به گزار تسنیم به نقل از ایراس، منوچهر متکی وزیر امور خارجه اسبق ایران طی سمیناری که روز گذشته (۳ آبان ۹۵) در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، درباره روابط ایران و روسیه گفت: روابط ایران و روسیه فراز و نشیب زیادی را پشت سرگذاشته، این روابط اکنون به دوران همکاری و درک متقابل رسیده است، اما با توجه به اینکه روابط تهران و مسکو از گذشته بر پایه بی‌اعتمادی قرار داشته، هنوز به آن شرایط بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود نرسیده است.

وی افزود: ایران در گذشته در کمربند کنترل شوروی سابق قرار داشته و در حالی که روسیه علاقمند به دسترسی به آبهای گرم بود، این رابطه شکل نمی‌گرفت.

وزیر خارجه اسبق ایران در بخشی از سخنان خود با اشاره به شکل‌گیری نگرش‌های مختلف در روسیه پس از فروپاشی شوروی و برشمردن این نگرش‌ها که شامل اوراسیالیست‌های افراطی، آتلانتیک‌گرایان غربگرا، ناسیونالیست‌های غربگرا و اوراسیالیست‌های ناسیونالیست می‌شد، گفت: طیف چهارم به رهبری جریان پوتین توانسته ۹۰ درصد جامعه روسیه را با خود همراه سازد. بر این اساس، اکنون روسیه قدرت حضور در منطقه را یافته است. حضوری که در زمان جنگ عراق و بمباران کامیون‌های حامل اسناد روسیه توسط آمریکا می‌توانست، شروع شود.

متکی با توجه به وجود زمینه‌ها برای ارتباط بهتر تهران و مسکو، تاکید کرد: همانگونه که ایران و روسیه نشان داده‌اند، در زمینه‌های منطقه‌ای و جهانی می‌توانند به درک مشترک برسند، قادر به تسری این درک مشترک به سایر زمینه‌ها از جمله روابط دو جانبه هستند.

وی ادامه داد: ایران و روسیه می‌توانند در ساختار‌سازی منطقه‌ای نقش آفرین باشند. همانگونه که اروپا اتحادیه دارد، ایران و روسیه قادر به نقش آفرینی در شکل گیری اتحادیه آسیایی هستند و اراده جدی برای همکاری‌های منطقه‌ای به نفع دو کشور است.

وزیرخارجه اسبق ایران با تاکید بر همکاری روسیه و ایران، تصریح کرد: تمایل روسیه و ایران به همکاری با غرب، با هدف ایجاد درک مشترک برای مقابله با خطاهای راهبردی غرب چون تلقی اسلام به عنوان دشمن، بسیار موثر است و این همکاری زمینه‌ساز حل بحران ۵ ساله‌ای است که اکنون خاورمیانه و جهان با آن روبروست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.