یکشنبه آینده سه وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش در حالی برای جلب رای اعتماد نمایندگان به ساختمان بهارستان می‌روند که تکلیف فراکسیون‌های سیاسی مجلس تا حد زیادی روشن شده است.
چه آنکه دو روز قبل بالاخره اصولگرایان مجلس با محوریت وزرای سابق احمدی‌نژاد و نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری و البته بدون علی لاریجانی فراکسیون ولایت را به ریاست حاجی بابایی تشکیل دادند. کمی قبل‌تر از آنها هم فراکسیون معتدلین به ریاست کاظم جلالی شکل گرفته بود تا در کنار فراکسیون امیدی‌ها به ریاست عارف سه فراکسیون سیاسی مجلس را شکل دهند. حالا این سه فراکسیون در نخستین قدرت‌نمایی خود باید لابی‌های‌شان را برای رای اعتماد یا عدم رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آغاز کنند. اما جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی برای علی لاریجانی، رییس مجلس هم یک تجربه تازه خواهد بود.
او برای نخستین‌بار در تجربه هشت‌ساله نمایندگی‌اش عضو هیچ کدام از فراکسیون‌های سیاسی مجلس نیست؛ هرچند در مقام ریاست شورای عالی فراکسیون‌ها قرار است میان دو فراکسیون ولایت و مستقلین یا به تعبیری میان دو طیف از اصولگرایان مجلس ریش‌سفیدی کند. حالا باید دید لاریجانی با موقعیت جدیدی که در مجلس پیدا کرده آیا باز هم می‌تواند به کمک دولت بیاید؟

اصولگرایان ناراضی
تا آنجا که از فضای کلی حاکم بر نمایندگان برمی‌آید وزرای پیشنهادی چندان رای موافق اصولگرایان مجلس را با خود نخواهند داشت.
اما از سوی دیگر در فراکسیون معتدلین سخن از شرط و شروط‌هایی برای وزرای پیشنهادی است. آنها با این شرط از وزرای پیشنهادی حمایت خواهند کرد که این وزرا برای تشریح برنامه‌های‌شان در فراکسیون معتدلین حاضر شوند. جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو فراکسیون معتدلین در این باره به «اعتماد» می‌گوید: بنده به آقای نوبخت پیغام دادم که ما از وزرای پیشنهادی دعوت می‌کنیم به فراکسیون مستقلین بیایند. اما اگر سه وزیر پیشنهادی به فراکسیون معتدلین نیایند قول همکاری با آنها را نمی‌دهیم. در واقع ما چک سفید به کسی نمی‌دهیم.

امیدی‌های حامی
اما در فراکسیون امید سخن از حمایت از دولت است. نمایندگان فراکسیون امید اگرچه گله‌مندی‌هایی از عدم مشورت رییس‌جمهور با این فراکسیون برای معرفی سه گزینه پیشنهادی دارند اما این را هم می‌گویند که به دلیل شرایط دشوار دولت از تصمیم آن حمایت خواهند کرد. فریده اولاد قباد در این باره به «اعتماد» می‌گوید: در فراکسیون امید نه به صورت مصداقی اما به طور کلی درباره گزینه‌های پیشنهادی بحث شد. ما اگرچه از دولت به دلیل عدم مشورت با نمایندگان گله‌مند هستیم اما گزینه‌های پیشنهادشده را به طور کلی کارآمد می‌دانیم و از آنها حمایت می‌کنیم. البته آنها باید در فراکسیون امید حاضر شوند و برنامه‌های خودشان را تشریح کنند. با همه اینها به نظر می‌رسد وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور کار چندان سختی برای جلب رای اعتماد نمایندگان نداشته باشند. چه آنکه دست‌کم رای موافق فراکسیون امید را با خود خواهند داشت. فراکسیون امیدی‌ها ١٥٠ عضو اکثریت مجلس را در دست دارند. اگر به این تعداد ٨٠ رای مشروط معتدلین را هم بیفزاییم در این صورت اصولگرایان مخالف دولت چیزی حدود ٤٠ رای خواهند داشت. اگرچه آنها در تازه‌ترین گردهمایی خود تعداد اعضا را ٩٣ نفر اعلام کردند اما ظاهرا این عدد، کمی مبالغه‌آمیز بوده است. به هر حال امیدی‌ها به ریاست عارف و اصولگرایان دوباره به ریاست لاریجانی روز یکشنبه هماورد تازه‌ای را تجربه خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.