به گزارش تابناک، آنچه بیش از همه اما عملیات موصل را طی دو روز گذشته تحت تاثیر خود داشته است، حرکت های ایذایی تروریست ها در شهرهای مختلف عراق از جمله شهر رطبه است که امروز ادعا شده بود تروریست های داعش توانسته اند بر بخش های مهمی از این شهر تسلط پیدا کنند. شهری که در چند صد کیلومتری موصل قرار دارد اکنون صحنه درگیری سنگین بین نیروهای ارتش عراق و داعش است.

ژنرال «جان دورین» فرمانده نیروهای ائتلاف در عراق امروز با اشاره به ادامه درگیری در این شهر گفته است که جنگنده های ائتلاف همچنان در این شهر از نیروهای عراقی پشتیبانی میکنند و امروز توانسته اند یک کاروان تروریست ها را که قصد ورود به شهر رطبه را داشته اند مورد هدف قرار دهند.

در همین حال ساعتی قبل مقامات اردن خبر داده اند که به واسطه حمله شدید تروریست های داعش به شهر رطبه تعداد نیروهای امنیتی خود در مرز با عراق را افزایش داده است تا از ورود احتمالی تروریست ها به این کشور جلوگیری کند.

اما عملیات در موصل در هشتمین روز در حالی ادامه پیدا میکند که نیروهای عراقی توانسته اند در جبهه شرقی تا نزدیکی بزوایا پیشروی کنند. شب گذشته نیروهای عراقی و بسیج مردمی عراق اقدام به بمب باران و خمپاره اندازی به بخشی در نزدیکی موصل و در حدود ۵ کیلومتری آن کرده اند که این موضوع میتواند تا حد زیادی بار روانی شدیدی را بر تروریست های داعش وارد آورد.

از سوی دیگر در بخش قیاره شهروندان غیر نظامی توسط ارتش عراق از محل کوچانده شده اند تا در صورت بروز درگیری های سنگین کمترین آسیب ممکن متوجه این خانواده ها باشد.

در همین حال پیشروی نیروهای پیشمرگه کرد از روز گذشته تا کنون در جبهه شرق و شمال در و بخش بعشیقه ادامه داشته است و با آزاد سازی قسمت های مهمی در این بخش ها گزارش شده است که دست کم ۷۰ شهروند ایزدی که بیشترین آنها زن و کودک بوده اند تا کنون از دست تروریست های داعش آزاد شده اند.

***

یک منبع آگاه در وزارت دفاع فرانسه امروز اعلام کرده است که صدها تن از تروریست های داعش روز گذشته از سوریه به سمت موصل هدایت شده و توانسته اند با موفقیت وارد شهر موصل شوند. به گفته این منبع هدف از انتقال این تروریست ها به موصل، تقویت قوای داعش در این شهر و مقابله با حملات سنگین نیروها ارتش عراق است.

***

دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری ایالات متحده روز گذشته طی یک حضور انتخاباتی در ایالت فلوریدا اظهار نظر عجیبی در مورد عملیات آزاد سازی موصل داشته است. وی در سخنان خود بیان کرده است که موصل اکنون زیر حملات شدیدی بر علیه داعش قرار گرفته است زیرا باراک اوباما قبل از شروع انتخابات آمریکا در ۸ نوامبر میخواهد نشان دهد که یک رئیس جمهور سرسخت است. این در حالی است که فرماندهی عملیات در موصل بر عهده ارتش عراق است و نیروهای آمریکایی در این عملیات تنها حکم پشتیبان لجستیک و هوایی دارند.

***

تسلیحات سنگین توپخانه ای، تانک ها و خودروهای زرهی حشد الشعبی از دقایقی قبل در شرق موصل و در نزدیکی خزنه طابا مستقر شده اند و آماده چراغ سبز برای یورش به مواضع داعش هستند.

در حال بروزرسانی ...

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.