به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه آ ب ث، بیست و پنجمین نشست سران کشورها و دولت های 'ایبرو آمریکا' در روز های ۲۸ و ۲۹ اکتبر(۷ و ۸ آبان )، درشهر 'کارتاخنا' کلمبیا به میزبانی این کشور آمریکا لاتین برگزار خواهد شد.
دراین ارتباط، «فیلیپ» ششم پادشاه اسپانیا نیز قرار است برای ریاست برهیات این کشور دراجلاس مذکور ظرف روزها ی آینده عازم کلمبیا شود.
به بهانه این اجلاس معمولا هربار یک نظرسنجی درخصوص نگاه مردم کشورهای آمریکای لاتین به اسپانیا انجام می شود که صرفا مسائل سیاسی و اقتصادی در آن تاثیرگذار هستند.
جدا از مساله کشف قاره آمریکا در 5 قرن پیش، مردم آمریکای لاتین دوسابقه دیگر از حضور اسپانیا در کشورهایشان دارند. مورد اول به اواخر قرن 19 و اوایل قرن بیستم میلادی باز می گردد که شهروندان اسپانیا در جستجوی یک زندگی بهتر عازم کشورهای لاتین شده بودند اما مورد دوم به اواخر قرن بیستم و اوایل قرن 21 بر می گردد که این بار لاتین ها شاهد حضور شرکت های اسپانیایی در کشورهایشان بودند که این مساله جدا از سودآوری برای خود شرکت ها، کشورهای میزبان و مردمشان را نیز ذینفع ساخته بود.
خلاصه اینکه کمک های اقتصادی اسپانیا در دوران خوشی و مشکلاتی که بعد از وقوع بحران اقتصادی برای اتباع لاتین مقیم اسپانیا پیش آمد هر دو به دو نحو مختلف روی نگاه لاتین ها به اسپانیا تاثیر گذاشته اند.
از طرفی کشورهایی همچون بولیوی، ونزوئلا و آرژانتین (البته در دوره کرچنرها) تلاش کردند با استفاده از عملکرد نامطلوب برخی شرکت های اسپانیایی، وجهه این کشور را تخریب نمایند.
درنظرسنجی که در این زمینه بین مردم کشورهای آمریکای لاتین انجام شده، دیدگاه مثبت درباره اسپانیا در کشور بولیوی فقط در۳۹ درصد از مصاحبه شوندگان دیده شده است (کمترین میزان محبوبیت اسپانیا در بین لاتین ها).
دررتبه بعدی ونزوئلا ایستاده است که 43 درصد از مصاحبه شوندگان اعتقاد به وجهه مثبت اسپانیا داشته اند. در کاستاریکا هم فقط 48 درصد مصاحبه شوندگان در مورد اسپانیا دید مثبت داشته اند.
درطرف دیگر اسپانیا بیشترین محبوبیت را در اروگوئه با ۷۴ درصد داشته است. دیدگاه مثبت مردم هندوراس و اکوادور نیز نسبت به اسپانیا دررقم ۷۱ درصد قرار داشته است.
درگزارش دیگری که از سوی موسسه شاهنشاهی 'ال کانو' اسپانیا تهیه شده و17 متغیر را اندازه گیری می کند، حاکی از آن است که نگاهی که آمریکای لاتین نسبت به اسپانیا دارد، بدتر از نگاهی که میانگین 8 کشور قدرتمند جهان نسبت به اسپانیا دارند است. دلیل آن نیز به خاطر رسوایی های مالی سیاستمداران اسپانیایی که اخیرا فاش شده ا ند می باشد.
افزون بر آن، درکی که کشورهای آمریکای لاتین در رابطه با دموکراسی در اسپانیا دارند نیز مطلوب نیست تا حدی که برخی کشورهای این منطقه، چین را دموکراسی تر از اسپانیا می بینند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.