به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه گاردین، برای نخستین بار در سال گذشته میلادی، انرژی‌های سبز (تجدیدپذیر) بیش از نیمی از ظرفیت اضافه شده به شبکه‌های تولید برق را در سطح جهان تشکیل داده است.

بر این اساس، سازمان بین المللی انرژی (IEF) اعلام کرد: این امر نقطه عطفی است که نشان دهنده سرعت دگرگونی استفاده از انرژی‌ است و نشان‌ می‌دهد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر رشد سریعتری از نفت، گاز، ذغال سنگ و یا انرژی‌ هسته‌ای در پنج سال آینده دارد.

با این وجود، تحلیلگران اعلام کردند: از زمانی که دولت‌ محافظه‌کار در سال گذشته قدرت را در انگلیس به دست گرفت و حمایت‌ خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر باد و خورشید قطع کرد، چشم‌انداز انرژی‌های تجدیدپذیر این کشور رو به وخامت است.

دکتر فاتح بیرول، مدیر اجرایی سازمان بین المللی انرژی در این باره گفت: آن چه که شاهدیم پیشتازی انرژی‌های تجدیدپذیر در بازار انرژی است و این امر به سرعت در حال گسترش است. این درحالی است که برخلاف کشورهای پیشرفته، کشورهای درحال ظهور پیشتاز این دگرگونی و رشد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های پیش رو خواهند بود.

براساس آمارها، کشور چین پیشتاز در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. پس از این کشور، اتحادیه اروپا، آمریکا، هند، ژاپن و برزیل در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. پیشتر اتحادیه اروپا پیشتاز انرژی‌های تجدیدپذیر بود. اگر استفاده کشورهای جهان از انرژی‌های تجدیدپذیر را مانند دوی ماراتن بدانیم، اتحادیه اروپا کار را بسیار خوب شروع کرد و در نیمی از راه پیشتاز بود. آنها همینک کمی خسته شده‌اند و دیگر کشورها به آرامی ولی با اطمینان درحال جلوزدن از اروپا هستند.

سازمان بین المللی انرژی اعلام کرده است: آسیا با وجود چین و هند به موتور رشد در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بدل خواهد شد. چین به طور کامل از دیگر کشورها خود را جدا کرده است. چین به تنهایی بیش از ۴۰ درصد رشد در صنعت انرژی‌های پاک در ۵ سال آینده را برعهده خواهد داشت. وقتی مردم درباره چین صحبت می‌کنند، فکر همه به سراغ ذغال سنگ می‌رود (چین کی از بزرگترین مصرف‌کنندگان ذغال سنگ جهان است)؛ اما شرایط این کشور در حال تغییر است.

در سال ۲۰۱۵، در مجموع ۱۵۳ گیگا بایت ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر در سطح جهان ایجاد شد. چین برنامه دارد تا ۵ سال آینده ۳۰۵ گیگابایت به ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خود بیافزاید. این رقم درباره هند ۷۶ گیگابایت است.

از سوی دیگر، سازمان بین المللی انرژی اعلام کرد درخواست برای نفت خام در سال ۲۰۱۷ روزانه ۱.۲ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.همچنین این سازمان از توازن مجدد بازار جهانی نفت در شش ماهه دوم سال ۲۰۱۷ خبر داد.

کشورهای صادر کننده نفت به همراه روسیه پس از ماه‌ها مذاکره می‌کوشند با همکاری یکدیگر بهای نفت را که همینک زیر ۵۰ دلار است افزایش دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.