه حل نظامی ندارد و عربستان با ادامه بمباران ها بزرگترین بازنده این جنگ خواهد بود. ​

در این ملاقات لوئی گوتیه دبیرکل دفاع و امنیت ملی فرانسه نیز گفت: اولویت‌های فرانسه مبارزه با تروریسم می باشد و ما ریشه تروریسم را در خشونت می دانیم و معتقدیم نباید گذاشت جوانان به این روند بپیوندند. مسلمانان بخش مهمی از جامعه فرانسه را تشکیل می دهند و معتقدیم آنها هیچ ارتباطی با این گروه های افراطی ندارند. امروز احساس می کنیم که ارتباط متقابلی بین مناطق بحرانی و مشکل تروریسم در داخل مرزهای ما بوجود آمده است و باید برای مقابله با آن راهکار مناسب پیدا کنیم.

وی افزود: در خصوص وضعیت یمن، فرانسه صد در صد از پیشبرد راه حل سیاسی حمایت می کند و معتقد است جنگ سرانجامی ندارد. گوتیه همچنین در خصوص نبرد در موصل افزود: باید برای دوران بعد از فتح موصل از هم اکنون چاره اندیشی کرد که این پیروزی خود سرآغازی برای جنگ های بیشتری نباشد.

وی همچنین با ابراز خرسندی از توافق هسته‌ای گفت: فرانسه رعایت مفاد آن را از سوی طرفین خواستار است و معتقد می باشد رفع تحریم ها که بخشی از این توافق بوده باید عملی گردد.فرانسه بسیار علاقه مند است که گفتگوها با ایران ادامه و تقویت گردد.

بروجردی دردیدار با رئیس کمیسیون دفاع و نیروهای مسلح مجلس ملی فرانسه:

از تقویت همکاری های ایران و فرانسه به ویژه در مبارزه علیه تروریسم حمایت می کنیم

به گزارش ایسنا، هیات پارلمانی ایران همچنین در این سفر با خانم پاتریسیا آدام، رئیس کمیسیون دفاع و نیروهای مسلح مجلس ملی فرانسه دیدار و گفت و گو کرده و در مورد روابط دو جانبه بین ایران و فرانسه و مشکلات آن و تحولات منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه تروریستها وارد مرحله متفاوتی از گذشته شده‌اند و در حال حاضر از امکاناتی مثل زمین، چاه نفت در آمدهای میلیاردی و سلاح پیشرفته در منطقه برخوردارند، تاکید کرد: اگر مسیر درست در مبارزه با آنها انتخاب نشود مشخص نیست موفقیتی حاصل گردد.

وی در ارتباط با همکاری با غرب در مبارزه با تروریسم، ضمن اشاره به عدم اعتماد کشورمان به آمریکا گفت: در جنگ فعلی با تروریسم و داعش، آمریکا را جدی نمی بینیم و اقدامات آمریکا در این ارتباط بیشتر اقدامی نمایشی به نظر می آید تا مبارزه واقعی علیه تروریسم.

بروجردی همچنین در ارتباط با نگاه مشترک دوکشور در مبارزه علیه تروریسم تاکید کرد که واقعیت امروز در مورد تامین منافع دو کشور ایران و فرانسه، مبارزه با تروریسم است ولی باید مبارزه با تروریسم را صریح بیان کرد . نمی توان از آن بعنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده نمود لذا در این راستا، از تقویت همکاری های ایران و فرانسه به ویژه در مبارزه علیه تروریسم حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به معضل پناهندگان سوری در اروپا و انتقاد از برخی برخوردها در کشورهای اروپایی با مهاجرین رنجدیده سوری، این مسئله را دلیلی بر اهمیت برقراری مجدد امنیت در منطقه و بخصوص سوریه دانست و افزود: در صورت حل معضل سوریه، شهروندان سوری تمایل جدی به بازگشت به کشور خود دارند.

رئیس کمیسیون دفاع و نیروهای مسلح مجلس ملی فرانسه نیز با ابراز رضایت از روند کلی روابط دو جانبه و با اشاره به وجود برخی اختلاف نظرها بین طرفین، تاکید کرد: هر دو کشور هدف واحدی داریم که آن مبارزه با تروریسم است.

وی تصریح کرد: در اینکه ایران کشور بزرگی است تردیدی وجود ندارد و تاریخ هزاران ساله ایران غیر قابل انکار است و همین وضعیت در مورد فرانسه نیز صادق است؛ بنابراین کشورهای ایران و فرانسه کشورهای جدید و نوینی نیستند و بنابر قدمت تاریخی خود، مسئولیت ویژه ای در قبال مسائل منطقه ای و بین المللی دارند.

آدام با یادآوری این نکته که مبارزه با تروریسم یک مبارزه دراز مدت و طولانی است، گفت: باید در این مبارزه با هم و در کنار هم باشیم و معتقدم ایران کشوری است که به لحاظ جایگاه خود، می تواند در تمام مذاکرات مربوط به مسائل منطقه ای مداخله داشته باشد.

وی تاکید کرد: تروریسم در فرانسه مشکلی است که ارتباط مستقیم با افراط گرایی دارد و از جوانانی که وارد جناح های افراطی شده اند تغذیه می کند. آدام همچنین اشتراک نظر موجود بین طرفین مبنی بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه را مورد تاکید قرار داد.

در این دیدار همچنین طرفین در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر و امکان همکاری دو کشور در این زمینه نیز تبادل نظر کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.